به گزارش ایرنا، بررسی راهکارهای توسعه همکاری های دوجانبه با جمهوری ارمنستان در شمال آذربایجان شرقی، محور اصلی نشست امروز یکشنبه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با حضور سفیر کشورمان در ایروان و مدیران دستگاه های دولتی و بخش خصوصی آذربایجان شرقی بود.
در این نشست یکروزه تاکید شد که استفاده از ظرفیت های اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی به عنوان استان مرزی می تواند گامی در راستای تحقق سیاست های دولت تدبیر و امید در راستای تقویت ارتباط با همسایگان باشد.
حضور 400 دانشجوی ایرانی در دانشگاه های ارمنستان، سابقه مدیریت بازار ارمنستان توسط تجار مرند و زنوز در دوره شوروی سابق، فاصله یک کیلومتری مناطق آزاد ارس در ایران و مغری در ارمنستان و برخورداری از مرز مشترک آبی،
برخی از زمینه های توسعه همکاری میان آذربایجان شرقی با ارمنستان در چارچوب توسعه مناسبات دوجانبه میان تهران و ایروان است.
همچنین نباید فراموش کرد که آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های شمال غرب کشورمان تنها مرز مشترک ایران با ارمنستان به طول 35 کیلومتر را دارد و این مزیت نسبی از منظر جغرافیایی سیاسی و ارتباطات بین المللی بسیار حائز اهمیت است.

** گسترش مناسبات اقتصادی با ارمنستان
سفیر کشورمان در ارمنستان در این نشست گفت: یکی از مهمترین اولویت های دولت دوازدهم ارتباط نزدیک با همسایگان و گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری است.
سید کاظم سجادی با بیان اینکه ارمنستان عضو اتحادیه‌ اوراسیا است، گفت: می توان با گسترش روابط تجاری از پتانسیل این کشور برای ورود به بازار اوراسیا و کشورهای اروپایی بهره مند شد.
وی ادامه داد: تولید کنندگان ایرانی و ارمنستانی می توانند با ایجاد کارخانجات مشترک، کالاهای صنعتی و تجاری تولید و به بازارهای جهانی صادر کنند.
سجادی با تاکید بر لزوم گسترش روابط بین اتاق های بازگانی بین دو کشور گفت: فرصت انتقال محصولات ایرانی به سمت ارمنستان و در صورت نیاز ظرفیت پذیرش کالای تولیدی این کشور در ایران را سهل الوصول تر کنیم.
وی اظهار کرد: از طریق افزایش همکاری های علمی و دانشگاهی می توان حوزه صنعت را رصد کرده و کالای خود را مورد توجه برند خارجی قرار داده و استانداردهای لازم را در کالاهای ایرانی مورد توجه قرار دهیم.
سفیر ایران در ارمنستان ادامه داد: حدود 400 دانشجوی ایرانی در کشور ارمنستان مشغول به تحصیل هستند که به نوبه خود ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری های علمی میان دو کشور همسایه است.

** برقراری روابط علمی عامل پایداری روابط سیاسی و اقتصادی کشوهاست
رئیس دانشگاه تبریز نیز در این نشست گفت: همکاری های علمی پایدارترین و مستحکم ترین بستر برای ایجاد همکاری های بین کشورها می تواند باشد.
محمدرضا پورمحمدی افزود: برقراری روابط علمی بین ایران و ارمنستان، پایداری روابط سیاسی و اقتصادی فی مابین آنها را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه های ارمنستان در حوزه های علوم پایه توانایی خوبی وجود دارد، ادامه داد: در این حوزه می توان با دانشگاه های ارمنستان همکاری کرد.
پورمحمدی اظهار کرد: در دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه کشور 650 رشته و مقطع تحصیلی دایر است و در حوزه های پژوهشی و فناوری پتانسیل های بسیار خوبی را دارا هستیم.
وی با بیان اینکه بین المللی کردن دانشگاه تبریز در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: هر هفته یک هیات خارجی از این دانشگاه بازدید می کنند و حدود 100 دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می کنند.
رئیس دانشگاه تبریز افزود: بزرگترین دغدغه دانشجویان ایرانی که در ارمنستان تحصیل می کنند این است که پس از فارغ التحصیلی مدرک آنها در ایران مورد تایید نیست.
وی ادامه داد: اگر دوره های مشترک بین دانشگاه های ارمنستان و ایران برگزار شود، مشکل این دانشجویان رفع خواهد شد و دانشگاه تبریز آماده همکاری جهت برگزاری دوره های مشترک می باشد.

