به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره «جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران» در شرایطی از بیست و ششم تا بیست و نهم مرداد ماه جاری در شهر اهر، به عنوان قلب منطقه ارسباران (قره داغ)، برگزار می شود که دست اندرکاران آن در سال های گذشته، نامهربانی و سنگ اندازی های زیادی را تجربه کرده اند، اما با باور به ظرفیت های هنری منطقه و در راستای برجسته کردن نقش آن در پیشبرد هنر نمایش، همه چیز را به جان خریده اند. 

در توصیف دشواری های تداوم 13 دوره ای یک جشنواره سراسری در یک شهرستان، ذکر نمونه هایی از دشواری های آن از قبیل تلاش شبانه روزی و بی خوابی در مدت برگزاری جشنواره، تحمل برچسب های ناحق فرهنگی و غیرفرهنگی، هزینه از جیب خود برای پاسداشت جایگاه هنر و هنرمند و شنیدن هزاران حرف و حدیث از آشنا و بیگانه کفایت می کند؛ اما برون داد همه اینها سر پا ماندن رویدادی هنری با نام «جشنواره سراسری تئاتر ارسباران» است که امروزه شهرتش از منطقه قره داغ و آذربایجان شرقی فراتر رفته و به عنوانی آشنا در بین تئاتری های کشور تبدیل شده است. 

بدون شک حضور گروه های نمایشی از 26 استان کشور در جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران در سیزدهمین دوره برگزاری آن، از ظرفیت این رویداد هنری ملی برای تبدیل شدن به برنامه ای بین المللی حکایت دارد که تحقق آن در وهله اول نیازمند هم افزایی مسوولان محلی و اعتقاد آنان به ظرفیت های هنر برای شناساندن داشته های فراوان منطقه ارسباران در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی است. 

جشنواره تئاتر ارسباران به مطالبه مردمی تبدیل شده است

 رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی گفت: تداوم برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران تبدیل به مطالبه مردمی شده و مردم منطقه خواستار برگزاری آن هستند.

احمد رجب پور با تأکید بر این که برگزاری این جشنواره در اهر از اهمیت بالای فرهنگی برخوردار است، افزود: مسئولان شهرستان  اهر باید از این جشنواره حمایت جدی داشته باشند و تلاش کنند تا جایگاه آن در کشور تثبیت شود و به سطح بین المللی ارتقا یابد.

وی اظهار کرد: دعوت آزاد از یک گروه نمایشی برای اجرای یک اثر هزینه بالایی دارد و این در حالی است که با برگزاری جشنواره سراسری تئاتر ارسباران چندین گروه نمایشی از شهرهای مختلف کشور به اهر آمده و در این شهر به اجرای نمایش می پردازند.

رجب پور با اشاره به این که باید برای ایجاد نشاط و شادابی در جامعه هزینه کنیم و این موضوع مورد تأکید مسئولان است، افزود: برگزاری جشنواره تئاتر در اهر برنامه شایسته ای برای ایجاد نشاط است بنابراین مسئولان شهرستان باید از آن استقبال کنند.

وی خواستار حمایت مسئولان و دستگاه های مختلف از جشنواره تئاتر ارسباران شد و گفت: جشنواره ای که باعث شادی مردم و تحرک و شادابی اجتماعی در شهر می شود، چرا شهرداری نخواهد با تخصیص اعتبار از آن حمایت کند.

پیشنهاد انتخاب اهر به عنوان شهر خلاق تئاتر کوتاه 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر با تشکر از هنرمندان فعال در برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران و حامیان آن، گفت: برگزاری این جشنواره کار سنگینی است و از توان اداره ارشاد و دبیرخانه  جشنواره خارج است، بنابراین نیاز به همکاری و کمک دستگاه های مختلف دارد و نیازمند خردجمعی و همدلی است.

الیاس ممی پور، برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را مطالبه جدی مردم منطقه عنوان کرد و افزود: انتظارات مردم از این جشنواره بالا رفته و باید بهتر از گذشته برگزار شود.

وی با اشاره به این که از ۲۶ استان کشور آثار نمایشی به دبیرخانه جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران ارسال شده است، افزود: این استقبال گسترده حاکی از آن است که این جشنواره جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است.

ممی پور با اشاره به طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: از شهرستان اهر سه طرح  برای تئاتر کوتاه، ورنی و هنرهای تجسمی پیشنهاد شده است.

وی تصریح کرد: باید همت و تلاش می توانیم تئاتر کوتاه را به نام اهر ثبت کرده و به یک برند در کشور تبدیل کنیم.

اعتبار کشوری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران 

میرعباس خلیفه لو ، دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران نیز با اشاره به استقبال گسترده گروه های نمایشی کشور از این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران در کل کشور اهمیت و اعتبار خود را پیدا کرده است ولی متأسفانه در شهرستان اهر هنوز یک عده از مسئولان بر اهمیت این جشنواره واقف نیستند.

وی افزود: انتظار داریم مسئولان از جشنواره تئاتر ارسباران حمایت کنند تا این جشنواره در شأن اهر و ارسباران برگزار شود.

خلیفه لو گفت: برای جشنواره ارسباران باید جریان سازی کنیم و در صورت تحقق و تداوم آن حتما بخشی با عنوان نمایش های کوتاه در جشنواره تئاتر فجر دایر می شود و مدیریت آن را دبیرخانه جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران به خاطر پتانسیلی که دارد، می تواند برعهده بگیرد.

وی با تأکید بر این که جشنواره تئاتر ارسباران باید دارای خروجی باشد، اظهار کرد: جشنواره تئاتر خوزستان که به صراحت خواستار حمایت ما بودند و دوست داشتند آثارشان به جشنواره ارسباران راه یابد، ششمین دوره خود را با همکاری تئاتر ارسباران و انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی به عنوان نمایش های کوتاه خوزستان برگزار کرد تا آثار منتخبش در شهرستان اهر ارائه شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران گفت: قرار است منتخب نمایش خیابانی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران به جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان راه یابد؛ همچنین برگزیده نمایش صحنه ای و خیابانی به جشنواره بین المللی تئاتر اهواز و یک اثر صحنه ای منتخب هیئت داوران به جشنواره سراسری فتح خرمشهر راه یابد.

دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران با بیان این که تئاتر کوتاه در دیگر نقاط کشور مورد توجه قرار گرفته است، افزود: جشنواره سراسری فتح خرمشهر نیز اخیراً بخشی به عنوان نمایش های کوتاه دایر کرده است.

وی تصریح کرد: جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران متعلق به همه است و همه باید به صحنه بیایند و به این جشنواره کمک کنند و اگر از این جشنواره حمایت نشود، مطمئن باشیم که از دست خواهد رفت.

وی با اشاره به این که تعداد ۱۸۷ اثر از ۲۶ استان کشور به دبیرخانه جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران ارسال شده بود، از اتمام مرحله بازبینی این آثار خبر داد و گفت: آثار راه یافته به جشنواره به زودی اعلام می شود.

منطقه ارسباران هنرخیز است

رحیم ترابی، هنرمند پیش کسوت تئاتر اهر نیز گفت: منطقه ارسباران هنرخیز است و اگر امروز جشنواره سراسری تئاتر کوتاه در اهر پایدار شده و همه ساله برگزار می شود، نشانگر آن است که این منطقه دارای استعدادهای هنری ارزشمندی است که اگر شناخته شده و تقویت شود، هنر منطقه توسعه می یابد.

سیزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران 26 تا 29 مرداد در اهر برگزار می شود.

7225/518

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.