به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی این پارک موزه که از سال 1384 آغاز شده است در زمینی به مساحت 68 هکتار و در زیربنای 11 هزار مترمربع با اعتبار 250 میلیارد ریال احداث شده است.

** امام جمعه تبریز : از گنجینه جنگ به خوبی مراقبت کنیم
امام جمعه تبریز در مراسم افتتاح پارک موزه دفاع مقدس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از جنگ و دوران دفاع مقدس به عنوان گنجینه ای ارزشمند یاد کردند، گفت: وظیفه ماست که از این گنجینه ارزشمند تاریخی به خوبی مراقبت کنیم.
حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم خاطرنشان کرد: راه‌اندازی موزه دفاع مقدس یک اقدام فرهنگی برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که از بانیان این مجموعه تقدیر می شود و ما نیز شاکر هستیم.
وی اظهار کرد: نیروهای مسلح باید از نظر تکمیل محتوای این موزه تلاش کنند و خاطرات، زندگی، آرمان و اهداف شهدا برای نسل جوان تبیین شود.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه باید هنگام ورود به این موزه به یاد جبهه و دفاع مقدس بیافتیم،خاطر نشان کرد: ما امروز جنگ مستقیم با دشمن نداریم ولی همچنان نیازمند تفکر دفاع مقدس هستیم، زیرا فرهنگ دفاع مقدس دژی مستحکم در برابر هرگونه اختلال و مشکلات است.
حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جدید و جوان جامعه ضرورت اساسی دارد،افزود: نزدیک به سه دهه از آغاز جنگ می‌گذرد و لازم است آن‌ گونه که شایسته دلاورمردی جوانان آن زمان، شهدای هشت سال دفاع مقدس و این ملت است، ارزش‌های دفاع مقدس برای نسل جوان معرفی و تبیین شود.
وی گفت: ایجاد نمایشگاه و مراکز فرهنگی دفاع مقدس یکی از راه‌های انتقال ارزش‌ها به جوانان بوده و راه‌اندازی سفرهای راهیان نور نیز یکی دیگر از راه‌های انتقال آن ارزشهاست.
آل‌هاشم خاطر نشان کرد: بنده شاهد بودم در مناطق عملیاتی افراد عادی بودند که با بازدید از این مناطق متحول شده و تحول بزرگی در زندگی داشتند.
امام جمعه تبریز اظهار امیدواری کرد در این دوران نیز همانند دفاع مقدس پیروز شویم به طوری که در دوران دفاع مقدس دشمن تا دندان مسلح پیروزی ایران را غیرممکن می‌دانستند ولی ما پیروز شده و کشور را از گزندها حفظ کردیم.
وی خاطر نشان کرد: به برکت دفاع مقدس ما که در جنگ پیروز شدیم به مدد دانش و نیروهای داخلی در زمینه‌های دیگر نیز به پیروزی می رسیم و هرگونه بازدارندگی را از سر راه برمی داریم.

** شهید باکری الگوی عملی مدیریت برای ماست
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید یک قرن بگذرد تا مدیری همچون مهدی باکری را ببینیم، گفت: شهید باکری الگوی عملی مدیریت برای ماست.
مجید خدابخش با بیان اینکه در جامعه شناسی بحثی به نام شکاف نسل وجود دارد که یکی از راه‌های پر کردن این شکاف بهره برداری از پروژه‌های این چنینی است، افزود: سال 1372 برای نخستین بار بحث پارک موزه‌ی دفاع مقدس مطرح شد و مقرر گردید زمینی جهت احداث این پروژه در تبریز تخصیص یابد.
وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین باغ موزه‌ جنگ در روسیه است، خاطرنشان کرد: در سال 1372 چند طراح را برای بازدید به مسکو بردیم؛ در آنجا فضای بسیار بزرگی برای تک تک عملیات‌ها در نظر گرفته شده بود و با تمام امکانات جنگ خود را بازآفرینی کرده‌ بودند.
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در آنجا دیدیم چگونه جوامع و ملت‌ها ارزش‌ها و افتخارات خود را به نسل بعد منتقل می‌کنند؛ هرچند صبغه‌ دینی هم ندارند و صرفا ملی است که همان را هم به نحو احسن انتقال می‌دهند.
وی با بیان اینکه هرچند با تاخیر بیست ساله این پروژه آغاز به کار کرد، افزود: هشت سال دفاع مقدس که زرین‌ترین صفحات تاریخ کشور را از آن خود کرده است نباید فراموش شود و باید قدر آن را دانست و به دیگران منتقل کرد.
خدابخش با اشاره به اینکه در جهان این قبیل موزه‌ها جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد،گفت: ما هنوز هم یکصد میلیارد دلار از عراق طلب داریم و شهرهای ما به اذعان سازمان ملل در هشت سال دفاع مقدس توسط نیروهای بعثی صدمه زیادی دیدند.
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فضای مجازی به سرعت در حال پر کردن شکاف بین نسل‌هاست، تاکید کرد: باید از حضور رزمندگان و سردارانی که هشت سال دفاع مقدس را تجربه‌ کرده‌اند در این موزه استفاده شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر ملتی می‌خواهد با عزت زندگی کند باید قدر داشته‌های خود را بداند و آنان که جان و خون خود را برای امنیت ما فدا کردند حداقل وظیفه‌ ما انتقال این ارزشهاست.

** با حمایت شورای شهر پارک موزه را تکمیل می کنیم
شهردار تبریز با بیان اینکه به نواقص پارک موزه دفاع مقدس با حمایت شورای شهر پایان می‌دهیم،گفت: موزه‌های جنگ از اماکن گردشگرپذیر جهان محسوب می‌شوند که در رویداد تبریز 2018 هم این موزه می‌تواند باورها و ارزش‌های ایرانی‌ها را در حراست از خاک و ناموس‌شان به نمایش بگذارد.
ایرج شهین باهر با بیان اینکه شهردار باید بیشتر کار کند تا حرف بزند، اظهار کرد: اهمیت موضوع نشر ارزش‌ها و آثار دفاع مقدس بر همه واضح است و حراست از این ارزش‌ها و جانفشانی ها کوچک‌ترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.
وی افزود: بازماندگان و کشته‌شدگان در تمامی جنگ‌ها مورد تایید و احترام هستند و در بسیاری از ممالک با گذشت 60سال هنوز صحنه‌های جنگ خود را در معرض دید قرار می دهند.
شهردار تبریز با بیان اینکه کمبودهای مجموعه را با حمایت اعضای شورا در سال‌های آینده تکمیل می کنیم،گفت: از سال 1389 که این پروژه به صورت عملیاتی آغاز به کار کرد، ۶0 میلیارد ریال برای تملک معارضان، ۲۵0 میلیارد ریال برای ساخت ساختمان باغ موزه و ۵0 میلیارد ریال برای ساخت محوطه و حسینیه شهدای گمنام هزینه شده است.
شهین‌باهر با اعلام اینکه در بودجه‌ 1397 نیز ۶0 میلیارد ریال برای مسیر دسترسی و تملک سایر معارضان پیش بینی شده است، افزود: در هر حال این تکلیفی برای همه است که تا جایی که می‌توانیم تکمیل این پروژه را سرعت ببخشیم.
خبرنگار: نعمت مرادپور ** انتشار: رستگار
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.