استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: نمایشگاه فناوری‌های نو، بهار دستاوردهای علمی و کاربردی استان و کشور است.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده در نشست هیأت اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز با بیان اینکه نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته، بهار دستاوردهای علمی – کاربردی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است، اظهار کرد: نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی تبریز محل عرضه و تقاضای فناوری‌های روز و کارآمد استان و کشور است و فرصت داد و ستد یافته‌های علمی اساتید، محققان و پژوهشگران کل کشور و منطقه را بیش از پیش فراهم می‌کند.
 
وی با تاکید بر لزوم برپایی هرچه بهتر و باشکوهتر این دوره از نمایشگاه در تبریز عنوان کرد: انتظار داریم که تمامی دستگاه‌های اجرایی دخیل در امر و بخش غیردولتی استان در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشند.
 
وی با اشاره به خطرات ایجاد شده در دنیای کنونی برای دانشمندان و امکان جاسوسی و سرقت اطلاعات علمی در نمایشگاه‌های این چنینی، اظهار کرد: خوشبختانه اداره کل اطلاعات استان نیز در این دوره از نمایشگاه برای رفع هرگونه خطرات در کنار ستاد اجرایی پنجمین نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی تبریز خواهد بود.
 
جبارزاده در بخشی از سخنان خود از مدیریت نمایشگاه بین المللی تبریز در برگزاری چندین ساله نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته، ادامه داد: وظیفه استانداری، برگزاری نمایشگاه و جشنواره نیست و باید از سال آتی، مدیریت نمایشگاه‌های این چنینی با استفاده از توان بخش خصوصی و دانشگاه‌های استان برگزار شود.
 
 وی گفت: استانداری تلاش می‌کند که از سال آتی در حوزه‌هایی که متولی خاصی ندارد و در عین حال برای پیشرفت استان موثر است، ورود کرده و اقدامات لازم را در راستای شکوفایی و توسعه همه جانبه استان بردارد.
 
جبارزاده ادامه داد: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی، دومین بال مدیریت ارشد استان در کنار منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی است و انتظار داریم در حد توان از این نمایشگاه حمایت کند.
 
 وی بر ضرورت حضور قدرتمند ستاد نفت و گاز استان در این دوره از نمایشگاه تاکید کرد و افزود: در این بخش، یافته‌های علمی و نیازهای صنعت نفت و گاز برای صنعتگران، تولیدکنندگان و پژوهشگران ارائه شود.
 
بر اساس تاکید استاندار آذربایجان‌شرقی این دوره از نمایشگاه باید دو حوزه عرضه و تقاضا وجود داشته و از شیوه‌های مختلف تبلیغی توسط رسانه ملی، رسانه‌های استانی و فضای مجازی بیش از پیش استفاده شود.
 
جبارزاده با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی در قالب امتداد برنامه‌های فرارگاه عاشورا در ستاد اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود، تصریح کرد: بر اساس گفته رییس سازمان صدا و سیما در جلسات مختلف، رسانه ملی در حوزه اقتصاد مقاومتی هیچ محدودیتی برای کار کردن ندارد و با توجه به این امر انتظار داریم صدا و سیمای استان نیز نهایت همکاری‌های لازم برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه را از همین امروز به کار گیرد.
 وی اقتصاد دانش بنیان را یکی از مهم ترین اولویت های مدیریت ارشد استان در سالجاری دانست و اظهار کرد: تلاش می کنیم که امسال پذیرای بیش از دو هزار طرح فناورانه در پنجمین دوره نمایشگاه فناوری های نو و ربع رشیدی باشیم و پس از تجاری سازی کردن بخش زیادی از این طرح ها میزان بیشتری از ثروت را برای صاحبان علم و ایده فراهم کنیم.
 
وی در واکنش به پولی کردن حضور در این دوره از نمایشگاه و اخذ مبلغ اجاره بها از متقاضیان شرکت کننده، تصریح کرد: پژوهشگران عزیز تمامی دارایی های خود را صرف علم آموزی کرده و در راه علم صرف می کنند و شایسته نیست که از این افراد برای شرکت در نمایشگاه، هزینه ای اخذ کنیم.
 
استاندار آذربایجان‌شرقی، ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری را یکی از مهم ترین و بهترین دستاوردهای دولت یازدهم به مردم استان و همچنین چهار استان دیگر دانست و ادامه داد: در بین این استان‌ها، آذربایجان‌شرقی پیشرو در زمینه علم و فناوری است و استان‌های دیگر منتظر دیدن موفقیت‌های آذربایجان‌شرقی برای توسعه فعالیت‌های خود در متطقه ویژه علم و فناوری استان خودشان هستند.
 
جبارزاده در همین راستا اظهار کرد: خوشبختانه بر اساس اختیاراتی از شورای عطف و سایر نهادهای مسئول در این زمینه داریم می‌توانیم فرآیندهای مربوط به الگوسازی استان در زمینه علم و فناوری را برای استان‌های دیگر انجام دهیم.
 
وی هدف از ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری را شناسایی ظرفیت و امکانات ویژه استان در زمینه علم و فناوری دانست و گفت: باید از این پس نیز تلاش کنیم با شناسایی هرچه بیشتر امکانات، ثروت بیشتری نیز برای استان ایجاد کنیم.
 
وی از شناسایی 14 شبکه در استان همچون شبکه نفت و گاز، فناوری‌های نانو، بیوتکنولوزی، شبکه فناوری و نوآوری انرژی‌های تجدیدپذیر، شبکه فناوری زیستی و ... در استان خبر داد و عنوان کرد: مسئولیت این شبکه‌ها در سال‌های گذشته با تعدادی از اشخاص حقوقی متخصص بود ولی از امروز هر یک از این شبکه‌ها حسب مورد به یکی از اشخاص حقوقی همچون دانشکاه تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و ... واگذار می‌شود و مسئولیت تمامی امور بر عهده این اشخاص خواهد بود.
 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.