بهروز مهدوی روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان هریس، افزود: در حالی که متوسط کشوری اعتیاد در بین کارگران 22 درصد است، این آمار در آذربایجان شرقی بیش از 25 درصد و جمعیت 150 هزار نفری را شامل می شود.
وی، شیوع اعتیاد در بین دانشجویان و دانش آموزان استان را به ترتیب چهار و یک درصد اعلام کرد و هشدار داد: طی سال های اخیر اعتیاد بین بانوان به شدت افزایش یافته و سن اعتیاد نیز کاهش محسوسی نسبت به سال های قبل داشته است.
مهدوی رتبه آذربایجان شرقی در کشور از نظر شیوع اعتیاد را 28 اعلام و یادآوری کرد: نباید به این رتبه بندی امیدوار بود، زیرا در صورت کم کاری و بی توجهی به موضوع خانمان سوز اعتیاد و پای کار نیامدن آحاد مردم و دستگاه های مختلف متولی و مسئول، این رتبه بسیار راحت از دست خواهد رفت.
وی با اشاره به اهمیت حمایت و کمک جامعه و خیران به خانواده‌های نیازمند معتادان گفت: ایجاد و تاسیس موسسه و انجمن خیریه حمایت از خانواده های معتادین در زمان حاضر ضروری به نظر می رسد.
مهدوی گفت: هم اکنون در آذربایجان شرقی تعداد 70 هزار نفر خوددرمان معتاد وجود دارد که به صورت خود معرفی و با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد، دوران درمان خود را طی می کنند.
وی، تعداد مراکز ترک اعتیاد آذربایجان شرقی را 271 مرکز اعلام و اضافه کرد: در این مراکز معتادان خود معرف توسط کارشناسان مسوول تحت درمان و آسیب شناسی قرار گرفته و زیر نظر هستند تا در سریع ترین زمان ممکن اعتیاد خود را ترک کنند.
مهدوی با اشاره به تناقض بین آمارهای رسمی و آنچه که در واقعیت نمود و بروز دارد، اظهار داشت: در حالیکه طبق آمارهای رسمی باید 42 هزار نفر معتاد در آذربایجان شرقی وجود داشته باشد، تنها 70 هزار نفر معتاد خوددرمانی در سطح استان داریم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی افزود: بهترین و کم هزینه ترین راهکار مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از اعتیاد افراد سالم جامعه است و با اقدامات فرهنگی و آگاهی رسانی با استفاده از برنامه های محله محوری می توان از آلوده شدن سایر افراد جامعه جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا، فرماندار هریس هم در این جلسه گفت: بحث اعتیاد یک آسیب اجتماعی و خانمانسوز می‌باشد که طبعات مختلف و زیانباری از جمله وقوع انواع جرم و جنایت، طلاق و ازهم گسیختگی خانواده ها را به دنبال دارد.
علی محمودی افزود: در شهرستان هریس با وجود تمام فعالیت‌های دستگاه مسوول در زمینه مبارزه با مواد مخدر متأسفانه آمار اعتیاد رو به افزایش است و همت همگانی می تواند جلوی این آسیب اجتماعی را بگیرد که دراین راستا با تشکیل تیم تخصصی بررسی آسیب‌های اجتماعی متشکل از کارشناسان دستگاه‌های ذیربط در شهرستان، بررسی علل و عوامل اعتیاد در دستور کار قرار دارد .
وی ادامه داد: در9 ماهه امسال مقدار193 کیلوگرم انواع مواد مخدر در شهرستان هریس توسط عوامل پلیس مبارزه با موادمخدر شهرستان کشف و ضبط شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر افزایش یافته و دراین راستا 9 نفراز قاچاقچیان عمده فروش و توزیع کننده مواد مخدر نیز دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.
شهرستان هریس با حدود 70هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
3038/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.