محمدحسین فرهنگی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه تشکیل شوراها منجر به واگذاری اداره بخشی از امور شهرها و روستاها به مردم به وسیله اعضای شورا شد، افزود: عملکرد شوراها مهمترین تاثیر را در شکل گیری دیدگاه مردم نسبت به جایگاه این نهاد دارد و اعضا می توانند جایگاه آن را در بین مردم ارتقا داده و یا کاهش دهند، که البته این امر در طول 4 دوره گذشته با فراز و نشیب هایی همراه بوده است.
وی اظهار کرد: هرگاه شوراها کارایی بهتری داشتند شاهد رشد و پیشرفت مدیریت شهری و روستایی و روان تر شدن کارها بودیم، اما حاشیه های اخیر در شوراها از جمله تبریز ، علاوه بر مشکلاتی که در مدیریت شهری ایجاد کرد، به اعتماد مردم نیز لطمه وارد کرد.
فرهنگی، با اشاره به افزایش ثبت نام شوراهای اسلامی شهر و روستا نسبت به دوره های گذشته، یادآور شد: این امر می تواند از توجه صاحب نظران و کارشناسان نسبت به جایگاه شوراها و نشان از تبیین گستره فعالیت شهرداری ها و شوراها در بین مردم ناشی شده باشد.
وی، وظیفه سنگین هیات های اجرایی و نظارت در بررسی صلاحیت افراد ثبت نام شده را مورد اشاره قرار داد و گفت: این هیات ها در بررسی تائید صلاحیت افراد وظیفه سنگین و مهمی دارند که نباید تحت تاثیر مسائل حاشیه ای قرار بگیرد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه افراد توانمندی در هیات های اجرایی و نظارت بر انتخابات حضور دارند، باید نهایت دقت را داشته باشند و در مرحله تائید صلاحیت ها ملاک های قانونی را مبنا قرار داده و افرادی را تائید صلاحیت کنند که سلامت مالی ، اخلاقی و دغدغه خدمت به مردم و تلاش برای بهتر شدن وضعیت را دارند.
فرهنگی با اشاره به اینکه مردم امکان تحقیق تفصیلی در این موارد را ندارند و تنها بر اساس تبلیغات، انتخاب خود را انجام می دهند،اضافه کرد: بر این اساس باید هیات های اجرایی و نظارتی به وظیفه اصلی خود عمل نموده و از ورود افراد دارای مشکل، طبق قانون جلوگیری کنند.
وی گفت: در ورود افراد نا صالح، قبل از نقد انتخاب مردم، باید به هیات های اجرایی و نظارت ایراد بگیریم که چرا جلوی حضور اینگونه افراد را در انتخابات نگرفته اند و فضا را برای حضور و سوء استفاده چنین افرادی باز گذاشته اند.
فرهنگی با بیان اینکه مردم خواستار انتخاب افرادی برای شوراها هستند که بتوانند برای بهبود وضع شهر و روستاها تلاش کنند، گفت: در این انتخابات باید افرادی اثرگذار، صالح و متخصص در پارلمان شهری ورود پیدا کنند تا بتوانند در تحول و خدمات شهری اثرگذاری مطلوب را داشته و در مدیریت شهری و روستایی موفق باشند.
وی، دو معیار کارآمدی و سلامت نفس در طول دوره مسئولیت های افراد را شاخص های اصلی انتخاب اصلی مردم دانست و افزود: افراد باید دارای توانمندی در مسایل شهری و تشخیص اولویت های سیاست گذاری و تعهد لازم باشند تا بتوانند تاثیر گذاری خود را در موفقیت نهاد شورا نشان دهند.
به گزارش ایرنا، 13 هزار و 936 نفر در آذربایجان شرقی برای شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی نام نویسی کرده اند که از این تعداد دو هزار و 428 نفر در حوزه شهری و یازده هزار و 508 نفر در حوزه روستایی می باشد.
انتخابات شوراهای اسلامی در یکهزار و 973 روستا و 62 شهر آذربایجان شرقی برگزار می شود.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 29 اردیبهشت برگزار می شود.
آذربایجان شرقی بیش از سه میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار:محمد رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.