به گزارش ایرنا، یوسف غفارزاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۵۹ سانتی متر افزایش یافته و به حدود یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۵۲ سانتی متر رسیده اسست در حالی که پارسال در این زمان یکهزار ۲۷۰ متر و ۹۳ سانتی متر بود.  

وی افزود: این تراز در اول مهر ماه و آغاز سال آبی جاری یکهزار و ۲۷۰ متر و ۳۰ سانتی متر گزارش شده که ۲۲ سانتی افزایش نشان می دهد.  

غفارزاده ادامه داد: اکنون حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته و به چهار میلیارد و ۷۲ میلیون مترمکعب (۴.۰۷۲) رسیده است.  

وی همچنین با اشاره به وقایع تلخ امسال همچون وقوع سیل در ابتدای سال ، وقوع زلزله در شهرستان میانه و اکنون بیماری کرونا، گفت: افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب در ماه جاری فشار بر روی منابع آب را بیشتر کرده است.

 مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: سیل امسال در آذربایجان شرقی به خوبی مدیریت و از ظرفیت سد ها جهت مهار سیل به خوبی استفاده و سیلاب ها در سطح استان به خوبی کنترل شد.                                                                                                                                                                                                                                 

 غفارزاده گفت: ‌نقش سدها در کنترل سیلاب تعیین‌کننده بود و مانع خرابی در استان شد همچنین توانستیم آب های سیلاب را ذخیره و در رونق کشاورزی و تامین آب ضروری جامعه به کارگیری و همچنین در احیای دریاچه ارومیه از آن استفاده کنیم.

خط انتقال زرینه رود به طول ۱۰۷ کیلومتر اجرا و آبگیری شد

 وی همچنین با اشاره به اینکه ‌۸۱ کیلومتر از خط انتقال زرینه رود در هفته دولت و دهه فجر نیز ۲۶ کیلومتر آن اجرا شد، گفت: با اجرای این طرح ضریب اطمینان تامین آب پایدار شهرهای مسیر تا تبریز تضمین می شود.

 غفارزاده افزود: ‌سد حاجیلار با حضور رییس جمهور با ظرفیت ۵۲ میلیون متر مکعب حجم مخزن افتتاح شد و ۳۵۰۰ کیلومتر شبکه پایاب مدرن به بهره برداری رسید.

 ‌وی افزود: رودخانه های مرزی، ساحل سازی و رودخانه های داخلی نیز با اصلاح مسیر بیش از ۱۴۰ کیلومتر بازگشایی و اصلاح شد.

وی ادامه داد: در رودخانه مرزی ارس نیز ساحل سازی انجام و ۷۰ کیلومتر در چند سال گذشته ساحل سازی و دیواری ساحلی ایجاد شده است تا خاک حاشیه رودخانه مرزی ارس جمهوری اسلامی ایران به رودخانه ملحق نشود.

یک هزار هکتار خاک مرزی از رودخانه ارس بازپس‌گیری شد 

 مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی ادامه داد:  با ساحل سازی و ایجاد دیوار ساحلی تاکنون یک هزار هکتار از رودخانه ارس بازپس‌گیری شده است.

 وی اعلام کرد: ‌مجموعه طرح های اجرا شده آبی آذربایجان‌شرقی در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

 غفارزاده همچنین با اشاره به تمدید پروانه های بهره برداری برای برداشت آب در استان گفت: پروانه های بهره برداری تمام مجوزهای برداشت آب از منابع زیرزمینی آب شرب، صنعتی و کشاورزی به صورت یک ساله تمدید شد.

وی ادامه داد: ‌اگر این تمدید ها انجام نشود برداشت های آب غیر مجاز تلقی می شود اما امسال به علت شیوع بیماری کرونا پروانه ها به صورت خودکار به مدت ۲ ماه تمدید شده است بر این اساس شرکت های توزیع برق و شرکت های فرآورده های نفتی ملزم به تامین انرژی آنها هستند.

غفارزاده اعلام کرد: افرادی هم که سال های گذشته برای تمدید مراجعه نکردند برای آخرین بار مهلت داده شده است تا برای تمدید تا پایان سال ۹۹ اقدام کنند در غیر این صورت پروانه بهره‌برداری آنها به مرحله ابطال می رسد.

 وی همچنین با اشاره به وضعیت سدهای استان گفت: ‌ورودی ۱۱ سد بزرگ استان ۱۲ درصد کاهش یافته و از ۱۴۹ میلیون مترمکعب به ۱۳۱.۵ میلیون متر مکعب تنزل یافته است.

 غفارزاده با اشاره به عملکرد آب منطقه آذربایجان‌شرقی برای احیای دریاچه ارومیه و مبارزه با برداشت آب های غیر مجاز در استان گفت: در ۱۰ سال گذشته ۸۸۰۰ چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است و بر این اساس ١٠٠ میلیون مترمکعب فشار آب های زیرزمینی کاهش یافته است.

 وی یادآوری کرد: از طریق چاه‌های مجاز ‌استان نیز ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب غیر مجاز برداشت می‌شود که بیشتر شامل بخش کشاورزی است.

سرمایه گذار ایرانی برای اجرای طرح انتقال آب ارس به تبریز اعلام آمادگی کرد 

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین در خصوص انتقال آب ارس به تبریز آن را به عنوان ابر پروژه آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور عنوان کرد و گفت: ‌ انتقال آب ارس به تبریز جزو زیربنایی ترین طرح های منطقه است و کمبود آب را جبران می‌کند، در ادامه نیز پساب آن در احیای دریاچه ارومیه بسیار موثر بوده بر این اساس تمام توان خود را گذاشتیم تا اعتبار آن را جذب کنیم.

غفارزاده افزود: ‌۶۸۴ میلیون یورو اعتبار مورد نیاز این طرح است که پیمانکار آن نیز مشخص شده اما به علت تحریم‌ها با کمی وقفه روبرو شده است.

وی گفت: ‌البته شخص حقیقی اعلام آمادگی کرده است تا این سرمایه گذاری را انجام دهد و بر این اساس پس از اعلام اهلیت وی از طرف بانک مرکزی به زودی اجرای طرح آغاز می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.