بابک فصیحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یکی از دستاوردهای توریسم عشایری را تلاش برای نهادینه کردن گردشگری طبیعت (اکوتوریسم) در استان دانست و گفت: یکی از مزیت های این کار مشارکت عشایر در فرایند کار است که احساس مسئولیت حفظ محیط زیست در بین جمعیت عشایر و گردشگران را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه قصد ترویج و شناساندن اوباهای عشایری استان را در سراسر کشور داریم، خاطر نشان کرد: این طرح ابتدا با 4 آلاچیق عشایری در محل قلعه بابک کلیبر راه اندازی شده است که تعدادشان تا پایان تیر ماه به 10 آلاچیق می رسد.
فصیحی، هدف از راه اندازی اوباهای عشایری را اشاعه و ترویج فرهنگ سنتی و بومی عشایری آذربایجان شرقی و تقویت اکوتوریسم (بوم گردی) اعلام کرد و افزود: آلاچیق ها بر مبنای سازه های بومی در کارگاهی در تبریز راه اندازی شده است که در قطرهای 8 و 3 متری تولید می شود.
وی برنامه بعدی را ایجاد آلاچیق هایی در تفرجگاه عینالی تبریز اعلام کرد و گفت: همچنین برای جذب توریسم خارجی و داخلی و توسعه اقتصاد منطقه، آلاچیق هایی را در دامنه سهند 'ارشد چمنی' در آینده نزدیک نصب می کنیم.
فصیحی یکی از دستاوردهای این نوع گردشگری را از تولید به مصرف دانست و خاطرنشان کرد: در تولید این اوباها و نیز ارایه خدمات به گردشگران از تولیدات خود عشایر استفاده می کنیم که کمک به اقتصاد عشایر و رونق کسب و کار آنها نیز می باشد.
وی با اشاره به انتخاب تبریز 2018 برای پایتخت گردشگری جهان اسلام اظهار کرد: طرح اوباهای عشایری ضمن کمک به جذب و افزایش گردشگر خارجی، به فرهنگ آذربایجان نیز کمک می کند که سرریز مراکز اقامتی تبریز می تواند به این منطقه سوق یابد.
کارآفرین خوش ذوق آذربایجانی با بیان اینکه به دنبال جذب توریست عرب و اروپایی برای بازدید از این مناطق و اوباهای عشایری هستیم، خاطر نشان کرد: در کنار این آلاچیق ها به دنبال ارایه برنامه موسیقی محلی (عاشیق ) و نیز نحوه پخت نان و ارایه فعالیت روزمره زنان و مردان عشایر هستیم.
فصیحی از مکان یابی 27 نقطه آذربایجان شرقی برای نصب این آلاچیق ها خبر داد و گفت: با راه اندازی این آلاچیق ها برای 10 هزار نفر بطور مستیقم و 15 هزار نفر غیر مستقیم اشتغالزایی می شود.
وی ادامه داد: در کنار این آلاچیق ها عشایر و روستاییان می توانند محصولات تولیدی و صنایع دستی خود را به صورت مستقیم به فروش برسانند.
فصیحی از طراحی اپلیکشن موقعیت یابی مکان های گردشگری توسط مجموعه همکاران اش خبر داد و گفت: همچنین علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر برای بهره مندی از خدمات گردشگری می توانند به سایت اینترنتی www.obatourism.ir مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با حضور در قلعه بابک از این آلاچیق ها بازدید کردند، گفت: آنان ضمن استقبال از این طرح، حمایت خود را از ترویج آن اعلام کردند.
به گفته کارآفرین آذربایجانی برای راه اندازی این آلاچیق ها ،جمعی از کارآفرینان آذربایجان، اداره کل امور عشایر آذربایجان شرقی ، اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری آذربایجان شرقی و جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی همکاری و هم افزایی کرده اند.
خبرنگار: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.