به گزارش ایرنا، عادل اصغرپور روز جمعه در بازدید از عملیات آزادسازی حریم این رودخانه افزود: در این طرح آزادسازی 14 هزار مترمربع از حریم و بستر این رودخانه پیش بینی شده و مدیریت منابع آب ستاد احیا دریاچه ارومیه برای اجرای این طرح 38 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده است.
وی گفت: چهار هزار مترمربع از این طرح اجرا شده و بقیه طرح تا سه ماه آینده پایان خواهد یافت.
اصغرپور افزود: این طرح از روستای تپیک دره شروع و با آزاد سازی حریم رودخانه از 13 شهر و روستا گذشته و به پیکره دریاچه ارومیه می رسد.
فرماندار عجب شیر با اشاره به اینکه پیش از این آب سد قلعه چای عجب شیر برای کمک به احیا دریاچه ارومیه رها سازی شده است افزود: به دلیل اجرای طرح های لایروبی در سال های گذشته در رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه بویژه قلعه چای و قوروچای عجب شیر، آب این رودخانه ها به پیکره اصلی این دریاچه رسیده و باعث بالا آمدن تراز آب آن شده است.
دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
شهرستان عجب شیر با 738 کیلومترمربع و حدود 71 هزار نفر جمعیت در98 کیلومتری جنوب غربی تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و بیشترین آسیب ها از خشک شدن دریاچه ارومیه متوجه این شهرستان است.
3077/7485
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.