جواد کریم نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در تبریز، هنوز هم جای خالی نمایش‌نامه‌های متناسب با فولکلور و فرهنگ بومی منطقه و به ویژه تاریخ و هویت آن به شدت احساس می‌شود.
وی افزود: نمایش «اتابک پارکینین تراژدیسی» به بررسی ابعاد تاریخی واقعه پارک اتابک تهران و خیانت یا اختلاف سلیقه برخی همفکران ستارخان با او که به مشکل برخورده‌اند، می‌پردازد.
کریم نژاد، روند نمایش را اتفاقی توصیف کرد که پس از دستور حمله به پارک اتابک از سوی یپرم‌خان منجر به زخمی‌ شدن ستارخان و کشته‌ شدن بسیاری از ملازمان او می‌شود.
وی اظهار داشت: در این کارزار نابرابر فرهنگی که دشمن تمام عناصر تشکیل دهنده هویت ایرانی اعم از نژاد، قومیت، ارزش‌ها، میراث، اسطوره ‌ها را مورد تهاجم قرار داده است، پرداخت به موضوعات بومی و تولید نمایش های تاریخی مبتنی بر هویت و وحدت ایران یکپارچه اسلامی به زبان هنر که گویا ترین زبان هاست، لازم و ضروری است.
کریم نژاد این تئاتر را یک نمایش سیاسی اجتماعی دانست که از دل تاریخ برآمده است و گفت: این نمایش به موضوع به‌گونه‌ای پرداخته که مخاطب را جذب می‌کند؛ با این حال نگاه پژوهشی به موضوع از طرف کارگردان و عوامل اجرایی سبب شده تا نتیجه‌ کار یک متن قوی و مستند باشد.
وی افزود: آشنایان به مقوله هنر نیک می دانند که در بازسازی های هنری و نمایش‌های تاریخی، تطبیق شکل، ساختار و محتوا با واقعیت‌های تاریخی ضرورت دارد و در اثر «اتابک پارکینین تراژدیسی»، نویسنده و کارگردان با به‌کارگیری نثری که براساس مختصات و ویژگی‌های زبانی دوره موردنظر است، ضمن توجه به زبان نمایشی و ویژگی‌های آن، شاخص‌های مطلوب اعم از زبان گفتار، میزان بازسازی صحنه، نوع دکور و لباس حتی در سطح جزییات رعایت شده است.
کریم نژاد گفت: از طرفی، با وجود واقعه‌نگاری‌های زندگی ستارخان و شخصیت او به عنوان یک چهره مؤثر در تاریخ تحول سیاسی کشور، نگاه نویسنده و کارگردان، علامت سوال بزرگی را برای مخاطبان و علاقمندان تاریخ مشروطه ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: شبهاتی که منجر به تقابل جدی بین عناصر تشکیل دهنده انقلاب مشروطیت به لحاظ طبقاتی و صنفی شد که تا به امروز هم ادامه دارد و در این میان با هنر و زبان نمایش، می توان تلنگری در احیای هویت تاریخی ایران و آذربایجان زد و به طور حتم این نمایش در معرفی زوایای متعدد واقعه تلخ پارک اتابک اثری در خور توجه است.
به گزارش ایرنا، نمایش «اتابک پارکینین تراژدیسی» به کارگردانی سیروس مصطفی، اثر مورد حمایت حوزه هنری، پس از اجراهای موفق و متعدد، به سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر راه یافت.
سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر توسط اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و انستیتو بین المللی تئاتر (ITI) از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.