رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سامانه های نوین (آبیاری تحت فشار خرده مالکی و پایاب) در 56 هزار و 45 هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شد . 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در 30 هزار و 819 هکتار سامانه های بارانی، 24 هزار و 170 هکتار سامانه های قطره ای و یکهزار و 55 هکتار سامانه های کم فشار اجرا شده است .  وی با اشاره به اینکه امکان اجرای سامانه های نوین آبیاری در اراضی دیم وجود ندارد، افزود: اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار نیازمند الزاماتی همچون استخر ذخیره آب و انرژی برق مناسب است . 
وی با اشاره به اینکه در 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان هم به علت شوری منابع آبی امکان اجرای سامانه های پرفشار آبیاری تحت فشار وجود ندارد و باید از روشهای کم فشار و یا ثقلی مدرن استفاده کرد افزود: در اراضی کشاورزی ۱۲ شهرستان واقع در حوزه دریاچه ارومیه سامانه های آبیاری کم فشار با استفاده از اعتبار ستاد احیای دریاچه اجرا می شود . 
فتحی افزود: وسعت اراضی آبی و دیم استان آذربایجان شرقی به ترتیب 412 و 808 هزار هکتار ( در مجموع یک میلیون و 220 هزار هکتار) است و در 150 هزار هکتار از اراضی آبی استان قابلیت اجرای سامانه های نوین آبیاری وجود دارد . 
وی همچنین از اجرای شبکه های فرعی3و4 آبیاری و زهکشی مدرن در 18 هزار و 459 هکتار از اراضی کشاورزی استان بدون احتساب پایاب سد شهید مدنی تبریز خبرداد و گفت: طرح لوله گذاری و انتقال آب با لوله در 5 هزار و 720 هکتار از 12 شهرستان واقع در حوضه دریاچه ارومیه اجرا شده است . 
وی اجرای 954 کیلومتر کانال آبیاری عمومی و اجرای 3 هزار و 768 کیلومتر پوشش انهار سنتی را از دیگر طرح های اجرا شده در استان در جهت افزایش بهره وری آب عنوان کرد . 
وی ایجاد نشدن کامل زیرساخت ها در شبکه های آبیاری و زهکشی حوضه دریاچه ارومیه را از جمله چالش های موجود در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ستاد احیاء دریاچه ارومیه می بایستی هر ساله 8 درصد و در طول 5 سال 40 درصد از کاهش مصارف آب در بخش کشاورزی تحقق یابد . 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: این درحالیست که تعهدات مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه به طور کامل تامین اعتبار نشده است .
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.