هر ساله در ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید اقلام مختلف غذایی افزایش می‌یابد و تعدادی از شرکت‌های تولید مواد غذایی به دلیل افزایش تقاضای موجود در بازار، قیمت‌ها را بالا می‌برند، این افزایش قیمت‌ها در حالی است که دستگاه‌های نظارتی با صدور اطلاعیه و بخشنامه‌های متعدد به واحدهای صنفی، اعلام کردند که با هرگونه گرانی‌ها برخورد خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، در ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش تقاضای مردم برای تامین برخی از کالاها به ویژه مواد لبنی، پروتئینی، برنج، روغن، قند و شکر، خرما، میوه، سبزیجات و شیرینی‌های پرمصرف مرسوم در این ایام، طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان در حال اجراست و دستگاه‌های نظارتی اعلام کرده‌اند که با هر گونه افزایش قیمت برخورد شده  و واحدهای صنفی موظف هستند بر اساس قیمت مصوب شده تنظیم بازاری محصولات خود را به فروش برسانند؛ اما با وجود مصوبات مکرر ستاد تنظیم بازار استان، قیمت‌های بسیاری از مواد غذایی پر مصرف همچنان صعودی بوده و انتظار می‌رود دستور هفته گذشته رئیس جمهور به چهار وزیر در خصوص مقابله با گرانفروشی به نتیجه برسد و بخشی از فشار تورمی کاسته شود.

علی‌رغم همه هشدارها در آستانه ماه مبارک رمضان، برخی اقلام مورد نیاز مردم با کاهش عرضه و در نتیجه آن با گران شدن مواجه شده است؛ به عنوان مثال قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک ۲۰ هزار تومان اعلام شده است؛ اما شاهدیم قیمت این نوع کالا را با قیمت ۲۵ هزار تومان و بالاتر از آن در واحد‌های صنفی و قنادی‌های تبریز عرضه می‌کنند؛ براین اساس نرخ برخی اقلام بنا بر اعلام اتحادیه های مربوطه به شرح زیر می‌باشد:

گوشت و مرغ

در ماه مبارک رمضان قیمت هر کیلو گوشت گوساله ۸۵ هزار تومان بوده و هرکیلو مرغ با قیمت ۱۳ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

برنج

درحال حاضر قیمت خرید نرخ هر کیلو برنج ایرانی آنا پسند 22 هزار تومان و قیمت فروش 24 هزار تومان، قیمت خرید برنج دم سیاه 27 هزار تومان و قیمت فروش آن 29 هزار تومان، برنج ایرانی طارم هاشمی 20 هزار تومان و قیمت فروش آن نیز 22 هزار تومان است؛ همچنین قیمت خرید هر کیلو برنج پاکستان 9 هزار و 800 تومان و قیمت فروش 10 هزار تومان، برنج ایرانی سرگل 19 هزار تومان و قیمت فروش آن 19 هزار و 500 تومان، قیمت خرید برنج هندی مژده هفت هزار تومان و قیمت فروش آن هفت هزار و 500 تومان است.

لبنیات


در حال حاضر نرخ 100 گرم ماست کم چرب پگاه با قیمت 3400 تومان بین مغازه داران توزیع می‌شود و با نرخ 3800  تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد؛ همچنین ماست خزر پگاه با قیمت شش هزار تومان بین مغازه داران توزیع می‌شود  و با قیمت 6700 تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد؛ همچنین قیمت شیر پاکتی 2500 تومان و شیر کم چرب میهن 5500 تومان است.

انواع سبزیجات

هر کیلوگرم سبزی با قیمت 3500 تومان بین مغازه داران توزیع می‌شود و با نرخ چهار هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

تخم مرغ

هر کیلوگرم تخم مرغ با قیمت هشت هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد؛ درحالی‌که هر شانه تخم مرغ با قیمت 7500 تومان به فروش می‌رسد.

روغن

در حال حاضر هر کیلو روغن جامد با قیمت 3800 تا پنج هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت هر بطری روغن مایع  با نرخ 7 تا 17 هزار و 200 تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

نان

قیمت انواع نان نیز همان نرخ‌های سال 1397 بوده و تاکنون تغییری نکرده است و  قیمت هر کیلو نان لواش و سنگک یارانه‌ای 1780 تومان و نان بربری 1650 تومان است و قیمت هر کیلو نان سنگک در آزادپزها 2650 تومان، بربری 2400 تومان و هر کیلو نان روغنی سه هزار تومان است.

چای

در حال حاضر نرخ خرید 500 گرم چای محمود 32 هزار تومان و قیمت فروش آن 35 هزار تومان است؛ همچنین چای جهان فلزی با قیمت 44 هزار تومان به فروش رسیده و چای فامیل نیز با نرخ 25 هزار تومان در بین مغازه داران توزیع شده و با قیمت 28 هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

زولبیا و بامیه

در ایام ماه مبارک رمضان هرکیلو زولبیا و بامیه در جه یک در واحدهای صنفی قنادی به قیمت 20 هزار تومان عرضه خواهد شد.

شکر و قند

در حال حاضر بازار تبریزبا کمبود شکر مواجه بوده و قیمت این اقلام  از سوی اتاق اصناف تبریز اعلام نشده است همچنین قیمت خرید هر کیلو قند شکسته 8800 تومان و قیمت فروش آن 9500 تومان است.

گرانفروشی در ماه مبارک رمضان را به 124 خبر دهید

رئیس اتاق اصناف تبریز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که هیچ یک از اصناف حق ندارند، اقلام مورد نیاز مردم در ماه رمضان را با قیمتی بالاتر از قیمت‌های مصوب شده بفروشند، از مردم خواست تا هرگونه شکایت و گران فروشی را به سامانه 124 اطلاع دهند.

سید حبیب هاشمی افزود: با اصنافی که در ماه مبارک رمضان ارتباط بیشتری با نیازمندی‌های مردم همچون بنکداران، سوپرمارکت‌ها، خورابار فروش‌ها، فروشندگان مرغ و ماهی و ... جلسه‌ای داشتیم تا بتوانیم کالاهای مورد نیاز در این ماه را بهتر از گذشته در اختیار مردم قرار دهیم.

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در خصوص تامین شکر گفته است «در تامین شکر واحدهای تولیدی و صنعتی مشکلی نداریم و شیوه نامه توزیع شکر با همکاری انجمن صنایع غذایی استان تدوین شده و معاونت نظارت و بازرسی سازمان بر نحوه توزیع آن در واحدهای تولیدی صنایع غذایی و قندریزی نظارت دارد»

به گفته حسین نجاتی، بر اساس تصمیم اعضای ستاد تنظیم بازار استان، شکر مورد نیاز بخش خانوار و صنوف از جمله قنادان با همکاری اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی مرتبط توزیع می‌شود .

به گفته وی، در تامین اقلام پروتئینی و لبنی در ایام ماه مبارک رمضان مشکلی وجود ندارد.


گزارش از آیتک اسماعیل‌زاده


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.