یوسف غفار زاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه بر اساس گزارش های هواشناسی احتمال بارش های شدید در ترکیه و ارمنستان در روزهای آتی پیش بینی شده است ، گفت: شدت بارش ها در کنار آب شدن برف کوه های کشور ترکیه می تواند آورد رودخانه ارس را افزایش دهد.
وی با اعلام اینکه در زمان حاضر ورودی سد ارس 400 متر مکعب در ثانیه است ، گفت: این میزان ورودی قابل کنترل است و از روز گذشته خروجی سد را از 250 متر مکعب به 350 متر مکعب افزایش داده ایم .
مدیر عامل آب منطقه آذربایجان شرقی بر این اساس به ساکنان شهرستان های حاشیه رود ارس به واسطه احتمال سیلاب و طغیان رودخانه هشدار داد.
وی در عین حال گفت: تمهیدات لازم برای افزایش دبی رودخانه ارس اندیشیده شده است و ذخیره آب در سد خداافرین که در زمان حاضر 350 میلیون متر مکعب آب دارد تا ظرفیت یک میلیارد متر مکعب ممکن است.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اظهارداشت: در صورتی که افزایش دبی رودخانه در حد دبی 25 سال به بالا اتفاق نیفتد وضعیت رودخانه و سد ارس قابل کنترل است.
سد ارس بر روی رودخانه ای به همین نام با یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب حجم مخزن در 40 کیلومتری غرب جلفا واقع شده است.
در 196 کیلومتری پایین دست سد ارس، سد خداآفرین نیز با 1.6 میلیارد مترمکعب ظرفیت بر روی رودخانه مرزی و خروشان ارس ساخته شده است.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.