مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از متوقف کردن 59 خودرو حمل غیر مجاز دام زنده در این استان طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: پرونده متخلفین برای رسیدگی قانونی به مراجع قضایی ارجاع شده است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، امیرحسین بهداد افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز در منطقه و ایران ما شاهد پدیده ناهنجار قاچاق دام زنده هستیم که خوشبختانه با کنترل دقیق دو مرز بین المللی در استان آذربایجان شرقی، توسط نیروهای زحمت کش مرزبانی، اکیپ‌های قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان که در مرزهای جلفا و نوردوز به صورت شبانه روزی مستقر هستند، از هر گونه تردد غیرمجاز خودروهای حمل دام ممانعت به عمل می‌آید و امکان قاچاق دام زنده برای قاچاقچیان این محموله‌ها از مرزهای این استان غیرممکن شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های دامپزشکی حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور از طریق کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها است، گفت: قاچاق دام زنده علاوه بر اینکه سرمایه دامی کشور را به خطر می‌اندازد، موجب می‌شود دام هایی که بیماری آنها کنترل نشده است و دوران قرنطینه خود را طی نکردند، بیماری‌های مختلف دامی را انتشار دهند. به این منظور و در جهت کنترل تردد دام و پیشگیری از انتقال بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام از قبیل بیماری تب برفکی، بیماری تب مالت و... و همچنین جلوگیری از حمل غیر مجاز و قاچاق دام زنده، گشت مشترک کنترل و تردد در تمامی جاده‌های مواصلاتی شهرستان‌های استان با همکاری نیروی انتظامی‌، اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان و دبیرخانه کیمسیون قاچاق کالا و ارز استان برقرار شده است‌.
وی هدف از اجرای این طرح را کنترل حمل و نقل دام زنده و بررسی مجوزهای بهداشتی – قرنطینه‌ای عنوان کرد و گفت: دام زنده از استان آذربایجان شرقی قاچاق نمی‌شود اما این امکان وجود دارد که دام‌ها با مبالغ بالا از روستائیان و دامداران به منظور قاچاق از استان آذربایجان شرقی به سایر استان‌ها انتقال داده شوند که در همین راستا، تمامی مبادی ورودی و خروجی و مراکز پر تردد(میادین عرضه دام) تحت پوشش اکیپ‌های مشترک ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها با نیروی انتظامی قرار گرفته است‌.
بهداد ضمن قدردانی از همکاری نیروی انتظامی در این طرح، گفت: با همکاری ارزنده نیروهای انتظامی در شهرستان‌ها در طرح ویژه کنترل تردد دام‌ها در استان، طی یک ماه اخیر 59 خودرو حمل دام غیر مجاز متوقف شده است.
وی اضافه کرد: از متخلفین 1642 راس دام سبک و 157 راس دام سنگین فاقد مجوز بهداشتی – قرنطینه‌ای یا پلاک گوش باکد دار کشف شده است که این افراد پس از طی مراحل قانونی و تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی ادامه داد: آن دسته از دام‌های متخلفین که قابلیت کشتار را داشته، در کشتارگاه‌های استان کشتار و دام‌های که به‌دلیل مولد بودن امکان کشتار نداشته‌اند،  طی یک بررسی‌های بالینی و انجام واکسیناسیون و برنامه سمپاشی و ضدعفونی  دوره قرنطینه و اخذ گواهی سلامت از دامپزشک معتمد، هویت‌دار می شوند.
وی با تاکید بر اینکه  تردد دام‌ها تنها با مجوز دارای کد دامپزشکی امکان پذیر است، از کلیه دامداران و روستائیان خواست از حمل و نقل دام فاقد مجوز بهداشتی – قرنطینه‌ای دامپزشکی خودداری کرده و در صورت مشاهده موارد غیرمجاز مراتب را  به نیروی انتظامی و یا ادارات دامپزشکی‌ شهرستان‌ها اطلاع دهند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.