جلسه شورای شهر تبریز با بررسی موضوعات مختلف برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منظقه آذربایجان شرقی، جلسه امروز(یکشنبه) شورای شهر تبریز در عمارت تاریخی شهرداری تبریز و با حضور تمامی اعضا آغاز شد.
شکور اکبرنژاد، رییس شورا در ابتدای جلسه با اشاره به مناسات تاریخی، گفت: امیدواریم اعیاد قربان و غدیر جهت نزدیکی مسمانان و تعالی جهان اسلام موثر شود.
علی آجودان زاده، دبیر اول شورا، در خصوص  دستور جلسه امروز گفت: تصمیم‌گیری در خصوص عضویت اعضا در کمیسیون های شهرداری همچون ماده 100، ماده 77  و بند 20 ماده 55، بررسی نحوه سخنرانی اعضا در جلسات و نحوه مکاتبات اعضا با شهردار، مدیران شهرداری و سایر ارگان‌ها است.
شهرام دبیری، عضو شورا، روند نحوه تصمیم‌گیری شورای چهارم در خصوص عضویت اعضا در کمیسیون‌های مختلف شهرداری را تشریح کرد.
محمدباقر بهشتی، عضو شورا گفت: وجود ماده 100 نشان از ضعف مدیریت شهرداری است، شهرداری عوامل ایجاد تخلفات را بررسی کند و مبنا را بر تخریب بگذارد نه جریمه مالی؛ چرا که حق و حقوق مردم با جریمه مالی جبران نمی‌شود.
وی افزود: باید در خصوص تخلفات ساختمانی تغییر نگرش داشته و تخریب را جایگزین جریمه ریالی کنیم.
سعید نیکوخصلت، یکی دیگر از اعضای شورا، گفت: همچون کشورهای خارجی تخریب ساختمان‌های متخلف را مدنظر قرار دهیم، البته این موضوع را بعد از دو سال در دستور کار قرار دهیم.
شکور اکبرنژاد، رییس شورا نیز در این رابطه گفت: تخریب ساختمان‌های متخلف، ضربه سنگین اقتصادی بر جامعه تحمیل می‌کند، باید با رویه‌ی دیگری جلوی ساخت‌وساز غیرقانونی گرفته شود.
در ادامه، اعضا در خصوص عوض کردن سیستم فعلی و تجمیع ماده 100 در شهرداری مرکز بحث و گفت‌وگو کردند و فریدون بابایی اقدم، عضو شورا در این خصوص گفت: برخی‌ها ورود قانونی شهرداری به ساخت‌وساز را گیردادن تلقی می‌کنند، باید روند کنونی را اصلاح کنیم که در این خصوص تنها تصمیم شورا کافی نیست؛ چرا که ارگان‌های دیگر هم دخیل بوده و ضرورت دارد اظهار نظر کنند.

با انجام قرعه‌کشی عضویت هریک از اعضای شورا در کمیسیون‌های مختلف شهردای‌های مناطق مشخص شد.
بررسی نحوه‌ی سخنرانی اعضا در جلسات شورا

 شکور اکبرنژاد، رییس شورا در این خصوص گفت: یشنهد سخنرانی‌های میان دستور و نظرات به صورت کتبی ارایه شود. شورا جای تصمیم‌گیری است نه سخنرانی.
شهرام دبیری، عضو شوا در این رابطه گفت: طبق آیین نامه، حداکثر سه نفر می‌تواند در هر جلسه سخنرانی پیش از دستور داشته باشد و هر کس از وقت باقی مانده خود می‌تواند به عضو دیگری دهد.
بابایی اقدم، عضو شورا در این خصوص گفت: بازه زمانی هفت دقیقه بسیار کم است و حدود دو دقیقه از این هفت دقیقه، صرف تعارفات می‌شود؛ همچنین بنده با ارایه نظرات به صورت کتبی هم مخالف هستم.
وی خواستار تصویب آیین نامه داخلی شورا شد و گفت: آیین نامه داخلی تمامی شرایط سخنرانی اعضا، نحوه تصمیم‌گیری برای غیرعلنی کردن جلسات و ... را مشخص می‌کند. به عنوان نمونه تصمیم‌ امروز مبنی بر غیرعلنی کردن بخش انتخاب شهردار، قانونی نیست چون با قوانین مربوط غیرعلنی کردن، همخوانی ندارد. 
