بانوی مخترع تبریز  گفت: دستگاه سنجش بیماری ادم، برنده‌ی مدال برنز مسابقات مالزی شد.

مینا بابازاده فرخران در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، در توضیح اختراع مشترک خود با "رقیه رضایی گیگلو" بانوی مخترع مشگین‌شهری، اظهار کرد: دستگاه تشخیصی بیماری ادم گوده گذار میرو (تورم بافت) اختراع مشترک اینجانب و یک بانوی مخترع مشکین‌شهری است که در جشنواره‌های داخلی و خارجی بسیاری شرکت داده شده است.

وی در توضیح بیماری ادم بیان کرد: این بیماری چند نوع است که نوع پاتولوژیک آن دارای ریسک و خطر زیادی برای شخص مبتلا است و این نوع در بیماری‌های قلبی، گرفتگی قلب و عروق به وفور مشاهده می‌شود.

وی افزود: همچنین نوع پاتولوژیک بیماری ادم، در آخرین ماه‌های بارداری، مادران باردار و جنین را تهدید میکند و تا قبل از اختراع این دستگاه، تشخیص آن به وسیله‌ی روش‌های سنتی و با دست و مشاهدات چشمی انجام می‌شد؛ به طوری که با فشار دادن محل و بافت متورم با انگشت، ادم را تشخیص میدادند و این نیز نتیجه‌ی رضایت بخشی را در برنداشت و در نهایت منجر به فوت مادر و جنین در ماه هشتم و نهم بارداری می‌شد.

بابازاده اظهار کرد: باوجود پیشرفت‌های  علمی هنوز هم اکلامپسی و پره اکلامپسی بالاترین میزان مرگ و میر را در زنان حامله دارد و اصل مهم و اساسی در درمان این بیماری، تشخیص و اقدامات درمانی به موقع بیماری ادم  می‌باشد.

وی عنوان کرد: دستگاه تشخیص بیماری ادم، بدون هیچ خطری، هر چهار پلاس بیماری را تشخیص داده و درمانگر را در راستای درمان به موقع و مناسب یاری می‌کند.

وی متذکر شد:  ادم دارای چهار پلاس می‌باشد که هر پلاس نیازمند درمان‌های متفاوتی  است و به عنوان مثال در یک پلاس نیاز به رژیم  غذایی، کنترل فشارخون و داروهای دیورتیک می‌باشد. ولی در درمان پلاس دیگر ممکن است نیاز  باشد بیمار سریعا بستری شود.

این مخترع بیان کرد: در صورت عدم بهبود، در پلاس دیگر، ختم حاملگی بدون توجه به سن حاملگی تنها راه حل میباشد و خطا در تشخیص و اقدام درمانی اشتباه میتواند منجر به عوارضی مانند حساسیت به سولفات منیزیم، زایمان زودس  و گاها شوک به  بیمار شود.

 وی با بیان اینکه تشخیص دقیق پلاس ادم  از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: مهمترین دلیل برای طراحی و ساخت این دستگاه جلوگیری از ریسک تشخیص اشتباه پلاس ادم و به خطر افتادن جان مادر و جنین می‌باشد.

وی تشریح کرد:  بیماری ادم  تجمع مایع سرشار از پروتئین یا لنف  در بافت به دلیل اختلال در تخلیه لنف می‌باشد و شامل دو نوع گوده گذار و غیر گوده گذار است  که نوع گوده گذار آن که از همه‌گیری زیادی برخوردار است و  علاوه بر اواخر دوره حاملگی، در نارسایی‌های قلبی، نارسایی کلیوی، ترومبوز وریدی و سیروز کبدی نیز ایجاد می‌شود.

بابازاده خاطرنشان کرد: دستگاه تشخیصی ادم گوده گذار میرو اولین و تنهاترین دستگاه تشخیصی با دقت بالا و کارایی آسان در کل دنیا  است که به آسانی و با اطمینان زیاد بدون نیاز به حدس و گمانه زنی قادر به تشخیص نوع پلاس‌های بیماری ادم (خیز) می‌باشد.

گفتنی است، دستگاه دستگاه تشخیصی بیماری ادم گوده گذار میرو توسط دو بانوی مخترع "مینا بابازاده فرخران" و "رقیه رضایی گیگلو" اختراع شده است.

هر دو مخترع این دستگاه فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌ی ای ام بی آی از دانشگاه آزاد اصفهان هستند و که دوره‌ی کارشناسی را به ترتیب در رشته‌های رادیولوژی و مامایی تحصیل کرده‌اند.

همچنین این اختراع در نمایشگاه‌ها و مسابقات علمی بسیاری شرکت داده شده است که از آن جمله میتوان به جشنواره‌ی بنیاد ملی نخبگان، مسابقات فن‌بازار، فستیوال نوآوری، تجهیزات پزشکی تبریز و جشنواره‌ی علم و فن‌آوری ربع رشیدی و نهایتا مسابقات 2017 مالزی اشاره کرد.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.