**ایجاد شرکت های توسعه سرمایه گذاری در ارمنستان
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه ارمنستان یکی از صنعتی ترین کشورهای شوروی بوده و هنوز زیرساخت های صنعتی در آن کشور وجود دارد، گفت: ایجاد شرکت های توسعه سرمایه گذاری در ارمنستان از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.
رضا حسینی افزود: با توجه به اینکه ارمنستان جایگاه قابل قبولی در بازارهای اروپا دارد، این کشور می تواند واسطه خوبی برای تجار و تولیدات ایرانی بدون محدودیت ها و موانع گمرکی در کشورهای اروپایی باشد.
وی ادامه داد: ارتباط ترانزیتی از طریق ریلی با ارمنستان یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
حسینی اظهار کرد: ایجاد صنایع پایین دستی پالایشگاه و پتروشیمی در ارمنستان، نقل و انتقال ارزی از طریق بانک های این کشور و گسترش فعالیت های بیمه ای از جمله اقداماتی است که باید در توسعه ارتباطات با ارمنستان مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بحث انتقال آب باید یکی از موضوعات جدی ما باشد، گفت: تراز آبی ارمنستان بسیار بالاست و در این خصوص داریم زمان را از دست می دهیم که اگر توجه نکنیم در آینده نزدیک ترکیه به راحتی یک میلیارد متر مکعب آب را مدیریت خواهد کرد.

** ایجاد موزه ارامنه در تبریز
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: ارمنستان عقبه فرهنگی ایران است و طبق تاریخ در قرارداد گلستان از ایران جدا شده است.
مرتضی آبدار افزود: در سال گذشته نشست جداگانه ای با بخش خصوصی ارمنستان در حوزه گردشگری و همچنین با انجمن دوستی ایران و ارمنستان جهت گسترش روابط داشته ایم.
وی ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده با معاونت سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی و ارتباط با خلیفه گری ارامنه در تبریز موزه ارامنه در حال ایجاد است که تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.
آبدار از امادگی کامل استان برای ایجاد مراودات فرهنگی و گردشگری با کشور ارمنستان تاکید کرد.

**بازار ارمنستان در قدیم توسط آذربایجانی ها اداره می شد
قایم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: آذربایجان شرقی قبل از فروپاشی شوروی سابق روابط تجاری بسیار خوبی با ارمنستان داشت و بازار این کشور توسط زنوزی ها و مرندی های آذربایجان قبضه شده بود.
غلامعلی راستی افزود: علاقمندی به ایران در بین مردم ارمنستان بسیار زیاد است اما متاسفانه سفر مردم این کشور به ایران کم است و باید تدابیر لازم در این خصوص جهت جذب مسافر و گردشگر به کشور انجام گیرد.

** گسترش تبادلات تجاری با ارمنستان از 3 منظر برای آذربایجان شرقی مهم است
دبیر میز ارمنستان در آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه ارمنستان از سال 2015 میلادی عضو اتحادیه اوراسیا و بین 5 کشور عضو این اتحادیه معافیت های مالیاتی و گمرکی ایجاد شده است، توسعه مناسبات تجاری با آن برای ما مهم می باشد.
علیرضا نظیف با بیان اینکه عضویت ارمنستان در این اتحادیه فرصت طلایی برای آذربایجان شرقی است، ادامه داد: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی تنها نقطه مرزی ایران با ارمنستان می باشد می توان از این فرصت استثنایی استفاده کرد.
وی افزود : مقامات ارمنستانی تاکید دارند که تجار ایرانی کالاهای خود را به صورت نیمه ساخته وارد کشور ارمنستان کنند و پس از تکمیل در این کشور به راحتی به بازارهای اوراسیا به خصوص کشور روسیه که یکی از این 5 کشور است، صادر کنند.
رئیس نمایندگی شمالغرب انجمن دوستی ایران و ارمنستان اظهار کرد: منطقه آزاد مغری در نزدیکی مرز ارمنستان که به تازگی تشکیل شده از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، این منطقه آزاد با منطقه آزاد ارس در حدود یک کیلومتر فاصله دارد و فرصت بسیار خوبی برای افزایش ارتباطات تجاری و اقتصادی است.
وی با اشاره به اهمیت کریدور شمال به جنوب که مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه در روسیه است، اظهار کرد: یکی از امسیرهایی که در این کریدور می توان طی کرد مسیر ارمنستان است که دولتمردان این کشور بر این موضوع تاکید دارند.
آذربایجان شرقی با بیش از 3.9 میلیون نفر جمعیت در شمال غرب کشورمان قرار دارد و در محل گمرک نوردوز با جمهوری ارمنستان از طریق رودخانه مرزی ارس ارتباط گمرکی دارد.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.