دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که سال 93، 82 هزار هکتار کانون‌ تولید ریزگرد در حاشیه دریاچه شناسایی شده است، گفت: تاکنون 17هزار و 900 هکتار کانون‌ تولید ریزگرد مهار شده است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، خلیل ساعی در «دومین همایش ملی تنش شوری در گیاهان و راهکارهای توسعه کشاورزی در شرایط شور»  با بیان این‌که همایش تنش شوری و ارائه راهکارهای توسعه کشاورزی گامی ارزنده و با ارزش است، افزود: دریاچه ارومیه می تواند یکی از پهنه‌های بزرگ شوری منطقه شود؛ چرا که این دریاچه به عنوان دومین دریاچه شور در منطقه قرار دارد و اگر احیا نشود مشکلات زیادی گریبانگیر منطقه خواهد بود.
وی با بیان این‌که حوضه آبریز دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران بوده و طی سالیان گذشته آب 16 رودخانه‌ی مهم منطقه به این دریاچه جاری می‌شد، افزود: با پدید عواملی مانند تغییرات اقلیمی و برداشت‌های غیر مجازآب، حق آبه دریاچه تامین نشد و طی ۱۸ سال گذشته آب دریاچه از ۳۲ میلیارد مترمکعب به یک و نیم میلیارد متر مکعب آب کاهش یافت.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی افزایش درجه حرارت را تهدید بزرگی برای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: جلوگیری از تبخیر یکی از راهکارهای ستاد احیای دریاچه بود ولی متاسفانه تاکنون در مورد تبخیر اقدامات مطلوبی انجام نگرفته است.
وی با بیان این‌که سال 92 کارگروه احیای دریاچه ارومیه اولین جلسه هئیت دولت یازدهم برای احیای دریاچه تشکیل شد، افزود: حدود 27 راهکار اصلی برای احیای این دریاچه مطرح شد.
ساعی به فازهای مختلف برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دوسال اول برای ستاد به عنوان فاز تثبیت تعیین شد ولی متاسفانه این دوسال به دلیل کمبود بارش‌ها و عدم تعامل تعدای از دستگاه های اجرایی به چهار سال افزایش یافت.
وی افزود: ما برای رسیدن به برنامه سال 1402دوسال عقب هستیم چرا که به دلیل عدم تامین اعتبار مورد نیاز، تمامی پروژه‌های تعیین شده، اجرایی نشدند و تاکنون دولت حدود ۴۰ درصد اعتبارات را برای عملیاتی کردن پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده است.
وی با بیان این‌که انتقال آب زاب کردستان به دریاچه ارومیه یکی از پروژه‌های بزرگ برای احیای دریاچه بوده و تاکنون حدود 22.2 کیلومتر از تونل 36 کیلومتری کار شده است، اظهار کرد: با اتمام این پروژه سالانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه وارد میشود.
وی ادامه داد: انتقال پساپ‌های تصفیه شده شهرهای کلانشهرها نیز می‌تواند حدود 200 میلیون متر مکعب آب یعنی یک سوم نیاز آبی دریاچه را تامین کند.   دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی بیان کرد: برای احیای دریاچه نیازمند همکاری صنعت‌ها برای آشنایی جوامع محلی با ستاد احیای دریاچه ارومیه هستیم.
وی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده تراز دریاچه ارومیه در شهریور ماه امسال،  1270.35 بوده که نسبت به زمان مشابه گذشته تغییری نکرده است.
وی افزود: برای افزایش هر میلی متر تراز دریاچه، حداقل ۲۰میلیون متر مکعب آب نیاز است.
ساعی خاطرنشان کرد: سال گذشته میانگین بلند مدت بارندگی در استان، مطلوب بوده و نسبت به سال‌های گذشته نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.