به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد مازنی روز یکشنبه در نشست مشترک روسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار اجتماعات شهرداری تبریز افزود: شوراهای اسلامی هم اکنون به شورای شهرداری ها تبدیل شده و باید مصوبات آن ها را استاندار و فرماندار تایید کند.
وی با تاکید بر اصلاح ساختار واقعی شوراهای اسلامی اظهار داشت: چرا باید استاندار و فرماندار مصوبات شورای اسلامی را تایید کند در حالی که جایگاه شوراهای اسلامی به علت انتخاب اعضای آن ها از سوی مردم از استانداری و فرمانداری بالاتر است.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: براساس اصل هفتم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می تواند در یک سلسله مراتب طولی بین شوراهای استان، شهر و روستا قرار گیرد.
حجت الاسلام مازنی با تاکید بر ارتقای جایگاه شورای اسلامی شهرها و روستاها، ادامه داد: بر اساس اصل هفتم قانون اساسی می توان مکانیسمی تعریف کرد تا مجلس شورای اسلامی به عنوان مجلس ملی و شوراهای اسلامی به عنوان مجلس عمومی فعالیت کنند.
وی به شرکت کنندگان در این نشست پیشنهاد داد در کمیته های تخصصی ماموریت ها و راهبردهای دستگاه های فرهنگی را احصا کنند تا از این طریق موازی کاری ها مشخص و راه برای هم افزایی هموار شود.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست ها باید برای ارتقای کیفی فعالیت های فرهنگی پیش بینی های لازم انجام و نسبت به مدیریت بودجه و منابع دستگاه های فرهنگی برنامه ریزی شود.
حجت الاسلام مازنی، برنامه ریزی برای تقویت حوزه های فرهنگی، کاهش موازی کاری و افزایش هم افزایی را از برنامه های این نشست اعلام کرد.
وی با اشاره به قرارگرفتن در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطف بوده و در این سال باید بین نیروهای معتقد به نظام و معتقد به آینده ایران صلح کرد چرا که اختلاف های جناحی مرزجناح ها را درنوردیده و از مرز منافع ملی عبور کرده است.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون میدان در بسیاری از مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری از دست افراد عاقل خارج شده و به دست عناصر افراطی و تندرو افتاده است، گفت: این آفتی است که اصل انقلاب اسلامی و اصل نظام و اصل فرایند دموکراتیزه کردن جامعه ایران را تهدید می کند.
حجت الاسلام مازنی افزود: پس از آتش بس باید گفت و گوی ملی در جامعه گسترش یابد و همه کسانی که به قانون اساسی، اندیشه امام راحل و سیاست های رهبری اعتقاد دارند بر سر مسایل مهم کشور گفت و گو کنند.
وی یادآوری کرد: افق و چشم انداز دهه پنجم انقلاب اسلامی باید از درون این گفت و گوها ارایه شود و استراتژی و راهبردهای آینده مشخص شود.
عضو شورای اسلامی تهران نیز در این نشست گفت: در این نشست ها نباید به سمت مدیریت واحد شهری برویم بلکه باید دنبال مدیریت یکپارچه شهری باشیم.
احمد مسجدجامعی افزود: در روستاها یا شهرهای خیلی کوچک امکان مدیریت واحد شهری وجود دارد اما در کلانشهرها این امکان عملا غیرممکن بوده و شهرداری نمی تواند از پس این کار برآید.
وی با بیان اینکه در مدیریت یکپارچه شهری دستگاه ها موظف می شوند برنامه کاری خود را به شوراها ارایه دهند، اظهار داشت: مدیریت واحد شهری با ذات کار مشارکت جویانه منافات دارد.
عضو شورای اسلامی تهران با تاکید بر اینکه باید شورای شهرداری به شورای شهر ارتقا یابد، یادآوری کرد: در دوره های گذشته نشست های روسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرها برگزار شده اما در این نشست با ابتکار جدیدی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور نیز حضور دارند.
مسجدجامعی با بیان اینکه حوزه تخصصی فرهنگ در حیطه عملی هیچ دستگاهی جزو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، افزود: همه دستگاه ها باید برای فعالیت فرهنگی با این وزارتخانه تعامل داشته باشند و باید از تجربیات نشست های قبلی نیز استفاده کرد.
وی گفت: شهرداری ها می توانند از فعالیت های فرهنگی و هنری حمایت کنند و به کمک فرهنگ کشور بیایند.
نشست مشترک روسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت 2 روز در تبریز برگزار می شود.
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.