یک متخصص دندانپزشک با بیان اینکه مردم از بالا بودن هزینه‌ی تعرفه‌ها گله‌مند هستند، اظهار کرد: برخی بیمه‌ها با بهانه‌هایی خود را کنار کشیده و کل بار هزینه‌ها بر دوش بیمار افتاده است.
دکتر منوچهر عابدی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه علم دندان پزشکی ایران پیشرفته بوده است، اظهار کرد: در جهان دو سیستم دندان پزشکی اروپایی و آمریکایی مطرح است و سیستم دندان پزشکی ایران از نوع سیستم آمریکایی است. این سیستم در زمینه‌ی درمان بسیار پیشرفته بوده است و علم دندان پزشکی ایران نیز جزو این سیستم محسوب می‌شود.     وی افزود: سیستم دندان پزشکی اروپا در پیشگیری نسبت به درمان از قدرت بالایی برخوردار است؛ به طوری که از اول به فکر پیشگیری، جلوگیری از پوسیدگی و بیماری‌های دندان هستند. دندان پزشکی در ایران دارای پشتوانه‌ی علمی آمریکایی است  با این حال نقطه ضعف دندان پزشکی ایران پروفیلاکس یا همان پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دندان و دهان است که در آینده با هجمه‌ای از بیماری‌های دهان و دندان مواجه خواهیم شد و برعکس آن در درمان اقدامات زیادی انجام می‌گیرد. 
  این دندان پزشک در خصوص مشکلات فعالیت دندان پزشک‌ها عنوان کرد: با توجه به فعالیتم در چند کشور خارجی، فرهنگ دندان پزشکی کشور ما در مقایسه با کشورهای خارجی، هنوز به جایگاه اصلی خود ارتقاء نیافته است. دندان پزشکان بیشتر از مردم مقصرتر هستند؛ چرا که اطلاعات کافی را در اختیار مردم قرار نداده‌اند.     وی با اشاره به اینکه هزینه‌ای که در مقابل درمان دندان پزشکی از بیماران دریافت می‌کنیم در برخی مواقع همراه با رضایت نیست، اعلام کرد: به نظر بنده گاهاً بیمار توان پرداخت آن هزینه را ندارد و موجب عذاب وجدان ما می‌شود، در حالی که ارزش شغل دندان پزشکی بیشتر از این هزینه‌ها می‌ارزد. 
عابدی با بیان اینکه دندان پزشکان مسئولیت سنگینی را بر دوش دارند، اظهار کرد: دندان پزشکان در قبال سلامتی بیمار در حین انجام کار و بعد از آن مسئول بوده و باید کار خود را به نحو احسن و با دقت بیشتری انجام دهند.علاوه بر این مشکلات، دندان پزشکان دچار مشکلات جسمانی(چشم، دست) شده و از لحاظ فیزیکی و روحی فشار زیادی را متحمل می‌شوند. 
وی ادامه داد: به علت خطای حین کار و یا بعد از آن توسط بیمار یا خطای مواد از کارخانه‌ی تولید کننده یا شرکت وارد کننده و خطای لابراتوری که با ما همکاری می کند، گاهاً نتیجه‌ی کار دندان پزشکی با مشکل مواجه می‌شود و بیمار مقصر اصلی را دندان پزشک می پندارد. 
وی در جواب سوالی مبنی بر اینکه چرا همه مردم از بالا بودن تعرفه‌های دندان پزشکی گله‌مند هستند، اظهار کرد: مردم حق دارند گله‌مند شوند چون نسبت به درآمد عمومی، هزینه‌های دندان پزشکی در کشور بسیار بالا است و راه حل این مشکلات بیمه‌های درمانی است که باید به طور جدی در این زمینه خدمات ارائه دهند. 
عابدی با اشاره به اینکه در ایران بیمه‌ها مقصرترین اقشار در خدمات دندان پزشکی هستند، اظهار کرد: برخی بیمه‌ها با بهانه‌هایی خود را کنار کشیده و کل این بار بر دوش مردم می‌افتد. در حالی که در برخی کشورهای خارجی از قبیل دانمارک، بیمه‌های درمانی این کشور به طور متوسط، 85 درصد هزینه های دندان پزشکی را پرداخت می کند و مردم در این مورد هیچ دغدغه ای ندارند و حتی پزشکان این کشور در مقایسه با دندان پزشکان ما با آسودگی و رضایت کامل کار می‌کنند. 
وی در خصوص اهمیت دندان و بهداشت و دهان عنوان کرد: دهان دروازه‌ی ورود کل بدن است و دندان‌ها در تشکیل قیافه‌ی شخص، تکلم و تغذیه نقش به سزایی بر عهده دارند و اگر عمل جویدن به دلیل پوسیده شدن یا کم شدن تعداد دندان خوب انجام نگیرد، فرد دچار بیماری معده و روده خواهد شد.     وی ادامه داد: تنها میکرو اورگانیسمی که قلب را می‌تواند عفونی کند در دهان موجود است، میکرو اورگانیسم‌ها از طریق عروق خونی به بافت قلبی رسیده و در آنجا لانه گزینی کرده و سپس در مواقع مناسب در سن 45 سالگی یا بالاتر به علت تضعیف بیمار قلب شروع به درگیر کردن بافت و دریچه‌های قلبی می‌کند. بنابراین رابطه‌ای مستقیم بین تعداد دندان‌های خراب و لثه‌ی بیمار با قلب وجود دارد و باید با درمان به موقع از بروز بیماری قلب جلوگیری کرد. 
این دندان‌پزشک با بیان اینکه با رفع تحریم‌ها در حوزه‌ی دندا‌ن‌پزشکی موفقیت‌های حاصل شده است، اظهار کرد:خوشبختانه طی کنگره‌های بین المللی سالانه که در دو یا سه سال اخیر برگزار شد، می‌توان به وضوح مشاهده کرد که اکثر کالاها و تجهیزات مواد مصرفی درجه‌ی یک خارجی به وفور در شرکت‌های داخل ایران یافت می شود از این بابت وضعیت خیلی بهبود یافته است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.