مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور روز چهارشنبه در مراسم آبگیری از این سد با بیان اینکه برای سد کلقان یک هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، گفت: این سد جزوه سدهای ارزان قیمت بوده و امیدواریم تا پایان سال شاهد افتتاح کامل آن باشیم.
حاج رسولی ها تکمیل پروژه این سد را جزو اولویت های دولت عنوان و اظهار کرد: با افتتاح کامل این سد برای دو هزار نفر شغل ایجاد می شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور با بیان اینکه تامین آب شرب و صنعتی منطقه از اهداف این پروژه است یادآوری کرد: با افتتاح این سد به یک هزار و 100 هکتار از اراضی تراس رودخانه به میزان 2/7 میلیون متر مکعب در ثانیه آبدهی، آب صنایع بستان آباد به میزان 4/3 میلیون متر مکعب و آب شرب بستان آباد و روستاهای اطراف تامین می شود.
رسولی ها، تامین آب خام تصفیه خانه هشترود به میزان 5/10 میلیون متر مکعب، حق آبه محیط زیست به میزان 2/3 میلیون متر مکعب و کنترل سیلاب های فصلی و آنی ایجاد منطقه گردشگری را از برکات دیگر این سد مخزنی اعلام کرد.
فرماندار بستان آباد نیز در این آئین گفت: اجرای پایاب سد و استفاده بهینه از آب این سد، دغدغه مسولان شهرستانی بوده و خط انتقال آب به این شهرستان نیازمند اعتبار فراوانی است و آب این سد مشکل آب شرب و صنعت را در این شهرستان حل می کند.
علی بدرشکوهی افزود: در حوزه صنعت سد کلقان بیش از 500 واحد صنعتی و تولیدی با 17 هزار کارگر نیاز به آب دارند.
وی بهره برداری کامل از این سد را گامی مهم در رونق و توسعه حوزه کشاورزی و صنعت عنوان کرد.
سد مخزنی کلقان چای از سدهای منطقه شرق سهند است که به فاصله 23 کیلومتری جنوب غربی شهرستان بستان آباد و بر روی رودخانه کلقان چای احداث شده است.
این سد خاکی با هسته رسی میانی و با حجم کل مخزن 22 میلیون متر مکعب و با طول تاج 520 متر مربع ساخته شده که علاوه بر تامین بخشی از آب شرب بستان آباد و هشترود و صنایع واقع در مسیر، حدود سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی این مناطق را نیز آبیاری می کند.
خبرنگار: علی کبیر** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
7239/8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.