محمد اشجعی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این سامانه همچنین موجب وزش باد شدید و در بعضی نواحی بارش شدید باران و احتمال بارش تگرگ به ویژه در نواحی جنوبی استان می شود.
وی اظهار داشت: برای جلوگیری از خسارت های احتمالی به مردم توصیه می شود از چادر زدن و توقف خودرو در منطقه سیل خیز یا در مسیر رودخانه ها ‌‌جدا خوداری کنند، به دلیل کاهش محسوس دما تمهیدات لازم را در باغات انجام دهند و سیستم های گرمایشی گلخانه ها را آماده کنند.
معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: شهروندانی هم که قصد سفر دارند، از سالم بودن برف پاکن و شیشه شور وسیله نقلیه و وجود ضد یخ وسیله نقلیه و ماشین های کشاورزی در مناطق سردسیر مطمئن شوند.
اشجعی ادامه داد: مردم در هنگام غرش آذرخش از حصارهای فلزی، ‌خطوط تلفن و برق دور شده و از قرار گرفتن در زیر درخت، ‌روی تپه، کنار دکل ها، ‌آنتن فرستنده ها، ‌تاسیسات انتقال نیرو،‌ بنرها،‌ داربست ها و موارد مشابه خودداری کنند.
وی توصیه کرد: سقف گلخانه ها، ‌بازارچه ها و موارد مشابه بازبینی و در جای خود مستحکم شود و خودروها در مکان هایی که احتمال سقوط یا ریزش برخی اجسام و‌ دیوار سست وجود دارد، ‌پارک نشود.
اشجعی افزود: کشاورزان در چند روز آینده از عملیات داشت خودداری کنند، زیرا احتمال وقوع تگرگ به ویژه در شهرستان های مراغه، ‌بستان آباد و سراب وجود دارد.
وی گفت: هم اکنون جلفا و چاراویماق به ترتیب با 21 و 11 درجه سانتی گراد گرم ترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای کنونی تبریز 17 درجه سانتی گراد است.
آذربایجان‌شرقی، منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به‌ طور کلی سرد و خشک است ولی به‌ علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ درشمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.