پس از کی‌روش، برانکو با بیش از 50 بار هدایت تیم ملی و علی پروین با بیش از 40 بار در جایگاه بعدی قرار دارند، اما کی روش در واقع کلاس فوتبال و کیفیت تیم ملی را ارتقا داد، به طوری که اکنون 12 بازیکن از 23 بازیکن تیم ملی ایران لژیونر بوده و در لیگ کشورهای انگلستان، فرانسه، بلژیک، روسیه، پرتغال، ترکیه و قطر توپ می زنند در حالی که پیش از آن 2 تا 3 بازیکن لژیونر در تیم ملی ایران حضور داشتند.
رکورد گل نخوردن تیم ملی، صعود 2دور پیاپی به جام جهانی و مهمتر از همه صعود بدون باخت به جام جهانی روسیه با رکورد 12 بازی بدون شکست و بدون هیچ گل خورده در 1108 دقیقه بازی از موفقیت های کی روش در سال های تکیه وی بر صندلی هدایت تیم ملی فوتبال ایران است.
همچنین نباید از این نکته غافل شد که در بیش از هفت سال گذشته تیم ملی ایران بطور مداوم در رده بندی فیفا تیم اول آسیا بوده که خود رکورد جدیدی برای تیم ملی فوتبال ایران است.
حاصل کار کی روش در مقام سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان از حدود 184 بازی ملی رسمی و دوستانه، 105 پیروزی و 48 تساوی و 31 باخت بوده است؛ به عبارت دیگر بیش از 57 درصد بازی های تیم ملی با هدایت وی به برد منجر شده است.
تیم ملی فوتبال ایران در بازی های جاری جام ملت های آسیا در امارات نیز در 2 بازی، 2 پیروزی و هفت گل زده داشته و هنوز گلی را دریافت نکرده است که عملکرد موفقی برای کی روش و بازیکنانش می باشد.
اما با تمام این تمجیدها و به رغم بازی های تاریخی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم های ملی آرژانتین، اسپانیا، پرتغال و پیروزی مقابل مراکش در 2 جام جهانی گذشته، عملا تیم ملی ایران از نظر تحلیل کمی، موفقیت جدیدی به لحاظ تعداد پیروزی(یک پیروزی در هر جام جهانی) و صعود به مرحله دوم کسب نکرده و رکوردهای کی روش و درخشش تیم ملی چیز جدیدی را عاید تیم ملی نکرده است.
بر این اساس، هفدهمین دوره جام ملت های آسیا تنها فرصت باقی مانده کی روش برای نشان دادن شایستگی هایش و افتخارآفرینی برای تیم ملی کشورمان است و چه بسا عدم موفقیت در این جام به معنی بی نتیجه ماندن تلاش های 2 دوره فعالیت فدراسیون فوتبال و تمام کاشته های هشت ساله این مربی گران قیمت خواهد بود.
باید این نکته را نیز اضافه کرد که انتظار مردم از تیم ملی به حق بالا رفته و افکار عمومی منتظر راهیابی ایران به بازی نهایی و کسب جام قهرمانی ملت های آسیا است که البته دور از دسترس نیست و بازیکنان در 2 بازی قبلی این توانمندی را به نمایش گذاشته اند.
در این میان هر چند پیروزی پرگل تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم ملی یمن و ویتنام امیدآفرین بود،
اما در واقع اولین بازی جدی تیم ملی فوتبال ایران فردا عصر مقابل عراق رقم می خورد که در مواقعی در جام ملت های آسیا گربه سیاه ایران بوده و سابقه قهرمانی در این مسابقات را نیز در کارنامه دارد.
به عبارت دیگر فوتبال دوستان و کارشناسان فوتبال کشورمان منتظرند تا در بازی فردا چهره واقعی تیم ملی ایران را مقابل عراق به نظاره بنشینند؛ بازی ای که برد در آن می تواند علاوه بر افزایش امید به قهرمانی در جام ملت های آسیا، شایستگی های بازیکنان و کادر فنی را به تصویر بکشد.
بدون شک کسب مدال طلای این مسابقات در واقع به نوعی اولین و آخرین افتخار کارلوس کی روش پرتغالی در حدود هشت سال گذشته برای ایران خواهد بود که برای تحقق آن باید همه همدل باشند.
3093/518
---------------------------------
خبرنگار ایرنا در آذربایجان شرقی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.