به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، سیامک شیرزاد در حاشیه بازدید از مدول دوم پروژه تصفیه‌خانه تبریز با اشاره به تاکید معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اجرای این طرح افزود: مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز باید با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان تا پایان سال به اتمام برسد.
وی همچنین با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق در اجرای برنامه‌های ستاد احیا، ادامه داد: تمامی اقدامات انجام‌شده در راستای احیای دریاچه ارومیه باید به‌طور کامل ثبت و مستندسازی شود.
شیرزاد با بیان اینکه افزایش سطح دریاچه ارومیه تنها به دلیل افزایش بارش‌ها نبوده است، گفت: در سال‌های گذشته نیز بارش‌های مشابهی وجود داشته اما سطح دریاچه افزایش نداشته اما در سال جاری در کنار افزایش بارش‌ها اقدامات ستاد احیا در افزایش سطح آب و بهبود حال دریاچه مؤثر بوده است.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی نیز در این بازدید، اظهار داشت: تراز دریاچه ارومیه در 18 اردیبهشت‌ماه امسال به یک هزار و 271 متر و 78 سانتی‌متر رسیده که در مقایسه با سال گذشته یک ‌متر افزایش‌یافته است.
خلیل ساعی اعلام کرد: تراز دریاچه ارومیه نسبت به اول مهرماه 97 ( ابتدای سال آبی جاری ) 1.51 سانتی‌متر افزایش داشته و وسعت دریاچه ارومیه به 31 هزار و 48 کیلومترمربع رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: حجم آب دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش به 4 میلیارد و 87 میلیون مترمکعب رسیده و امید بر این است به دنبال بارش‌ باران در روزهای آینده حجم آب دریاچه ارومیه به بیش از 5 میلیون مترمکعب برسد.
وی گفت: از مجموع مدول اول و دوم تصفیه‌خانه تبریز 125 میلیون مکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال 1344 تا سال 1372 در حد فاصل یکهزار و 274 متر تا یکهزار و 278 متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال 1393 کاهش متوسط سالانه 40 سانتی متر و در مجموع 8 متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان ‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که 550 گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.
این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال 1346 به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.
دریاچه ارومیه در سال 1354 به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال 1356 از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت 51 هزار و 876 کیلومترمربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است.
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.