علیار راستگو روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: هنوز تکلیف سه نفر ثبت نامی از حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر و یک نفر از حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر نهایی نشده و در سایت داخلی ستاد انتخابات کشور فرآیند آن تکمیل نشده است، بر این اساس در صورت تائید شدن این نفرات بر تعداد افراد داوطلبان استان افزوده می شود.  

وی افزود: بیشترین تعداد ثبت نام داوطلبان ورود به مجلس در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر با ۳۳۶ نفر، مرند و جلفا ۷۱ نفر، مراغه و عجب شیر ۵۸ نفر، میانه ۴۹ نفر، اهر و هریس ۴۷ نفر بوده و کمترین ثبت نامی با ۱۴ نفر از شهرستان بناب است.  

راستگو ادامه داد: هشترود و چاراویماق با ۴۱ نفر، شبستر با ۳۷ نفر، کلیبر، خداآفرین و هوراند ۳۳ نفر، سراب ۳۳ نفر، بستان آباد ۲۴ و ورزقان با ۱۸ نفر رتبه های دیگر حوزه های ۱۳ گانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی را کسب کردند.  

وی با بیان اینکه ۸۳ نفر از ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس یازدهم در آذربایجان شرقی، زن هستند، اظهار کرد: ثبت نام بانوان در این دوره نسبت به دوره دهم مجلس شورای اسلامی، ۲۸ درصد افزایش یافته و ۱۱ درصد از مجموع ثبت نام کنندگان را بانوان تشکیل می دهد.

رییس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی با بیان اینکه از ۱۹ نماینده کنونی آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی ۱۴ نماینده ثبت نام کردند، افزود: در واقع برای هر کرسی پارلمانی آذربایجان شرقی به طور متوسط ۴۱ نفر و در حوزه انتخابیه تبریز برای هر کرسی ۵۶ داوطلب ثبت نام کردند.   

راستگو اظهار کرد: بیشترین سطح تحصیلات ثبت نام کنندگان مقطع فوق لیسانس با ۶۳۵ نفر، دکتری ۹۸ نفر و حوزوی نیز ۲۰ نفر می باشد.  

وی گفت: ۱۶۸ نفر ایثارگر، ۳۲ نفر دارای سابقه نمایندگی مجلس و ۱۷۲ نفر دارای سابقه داوطلبی مجلس هستند.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با ۱۸۹ نفر ۳۶ تا ۴۰ سال سن دارند و عموم نفرات قشر جوان می باشند به طوری که ۱۱۵ نفر نیز ۳۰ تا ۳۵ سال سن دارند.  

وی اضافه کرد: بیشتر گروه شغلی ثبت نام کننده کارمندان با ۳۰۴ نفر بوده و استاد دانشگاه ۶۵ نفر، بازنشسته ۷۲ نفر، فرهنگیان ۶۱ نفر، پزشکان ۱۸ نفر و روحانی با ۱۲ نفر جزو بیشترین نفرات ثبت نام کننده در آذربایجان شرقی هستند.  

۲۴ بهمن آغاز تبلیغات رسمی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی  

رییس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی گفت: ۲۳ بهمن فرمانداران حوزه انتخابیه اسامی تائید صلاحیت شدگان انتخابات را آگهی و اعلام می کنند و تبلیغات رسمی داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی نیز پس از اعلام صلاحیت ثبت نام کنندگان از ۲۴ بهمن ماه امسال آغاز و پس از هشت روز تا ساعت ۸ صبح اول اسفند ۲۴ ساعت قبل از انتخابات به پایان می رسد . 

راستگو اظهار کرد: از ۱۷ آذر به مدت ۱۰ روز بررسی صلاحیت نامزدها در هیات اجرایی مراکز حوزه های انتخابیه آغاز می شود.

