محمد ابوکلام روز جمعه در حاشیه کنفرانس پروین اعتصامی در تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در مورد پروین اعتصامی و جایگاه شعری اش در بنگلادش اظهار داشت: می دانید که در بنگلادش، پاکستان و هند تقریبا 600 سال پیش زبان فارسی زبان دولتی بود به همین خاطر مردمان سرزمین ما زبان فارسی را خیلی دوست می دارند.
وی افزود: در گذشته فقط شاعران بزرگ و کلاسیکی چون سعدی، حافظ و مولانا خیلی شناخته شده بودند ولی الان مردم سرزمین من می خواهند بدانند که شاعران جدید فارسی گو به خصوص شاعران زن چه کسانی هستند و چه شعرهایی سروده اند.
استاد ادبیات فارسی دانشگاه داکا ابراز داشت: در دانشگاه ما دیوان پروین اعتصامی تدریس می شود و درباره پروین پایان نامه های فوق لیسانس و دکتری زیادی نیز نوشته شده است.
ابوکلام با بیان اینکه مردم سراسر شبه قاره به اشعار پروین علاقه دارند، گفت: مقالات تحقیقی زیادی درباره پروین اعتصامی نوشته شده و اشعار او نیز ترجمه شده است.
وی در مورد قرابت فکری و شعری پروین با دانشجویان بنگلادشی اظهار داشت: دانشجویان از خواندن اشعار پروین خیلی لذت می برند و با علاقه آنها را مطالعه می کنند، زیرا پروین در اشعارش موضوعات جدیدی را مطرح کرده و به همین جهت علاقمندان زیادی دارد.
ابوکلام در مورد وضعیت زبان فارسی در بنگلادش نیز گفت: ما 500 دانشجو در گروه زبان فارسی داریم که امسال هم 110 نفر در این رشته ثبت نام کرده اند و در سراسر بنگلادش 1000 دانشجو در این رشته داریم که در تمام مقاطع لیسانس تا دکتری ادامه تحصیل می دهند.
وی با بیان اینکه اگرچه یاد گرفتن زبان فارسی قدری مشکل است، افزود: اما یادگیری زبان فارسی برای دانشجویان ما آسان است و آنها با علاقه و به راحتی فارسی را یاد می گیرند.
به گزارش ایرنا، جشنواره بین المللی پروین اعتصامی با حضور اساتید زبان فارسی از ایران و کشورهای ترکیه، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و بنگلادش امروز جمعه در تبریز آغاز شد.
در این جشنواره 2 روزه که به همت انجمن ادبی تبریز و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، بنیاد پژوهشی شهریار در حال برگزاری است، اساتید زبان فارسی به ارایه چکیده ای از مقالات خود درباره پروین و جایگاه شعر و ادب وی می پردازند.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.