به گزارش ایرنا، حسن منیری فر روز دوشنبه در همایش انتقال یافته های تحقیقاتی در ملکان افزود: طرح تحقیق بر روی غاز از سال 1376 در دستور کار این ایستگاه قرار گرفت و هم اکنون به بزرگترین مرکز پرورش غاز کشور تبدیل شده است.
وی گفت: این ایستگاه با استفاده از روش های مختلف جوجه کشی میزان تخم گذاری و همچنین وزن غازها را به دو برابر افزایش داده و هم اکنون با کشورهای مدعی پرورش غاز در دنیا همچون بلغارستان برابری می کند.
رئیس ایستگاه کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: غازها توانایی زیادی در سازش با شرایط محیطی جدید برای زندگی داشته و توانایی تحمل سرمای تا 10 درجه سانتیگراد زیر صفر و گرمای زیاد را دارند.
منیری فر افزود: غاز بهترین رفتگر طبیعت است و در شالیزارها پس از درو، مزرعه را از کرم ساقه خوار و در باغ ها از حلزون و حشرات موذی پاک می کند و سرعت رشد آن زیاد و درصد چربی در گوشت و تخم آن بیشتر از سایر ماکیان است.
فرماندار ملکان نیز در این همایش بر کار تحقیقاتی به منظور مصرف بهینه آب در کشاورزی تاکید کرد و گفت: بیش از 93 درصد از آب شهرستان در زمینه کشاورزی مصرف می شود.
محمدباقر خانی گفت: با وجود کارهای خوبی که در زمینه کاهش مصرف آب از جمله تجمیع چاه های کشاورزی، اجرای آبیاری قطره ای و تحت فشار در سطح یک هزار و 500 هکتار انجام شده اما هنوز مصرف بهینه آب مدیریت نمی شود.
وی افزود: امسال 40 میلیارد ریال اعتبار به منظور اجرای لاینگ و بتنی کردن کانال های 3و4 در ملکان اختصاص یافته است.
فرماندار ملکان گفت: با اجرای این طرح بیش از 60درصد از پرت و هدر رفت آب جلوگیری خواهد شد.
در این همایش رئیس ایستگاه تحقیقاتی ملکان نیز از اجرای آبیاری نواری،قطره ای و تحت فشار در سطح 60هکتار خبر داد و افزود: در این روش ها بیش از 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.
علیرضا ایمانی گفت: روش آبیاری نواری و قطره ای که در این ایستگاه اجرا شده از سال گذشته در سطح 500 هکتار در اراضی و مزارع شهرستان اجرایی شد و کشاورزان استقبال خوبی از این طرح می کنند.
شهرستان ملکان با 110هزار نفر جمعیت در 155کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: قادر منجمی ** انتشار دهنده: محمد رستگار
7228/6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.