بابک محبوب علیلو روز شنبه در جلسه هم اندیشی با فعالان رسانه و شبکه‎های اجتماعی استان با اشاره به اجرای طرح شناسایی محکومان دستگیر نشده و متواری از ابتدای سال جاری، گفت: هدف از اجرای این طرح، اجرای سریع و هدفمند احکام صادر شده از سوی دادگاه است.
وی گفت: این طرح در سطح حوزه‌های قضائی استان اجرا می شود و به ضابطان دادگستری تاکید کردیم تا افرادی که محکوم به مجازات اصلی، کمکی یا جایگزین حبس شده‌اند را در سریعترین زمان، تحویل مراجع قضائی دهند.
علیلو با اشاره به اینکه طبق عدالت کیفری، هر کسی که مرکتب جرمی شود، باید مجازات شود، خاطرنشان کرد: به عقیده جرم شناسان صرف انتقام از مجرم و مجازات به روش‌هایی مثل پرداخت جزای نقدی، حبس یا شلاق، نمی‎تواند جامعه را از آسیب افراد بزهکار، مصون نگه دارد.
وی پیشنهاد کرد: در کنار ابزارهای مربوط به عدالت کیفری، سزادهنده روش دیگری تعریف کند تا این روش بتواند بین جزادهنده، بزهکار و بزه دیده، آشتی را در قالب عدالت ترمیمی برقرار کند و به شرط جبران ضرر وارده بر نظم اجتماعی و ضرری که متوجه بزه دیده است، به جای استفاده از مجازات خار و ذلیل کننده در مجازات متهمان جرایم غیرعمد و غیر مهم، از مجازات جایگزین حبس در مجازات آن فرد استفاده شود.
وی در ادامه با اشاره به دو نوع سیاست جنایی حاکم در دنیا، بیان کرد: سیاست حاکم بر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، سیاست جنایی مشارکتی است که بر مشارکت مردم در قالب شوراهای حل اختلاف به منظور تسریع روند رسیدگی تاکید دارد و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نیز برنامه‌هایی را در این راستا تدوین کرده که استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، یکی از این برنامه‌ها است.
معاون قضائی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی درست رسانه‎ها به ویژه رسانه‎های فعال در فضای مجازی و نقش آن‌ها در آگاه سازی و فرهنگ سازی عمومی، گفت: باید از ظرفیت‎های موجود استفاده کنیم و اجازه ندهیم تا دشمنان از این فضا برای تضعیف عملکرد بخش‌های مختلف نظام و زیر سوال بردن اعتقادات مردم استفاده کنند.
در پایان این جلسه، اهالی رسانه و سردبیران و مدیران مسئولان رسانه‌های مختلف، نظراتشان را در خصوص افزایش تعامل معاونت اجتماعی دادگستری کل آذربایجان شرقی با رسانه‎ها مطرح کردند.
دادن آزادی عمل بیشتر برای تهیه خبر از دادگاه‎ها به خبرنگاران، دادن آزادی بیان بیشتر به رسانه‌ها، تجدید نظر در روند رسیدگی به شکایات از اهالی رسانه و عمل به قانون مطبوعات و برگزاری نشست‎های ماهانه با اهالی رسانه برای تعامل بیشتر از جمله این موارد بود.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.