احمد حمزه ‌زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: خانه سرکاراتی یکی از خانه های قدیمی و شاخص در طراحی و معماری تبریز قدیم است که در سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه آخرین مراحل مرمت و ساماندهی خانه سرکاراتی تبریز از سال ۹۷ آغاز شده است، به اقدامات انجام گرفته در این مرحله از پروژه نیز اشاره و اضافه کرد: طی این مراحل اقداماتی نظیر  اجرای سر در دیوارها با سنگ لاشه، پله چوبی به طبقه دوم، سقف شیروانی در چهار بخش، سقف و تیر ریزی و تخته کوبی، غرقابی تمام چوب های مصرفی با روغن بزرک و مرمت پنجره های چوبی و ارسی انجام گرفته است.

حمزه زاده اظهار داشت: این پروژه هم زمان با مرمت و ساماندهی خانه های تاریخی ناصح زاده، سلطان القرائی، فتح الله‌یف و عمارت اربابی روستای لیقوان یا داش عمارت از سوی معاونت میراث فرهنگی استان در قالب یک پروژه مشارکتی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: اعتباری قریب به ۶ میلیارد ریال برای مرمت خانه سرکاراتی تبریز تخصیص یافته که مرحله مرمتی آن با پیشرفت ۷۰ درصدی همراه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی یادآور شد: بخش تکمیلی مرمت خانه تاریخی سرکاراتی طی سال جاری تداوم خواهد داشت.

کلان شهر تبریز بیش از ۴۰۰ خانه تاریخی شناسایی شده و همین تعداد نیز خانه تاریخی شناسایی نشده در کوچه پس کوچه های این شهر تاریخی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.