حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی آل هاشم روز سه شنبه در گردهمایی مسئولان، مداحان و علمای هیات های حسینی تبریز با بیان اینکه اصلاح نیت و جلب رضایت خدا از افضل ترین عبادات است، افزود: تبیین آموزه های محرم تنها با طولانی شدن صف های عزاداری و صوت و لحن زیبا ممکن نیست، بلکه باید با حفظ سبک های سنتی و اجتناب از وسیله قرار دادن مداحی برای کسب معیشت، به دنبال حقایق عاشورا بود.

وی تکریم و تجلیل از مداحان پیشکسوت، پرهیز از بیان مرثیه های دلخراش، دوری از غرور، غلو، تملق گویی و القابی که مقام ائمه را تضعیف می کند، از اولویت های هیات ها و دسته جات حسینی در روزها و شب های ماه محرم برشمرد.

آل هاشم حفظ منش ذاکری اهل بیت، پرهیز از تهمت و افترا به دیگر هیات ها و اجنتاب از طرح مسائل اختلاف انگیز را از دیگر مسائل مهم در عزاداری های محرم بیان و اضافه کرد: تعیین ساعات عزاداری و رعایت آسایش و آرامش مردم باید در اولویت برنامه های عزاداری باشد و البته متناسب با وقایع روز ستایشگری ها صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای مدح و ثنای اهل بیت (ع)، شعرا و مداحان باید از متون تاریخی صحیح استفاده کنند، گفت: غیرت دینی ویژگی ممتاز شاعران و مداحان آذربایجانی است و ستایشگران اهل بیت باید مقابل اشعاری که علیه تشکیلات اباعبدالله الحسین (ع) نوشته می شود، غیرت دینی داشته و واکنش نشان دهند تا آموزه ها و فرهنگ دینی و مذهبی در جامعه درست تبیین شود.

آل هاشم  یکی از آسیب های ادبیات عاشورایی را اشعار تحریفی دانست و تشریح کرد: پرهیز از به کارگیری افکار غلوآمیز در اشعار و اجتناب از نوشته هایی که بدآموزی دارد باید بیش از پیش مورد توجه ستایشگران اهل بیت و هیات های عزاداری باشد.

وی از ناهماهنگی دست اندرکاران هیات های حسینی و مسئولان مساجد در محلات مختلف تبریز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی مساجد مشاهده می شود از سوی هیات امنا اجازه حضور به هیات های حسینی داده نمی شودکه برای از بین بردن این رویه باید مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی وارد عمل شوند.

آل هاشم یادآوری کرد: مسئولان مساجد در مراسم های ترحیم نباید خانواده معزا را در تنگنای برخی رفتارهای سلیقه ای قرار دهند، بلکه آنها را باید در انتخاب مداح یا واعظ مراسم ختم آزاد بگذارند.

وی با تاکید بر ضرورت وجود همکاری و تعامل نزدیک بین مسئولان هیات های حسینی و دست اندرکاران مساجد از آنها خواست محور همه فعالیت های خود را بر پایه جذب حداکثری آحاد مردم به خصوص جوان و کودکان به مساجد قرار دهند تا نسل آینده با این اماکن مقدس مانوس شوند.

۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.