به گزارش ایرنا، ایرج شهین‌باهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به نقش تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خانه‌های تاریخی افزود: خانه‌های تاریخی، معرف سبک زندگی اصیل و معماری بومی است.
وی اظهار کرد: تلاش می شود با همکاری شورای اسلامی شهر با تدوین تدابیر تسهیلاتی، مالکان این خانه‌ها را به مشارکت در برنامه‌های گردشگری ترغیب کنیم.
شهردار تبریز با اشاره به تغییر قوانین عوارض تغییر کاربری یادآوری کرد: شورای اسلامی شهر تبریز در سال های گذشته در راستای حمایت از آثار تاریخی ثبت ملی و حفظ و احیای آن‌ها، لایحه معافیت 100 درصدی عوارض تغییر کاربری آثار تاریخی ثبت ملی را مصوب کرده است و بسته های تشویقی دیگری در دست بررسی قرار دارد.
شهین باهر ادامه داد: در صورت تصویب و اجرایی شدن این لوایح، اقدام های قابل توجهی در زمینه احیا و نگهداری خانه های تاریخی انجام می شود.
قدمت بیشتر خانه‌های تاریخی تبریز به دوران پس از قاجار می‌رسد و تبریز دومین شهر پررونق کشور از لحاظ خانه‌های تاریخی است.
از جمله مشهورترین خانه های تاریخی تبریز خانه اردوبادی، امیرنظام گروسی، بهنام، پروین اعتصامی، تاجرباشی، حاج‌محمد آقاحبشی، حیدرزاده، ختایی، ستارخان، سرخه‌ای، سلطان‌القرائی، سلماسی، شربت‌زاده، فرزام، قدکی، کلانتر، گنجه‌ای‌زاده، مستشارالدوله، میرزاحسین واعظ، میرزامحمدحسین مجتهد، میرزامهدی‌خان فراش‌باشی، حاج رضا صادری و خانه حاج ارفع الملک جلیلی است.
اداره کل میراث، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی حدود یک دهه قبل از شناسایی بیش از 400 خانه تاریخی در تبریز خبر داده بود، به طوری که گفته می شد تنها در یکی از کوچه های عابرگذر معروف' تربیت' این کلان شهر 14 خانه تاریخی وجود دارد.
ضرورت شناسایی، تملک و مرمت خانه های تاریخی به عنوان نماد میراث فرهنگی- معماری کشورمان زمانی آشکار می شود که بدانیم تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شده است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.