فرخ مطلبی فر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، میانگین بارش های سال زراعی جاری در استان را 335.4 میلی متر اعلام کرد و گفت: افزایش 15.4 درصدی را نسبت به بلند مدت نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین بارش سال زراعی جاری در شهرستان کلیبر به میزان 512.7 میلی متر ثبت شده است، افزود: کمترین بارش در شهرستان سراب به میزان 220.6 میلی متر اتفاق افتاده است.
مطلبی فر بیشترین افزایش بارندگی امسال در استان نسبت به سال زراعی گذشته را مربوط به شهرستان بناب با 90 درصد افزایش اعلام کرد و گفت: در شهرستان میانه کمترین افزایش بارندگی به میزان 28.2 درصد افزایش را شاهد هستیم.
وی در مورد تغییرات بارندگی امسال نسبت به بلندمدت هم گفت: بیشترین میانگین بارش سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت در بندر شرفخانه به یمزان 42.7 درصد اتفاق افتاده است.
مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به اینکه در شهرستان های ورزقان، سراب و مراغه شاهد کاهش بارندگی نسبت به بلند مدت هستیم، گفت: بیشترین کاهش در ایستگاه ورزقان به میزان 11.2 درصد ثبت شده است.
آذربایجان‌شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به‌ طور کلی سرد و خشک است ولی به‌ علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ درشمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.