به گزارش ایرنا، محسن قهرمان نژاد روز پنجشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار شهرستان عجب شیر با اشاره به میزان تولید محصول سیب زمینی تابستانه آذربایجان شرقی گفت: با برنامه ریزی های انجام گرفته این محصول به تدریج توسط بهره برداران برداشت و به بازارهای مصرف عرضه خواهدشد.
وی افزود: بالغ بر 80 هزار تن از این محصول در شهرستان عجب شیر و مابقی در شهرستان های آذرشهر، بناب و ملکان تولید می شود.
وی با اشاره به مازاد 17 هزار تنی محصول سیب زمینی تابستانه تولید شده در استان گفت: سرانه سیب زمینی به ازای هر نفر 45 کیلوگرم است که برداشت همزمان محصول در استان های همدان، اصفهان و اردبیل موجب افت قیمت محصول در بازار می شود.
مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این موضوع که با همکاری نهاد های اجتماعی ذیربط ، از ورود سیب زمینی از سایر استان ها به آذربایجان شرقی جلو گیری خواهد شد افزود: با تعامل انجام یافته با سازمان تعاون روستایی استان، این سازمان اقدامات لازم برای خرید محصول مازاد بر مصرف استانی را انجام خواهد داد و تلاش براین است از فعالیت واسطه ها در این عرصه، با همکاری تشکل های صنفی این بخش تولیدی، جلو گیری شود.
قهرمان نژاد با اشاره به اینکه متولی خرید توافقی محصول سیب‌ زمینی کشاورزان آذربایجان شرقی، سازمان تعاونی روستایی استان است، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی سیب ‌زمینی 4 هزار و 200 ریال است که در صورت نیاز خرید توافقی از کشاورزان انجام خواهد شد.
وی از پرداخت یارانه صادرات سیب زمینی به تجار استان خبر داد و افزود: در سال 94 بیش از 3 هزار و 900 میلیارد ریال به تجار صادر کننده سیب زمینی یارانه پرداخت شد.
فرماندار شهرستان عجب شیر نیز در این جلسه از برداشت سیب زمینی تابستانه از 2 هزار و 100 هکتار اراضی زیر کشت این محصول خبر داد و گفت: متوسط تولید سیب زمینی در هر هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان 36 تن است.
سید شمس الدین مراثی از پیش بینی تولید 80 هزار تن سیب زمینی از اراضی زیر کشت این شهرستان خبرداد و افزود: سهمیه عجب شیر از تولید سیب زمینی تابستانه یک هزار و700 تن بوده که بیش از 400 هکتارمازاد کشت وجود دارد که باید ساماندهی و تنظیم بازار شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت خریداری تضمینی نباید کمتر از 6 هزار و 200 ریال باشد افزود: با ورود سیب زمینی تابستانه به بازار، شاهد تعدیل قیمت در میادین میوه و تره بار خواهیم شد وهم اکنون میانگین قیمت سیب زمینی در میادین میوه و تره بار کیلویی حدود 9 هزار ریال است.
فرماندار عجب شیر گفت: فعالیت دائمی میدان میوه و تره بار عاملی برای تحول در اقتصاد عجب شیر است و مردم و کشاورزان این شهرستان می توانند محصولات خود را به طور مستقیم در این میدان عرضه کنند.
مراثی خواستار ایجاد زنجیره تولید برای صادرات محصولات کشاورزی شهرستان عجب شیرشد وافزود: تا زمانی که شهرستان عجب شیر کنسرسیوم محصولات کشاورزی برای ساماندهی تولید نداشته باشد ، نمی تواند در امر صادرات موفق باشد و باید تلاش کرد این زنجیره ها در حوزه های تولیدات دام و طیور، باغبانی، گلخانه ها، سبزی و صیفی هرچه سریع تر شکل بگیرد.
برداشت محصول سیب زمینی در شهرستان عجب شیر از اوایل خرداد آغاز و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.
شهرستان عجب شیر با وجود باغ های وسیع و پر محصول از جمله شهرستان های متکی به اقتصاد کشاورزی در جنوب غربی آذربایجان شرقی است.
شهرستان عجب شیر با حدود 85 هزار نفر جمعیت در 98 کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.
خبرنگار:شهرام ناعم وند**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7485
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.