یوسف غفارزاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، طول کانال اصلی آبیاری و زهکشی این پروژه را 52 کیلومتر و ظرفیت آن را 72 مترمکعب در ثانیه اعلام و اضافه کرد: در اولویت اول 5 هزار و  290 هکتار از این اراضی در دست اجرا است که 9 ایستگاه پمپاژ ثانویه روی کانال اصلی، فشار مورد نیاز شبکه آبیاری تحت فشار را تامین می‌کند.

وی افزود: هم اکنون در آذربایجان شرقی آبیاری دو هزار  هکتار از اراضی 6 روستا در بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین با استفاده از 6 ایستگاه پمپاژ آماده‌ بهره‌برداری است.

غفارزاده بهره‌برداری از شبکه‌ آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین را از جمله پروژه‌ های آماده بهره برداری در جریان سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی برشمرد که به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آبیاری و زهکشی کشور در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل در حال اجراست.

وی ادامه داد: تامین آب مورد نیاز 12 هزار هکتار از اراضی توسعه آذربایجان‌شرقی و تولید بیش از 100 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال برای بیش از 12 هزار نفر از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.

غفارزاده یادآوری کرد: با بهره‌برداری از پروزه فوق  16 هزار تن محصولات کشاورزی تولید و برای 2000 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد که برای اجرای آن  3000 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی گفت: با بهره‌برداری از شبکه‌ آبیاری و زهکشی اراضی بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین که با هدف تأمین 2000 هکتار از اراضی کشاورزی انجام می‌شود، اشتغال‌زایی، رونق محصول،کاهش مهاجرت و تثبیت جمعیت را شاهد خواهیم بود.

شهرستان خداآفرین با جمعیت حدود 30 هزار نفر در فاصله 210 کیلومتری شمال شرقی مرکز آذربایجان شرقی، بین رشته کوه های جنگلی قره داغ و قفقاز واقع شده است که از شمال به جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، از غرب به شهرستان جلفا و از شرق به استان اردبیل محدود است.

این شهرستان دارای 222 آبادی به مرکزیت شهر خمارلو است و میانگین بارندگی سالانه در این منطقه بیش از 335 میلی متر و پرباران ترین ماه آن اردیبهشت می باشد.

3038/518

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.