سونیا اندیش، یکی دیگر از اعضای شورا گفت: در مجموع اعضا روی موضوعات ساده و بدیهی زیاد تمرکز کرده و بحث می‌کنند، باید از موضوعات ساده سریع عبور کرده و در خصوص موضوعات مهمتر صحبت و بحث شود.
بر اساس رأی اکثریت اعضا، بهشتی، نیکوخصلت و محمد قلی‌زاده از اعضای شورا به همراه مشاور حقوقی شورا، مسئول تدوین آیین نامه داخلی شورا شدند.
بررسی نحوه مکاتبات شورا با شهرداری
دبیری، عضو شورا در این خصوص گفت: در شورای چهارم مکاتبات رسمی از طریق رییس شورا شود، ولی توصیه‌های اعضا به مدیران شهرداری در قالب نامه منع قانونی هم نداشت.
در ادامه بهشتی،  یکی از اعضای شورا، گفت: مکاتبات با شهرداری تنها از طریق رییس شورا شود و همچنین ملاقات مردمی اعضا نیز در قانون پیش‌بینی نشده است.    بابایی‌اقدم در واکنش به این اظهارات گفت: ملاقات مردمی حق اعضا است و باتوجه به حجم مکاتبات، باید خود اعضا هم حق نامه نگاری داشته باشند.
محرم محمدزاده، عضو شورا گفت: 70 هزار نفر به بنده رأی دادند و باید با مردم ملاقات کرده و به مشکلاتشان رسیدگی کنم، اگر قرار است مردم مرا نبینند، پس چرا اینجا آمده‌ام؟ هر روز با مردم ملاقات خواهم کرد و لطفا دست و پای اعضای شورا را نبندید! من با رأی مردم آمدم و مثل برخی‌های دیگر نیستم!
این سخنان محمدزاده با واکنش اندیش و اکبرنژاد مواجه شد، اندیش در این رابطه گفت: ما نماینده شهر یک میلیون و 800 هزار نفری تبریز هستیم و همگی با رأی مردم انتخاب شده و لطفا حرف‌های پوپولیستی نزنید!    بابایی اقدم نیز بار دیگر با تاکید بر ضرورت وجود ملاقات مردمی  اعضا، اظهار کرد: طبق قانون رییس شورا باید بی‌طرف باشد، این در حالیست که آقای اکبرنژاد از اظهارات یک عضو حمایت کرد. 
محمدزاده در رابطه با اظهار نظرات اعضا گفت: تمام تلاشمان این است در چارچوب قانون به وظایفمان عمل کنیم، مردم تبریز پوپولیست نیستند و از این الفاظ استفاده نکنید. مردم به برخی اعضا مراجعه نکرده وتعداد مراجعات برخی دیگر همچون بنده زیاد است؛ از این رو نباید از حق ملاقات با مردم محروم شویم.
غلامحسین مسعودی ریحان، با تأکید بر ضرورت حفظ شأن شورای شهر تبریز، گفت: ضرورت دارد نمایندگان مردم با مشکلات مردم آشنا شده و بر این اساس طرح نوشته و تصمیم‌گیری کنند.   وی افزود: ارسال نامه با امضای رییس شورا، نشانگر اتحاد شوراست و به یقین کارایی نامه بیشتر خواهد بود.
فرج محمد قلی‌زاده، عضو شورا خواستار برگزاری کارگاه آموزشی در خصوص مسائل مختلف مرتبط با شهرداری شد.
مقرر شد تا مکاتبات و ملاقات مردمی بر اساس قوانین جاری انجام شود.
همچنین نامه‌ی فرمانداری در سازمان‌های تابعه شهرداری قرائت شد و مقرر شد بعد از بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه در صحن علنی شورا مطرح شود.
گفتنی است، از این پس جلسات فوق العاده شورا روزهای سه شنبه ساعت 18 تا 20 برگزار می‌شود.
ادامه‌ی جلسه به صورت غیرعلنی و در خصوص بررسی گزینه های شهرداری تبریز برگزار شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.