طی مراسمی در سازمان منطقه آزاد ارس از لوگوی ژئوپارک ارس رونمایی شد.         
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، این رونمایی با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، معاونین و مدیران سازمان و کارشناس مسئول امور ژئوپارک‌ها و ژئوتوریسم سازمان زمین‌شناسی ایران و صاحب تنها کرسی شورای تصویب ژئوپارک های یونسکو در خاورمیانه برگزار شد . 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در مراسم رونمایی از لوگوی ژئوپارک ارس، گفت: ثبت ملی ژئوپارک ارس می تواند زمینه ساز جذب بیشتر سرمایه های خارجی و افزایش گردشگران در منطقه آزاد ارس باشد . 
خادم عرب باغی خاطرنشان کرد: در منطقه آزاد ارس از هر امکانی که بتواند به افزایش کیفیت ساکنان و رفاه مردم کمک کند، استقبال می کنیم و ژئوپارک ارس می تواند به عنوان منبع درآمد برای ساکنان این منطقه محسوب شود . 
وی افزود: ثبت جهانی ژئوپارک ارس زمینه شناساندن ارس در عرصه بین المللی را فراهم خواهد کرد . 
گفتنی است، ژئوپارک ارس شامل بیش از بیست ژئوسایت از جمله کوه علی‌باشى، کوه کیامکى، کوه گئچى قالاسى، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه است که هر کدام نمونه‌هاى زمین‌شناسى کم‌نظیرى دارند. یکی از مهمترین و بارزترین جاذبه‌های علمی منطقه ارس، مرز دوره‌های زمین‌شناسی «پرمین» و «تریاس» است که تنها در چند نقطه‌ی معدود در جهان قابل مشاهده است و از بین آن‌ها جلفا بهترین نقطه به شمار می‌رود .  این ژئوپارک دومین ژئوپارک خاورمیانه است که در مسیر ثبت جهانی قرار گرفته است و در صورت ثبت جهانی آن می توانیم شاهد تاثیر مثبت در توانمندسازی اقشار مختلف مردم در این منطقه باشیم . 
بر همین اساس، پرونده‌ی ژئوپارک ارس در سال 1389 به شبکه‌ی جهانی ژئوپارک‌ها فرستاده شد و پس از بازدید ارزیابان این شبکه از ارس در سال 1390، این منطقه واجد شرایط کافی برای معرفی به عنوان ژئوپارک جهانی تشخیص داده نشد.در سال های اخیر با توجه ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و تلاش های معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری این سازمان، زیرساخت های لازم تامین شده و ژئوپارک ارس مورد توجه شبکه‌ی جهانی ژئوپارک‌ها قرار گرفته است . 
منطقه ارس در شمال غرب ایران، یکی از نقاط منحصر به فرد کشور از دیدگاه پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناختی است که می‌توان از آنها به عنوان «میراث زمین‌شناختی» یاد کرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.