محمدباقر هنربر روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: روز گذشته چهار منطقه در روستاهای ارزیل، کیرشان، کوانق و طوعلی در شهرستان خداآفرین دچار آتش سوزی شده بود که با تلاش نیروهای امدادی این حادثه مهار، اطفاء و در نهایت صبح امروز منطقه به طور کامل پاکسازی شد.

وی با بیان یانکه آتش سوزی در مناطق روستایی فوق مناطق جنگلی را شامل نمی شد، اظهار داشت: این حریق مراتع و مراتع مشجر را شامل می شد تنها محدوده کمی از روستای طوعلی را  مراتع تشکیل می داد که با حضور به موقع نیروهای امدادی آتش سوزی در زمان کمتری مهار و لکه برداری و پاکسازی به اتمام رسید.

هنربر با بیان اینکه وسعت مناطق آتش گرفته فوق هنوز مشخص نشده است، درباره مساحت سوخته شده جنگل های ارسباران( قره داغ) نیز به ایرنا، گفت: این موضوع توسط حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در دست بررسی است.

وی از مصدومیت تعداد چهار نفر از امدادگران در جریان اطفای حریق منطقه قره داغ خبر داد و اضافه کرد: یکی از این امدادگران از ناحیه پا دچار سوختگی شده بود و ۳ نفر دیگر به دلیل شرایط خاص منطقه و فعالیت بیشتر دچار ضعف شده بودند که هر چهار نفر با انتقال به مراکز درمانی مداوا شدند.

هنربر دلیل اصلی آتش سوزی های اخیر در مراتع و جنگل های قره داغ را شدت گرمای هوا، وزش بادهای شدید، خطای انسانی و بی دقتی و سهل انگاری افراد عنوان کرد.

جنگل ها و مراتع قره داغ (ارسباران) در شمال شرق و شمال آذربایجان شرقی و در محدوده شهرستان های خداآفرین، ورزقان، کلیبر، جلفا به مساحت ۱۶۴ هزار هکتار قرار دارد که از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود و ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده ایران در این لکه جنگلی یافت می شود. 

این منطقه بسیار زیبا علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است که به همین دلیل پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.

۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.