وی افزود: رد صلاحیت ها را فرمانداران با رونوشت اسناد به داوطلبان و هیات نظارت ارسال می کنند که البته برای نخستین بار است پس از اصلاح قانون انتخابات اجرا می شود.  

راستگو ادامه داد: فرد نیز چهار روز فرصت دارد که به هیات نظارت استان مراجعه و اسناد خود را ارایه دهد و سپس ستاد نیز چهار روز فرصت دارد پاسخ دهد؛ بر این اساس ۲۲ بهمن اسامی به صورت قطعی به فرمانداران ارسال و ۲۳ بهمن با انتشار آگهی نفرات اعلام می شود.   

اندازه عکس نامزدهای انتخابات مجلس  ۱۰در ۱۵ و آثار تبلیغاتی ۵۰ در ۷۰ سانتی متر است 

رییس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی گفت: بر اساس قانون جدید تبلیغات انتخابات، اندازه عکس نامزدهای مجلس ۱۵در ۱۰ و آثار تبلیغاتی ۵۰ در ۷۰ سانتی متر است و اجازه نصب بنر یا عکس های بزرگتر در سطح شهر وجود ندارد.  

راستگو گفت: جلوی ستادهای انتخاباتی داوطلبان نصب تبلیغات با اندازه های بزرگتر بلامانع است و داوطلبان می توانند در مجموع تا ۱۰ ستاد در مناطق مختلف شهرداری تبریز برپا کنند.  

وی تاکید کرد: استفاده از بلندگوی سیار و راه اندازی کارناوال ممنوع است و بر اساس قانون نامزدها و طرفداران نامزدها حق هتک حیثیت دیگران را ندارند، بر این اساس باید توانمندی و شایستگی های خود را بیان و از تخریب دیگران پرهیز کنند.  

وی با بیان اینکه تبلیغات زود هنگام تخلف است، گفت: برای جلوگیری از تبلیغات زود هنگام و بر اساس قانون جدید تبلیغات انتخابات مجلس ۲ ستاد در آذربایجان شرقی پیش بینی شده است؛ ستاد پیشگیری با ریاست رییس کل دادگستری و ستاد امنیت انتخابات با حفظ سمت رییس ستاد انتخابات به معاون سیاسی و امنیتی استاندار محول شده است.

وی یادآوری کرد: همه ممنوعیت های قانونی در انتخابات در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز صدق می کند و متخلفان پی گیری قانونی می شوند؛ بر این اساس کمیته ای با همکاری پلیس فتای آذربایجان شرقی شکل گرفته که فعالیت های مجازی ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی را رصد می کنند که در بررسی صلاحیت ها مورد توجه قرار می گیرد و تاکید بر قانون مداری است.  

راستگو ادامه داد: رعایت اخلاق انتخاباتی مورد تاکید است چون صداقت و درستی عزتمندی را به دنبال دارد.  

وی همچنین تاکید کرد: جامعه باید بداند که وظیفه نماینده مجلس چیست و بر این اساس رسانه ها باید این وظایف را اطلاع رسانی کنند.  

راستگو با بیان اینکه انتخابات بی طرف برگزار خواهیم کرد، تاکید کرد: تمام دستگاه های کشور باید بی طرف باشند و در قانون جدید انتخابات اعضای هیات های اجرایی، نظارت و عوامل دست اندرکار حتی نمی توانند اعلان نظر کنند اما همه تلاش ما بر مبنای مشارکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات است.  

بیش از ۵۰ هزار نفر  دست اندرکار  انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی  

رییس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی همچنین گفت: حدود سه هزار شعبه اخذ رای ایجاد می شود و در هر حوزه انتخابیه حدود ۱۷ نفر فعالیت می کنند.  

آذربایجان شرقی دارای ۴۶ حوزه انتخابیه است که ۱۳ مرکز حوزه انتخابیه اصلی محسوب می شود و ثبت نام داوطلبان و بررسی صلاحیت آنان از جمله وظایف آنهاست.  

این استان ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.