به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نهاوندیان روز پنجشنبه در جمع فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی در تبریز ادامه داد: با منفی گرایی مشکلی حل نمی شود و در کنار طرح مشکلات باید راهکار ارائه شود.
وی با اشاره به چالش های ایجاد شده در بخش اقتصاد کشور، اظهار داشت: برخی از این چالش های را می توان به فرصت تبدیل کرد .
نهاوندیان با اشاره به اینکه اتفاقات اقتصادی کشور پس از دی ماه سال گذشته، ریشه سیاسی دارند، یادآوری کرد: اعلام خروج آمریکا از برجام موجب تکانه در بازار ارز شد و به سایر بازارها تاثیر گذاشت.
وی با بیان اینکه این تکانه ها با تدبیر درست قابل کنترل است، اضافه کرد: همانگونه که در دفاع مقدس هزینه زیادی دادیم ولی همدیگر را ملامت نکردیم، باز هم با همدلی و همگرایی می توانیم از مشکلات عبور کنیم.
نهاوندیان با بیان اینکه در جنگ تحمیلی هدف ما ضربه زدن به دشمن بود نه دوست، ادامه داد: اکنون هم وقت تخریب یکدیگر نیست، بلکه زمان همگرایی است.
معاون اقتصادی رییس جمهوری، شرایط کنونی را فرصت مناسبی برای تغییر ساختار دانست و گفت: اکنون جامعه و واحدهای تولیدی آمادگی بیشتری برای اصلاح دارند.
وی بر اصلاح تصمیم های نادرست گذشته تاکید کرد و گفت: بودجه کشور هم نیازمند اصلاح ساختاری است.
نهاوندیان اصلاح سیستم ارزی و یارانه ای را هم ضروری دانست و ادامه داد: با جلوگیری از هدر رفت منابع کشور می توانیم برابر 3.4 درصد تولید ناخالص کشور رشد کنیم.
وی یکی از آسیب های ساختاری دولت را ناشی از بی اعتمادی متقابل بخش خصوصی و سیاست گذاران عنوان و تشریح کرد: غلبه بدبینی به بخش خصوصی در گذشته، موجب دولتی شدن همه چیز شد.
نهاوندیان با اشاره به ابلاغ سیاست های خصوصی سازی، گفت: میزان تحقق این سیاست ها متناسب با آرمان ها نیست زیرا همگرایی بین دولت و بخش خصوصی یا وجود نداشته یا ضعیف بوده است.
وی با بیان اینکه هیچ کس از افزایش نرخ ارز خشنود نیست، در عین حال گفت: در برخی زمینه ها از جمله صادرات از همین افزایش نرخ ارز می توان استفاده کرد.
نهاوندیان بر ضرورت التهاب زدایی از بازار ارز تاکید کرد و گفت: صنعتگر برای برنامه ریزی اقتصادی نیازمند ثبات در بازار است.
وی اظهار داشت: صنعتگر هم باید به سیاست گذار اطمینان بدهد که حرف و عملش یکی است.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، این شورا را ظرفیتی مناسب برای همکرایی عنوان کرد و گفت: آماده طرح پیشنهادات بخش خصوصی در این شورا جهت حل مشکلات هستیم.
وی در ادامه به ظرفیت های مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: تلاش داریم این مناطق در تصمیم گیری ها آسیب نبینند.
وی با بیان اینکه انتظار از تبریز پیشگامی در جنگ اقتصادی است، یادآوری کرد: آذربایجان شرقی شاهراه ارتباطی کشور ما بوده است و اکنون راهی بهتر از ارتباط مویرگی برای حفظ روابط اقتصادی با کشورهای دیگر نداریم.
نهاوندیان وظیفه رسانه ها را در شرایط کنونی ایجاد فضای مثبت در جهت هم افزایی سازنده عنوان کرد و گفت: سختی ها و فداکاری های امروز تبدیل به خاطره ای شیرین برای آینده خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان از جمله جایگاه نخست کشوری از نظر ذخایر معدنی ، تولید 35 درصد قطعات خودروی کشور و صادرات شیرینی و شکلات به 80 کشور، گفت: با تکیه بر این ظرفیت ها برای برون رفت از مشکلات جزو اولین ها خواهیم بود.
محمدرضا پورمحمدی اظهارداشت: دولت برخاسته از متن مردم است و با همراهی خیرخواهان جامعه از این پیچ تاریخی هم سرافرازانه عبور خواهیم کرد.
در این نشست تعدادی از فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.
تعدد بخشنامه های دولتی و تناقض برخی از این بخشنامه ها با یکدیگر، فرایند طولانی ثبت سفارش و کم توجهی به کنترل قیمت مواد اولیه و رسوب مواد اولیه وارداتی در مبادی گمرکی از جمله موانع کسب و کار عنوان شد.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.