جواد زینالی مهر روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش 10.5 درصدی برخوردار است.
وی گفت: کالاهای کشاورزی استان شامل محصولات باغی و گلخانه ای، دامی و خشکبار به طور عمده به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، افغانستان، گرجستان، ارمنستان و پاکستان صادر می شود.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در تولید بیشتر محصولات دارای مزیت نسبی است، گفت: باید زمینه‌ لازم جهت افزایش صادرات بخش کشاورزی فراهم شود.
زینالی مهر حمل و نقل ایمن، وجود دانش صادراتی و بازرگانی بین المللی، برقراری قوانین لازم و ثبات مقررات صادراتی، وجود حمایت‌های دولتی از شرکت های تولیدکننده و صادرکننده را ضروری است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر کشورهای جهان درصدد افزایش صادرات با ارزش افزوده بالا هستند، صادرات محصولات کشاورزی بدون فرآوری غیر اقتصادی بوده و خام فروشی محسوب می‌شود.
وی افزود: به عنوان نمونه زمانی که گوجه فرنگی به رب گوجه تبدیل می شود ارزش افزوده مناسبی بدست می آید و وقتی سس گوجه فرنگی تهیه می شود ارزش آن به مراتب بیشتر می شود.
زینالی مهر گفت: بنابراین هر میزان در زمینه صادرات به سمت فرآورده های نهایی حرکت کنیم ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه نیمه خشک قرار گرفته و مشکل محدودیت منابع آبی داریم ضرورت پرهیز از صادرات محصولات خام بیشتر می شود، ضمن اینکه از صادرات محصولات با مصرف آب بالا هم باید خودداری کرد.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: توفیق برنامه های صادراتی محصولات کشاورزی نیازمند اتخاذ رویکردهای همه جانبه و فرایندی است که در نتیجه همراهی بخش های مختلفی همچون نظام بانکی، گمرک، صندوق ضمانت صادرات و تشکل های صادراتی محقق می‌شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 285 میلیون دلار کالای کشاورزی از استان آذربایجان شرقی صادر شد و 13 درصد صادرات غیرنفتی 2.4 میلیارد دلاری استان متعلق به این بخش بود.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.