حجت کمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فقط 12 شهاب سنگ از نقاط دیگر کشور در بولتن شهاب سنگ به ثبت رسیده و بزودی شهاب سنگ های دیگر نیز از کرمان در لیست ثبت شده های بولتن جهانی قرار خواهد گرفت .
وی بیان کرد: فقط چهار شهاب سنگ در ایران در طول 200 سال گذشته تا چهار سال قبل ثبت جهانی شده بود که با ثبت این تعداد شهاب سنگ در چند سال اخیر، رتبه ایران از ١٢٢ در بین ١٣٦کشور به رتبه نهم رسیده است که امیدواریم با ثبت شهاب سنگ های جدید جزو پنج کشور اول جهان در این زمینه قرار بگیریم.
کارشناس ارشد و پژوهشگر سنگ و زمین شناسی بیان کرد: حدود ١٣سال به صورت انفرادی و گروهی و به طور مداوم در زمینه کشف، شناسایی و مطالعه بر روی شهاب سنگ ها فعالیت می کنم و با جمع آوری شهاب سنگ ها، تحقیقات گسترده ای انجام شده که در کشور بی نظیر است.
وی گفت: تاکنون نمونه ٥٣٠ شهاب سنگ کشف شده از ١٠ گرم تا ١٢کیلوگرم را برای آزمایش و تایید به مرکز تحقیقات شهاب سنگ ها در دانشگاه سرژ (CEREGE) فرانسه ارسال کردیم که با همکاری و نظارت دکتر حامد پورخرسندی تعداد زیادی از آنها به ثبت رسیده و مابقی آنها تا ٦ ماهه آخر سال آینده به ثبت جهانی خواهد رسید.
وی با بیان اینکه بولتن جهانی بزرگترین و معتبرترین مرکز ثبت داده ها و مشخصات شهاب سنگ های دنیا است افزود: تمام شهاب سنگ ها از ایران و نقاط دیگر دنیا در این بانک شهاب سنگی به همراه مختصات، مشخصات سنگ، اسم فرد و سایر اطلاعات لازم برای بررسی و تحقیق دانشگاه ها، موسسات علمی و محققان و دانشجویان به ثبت می رسد.
کمالی بیان کرد: کویرها و یا دشت های ماسه ای که فرسایش آبی کمتری و فرسایش بادی بیشتری دارند بهترین منطقه برای جستجو برای شهاب سنگ ها هستند.
وی با اشاره به اهمیت شهاب سنگ ها برای دانشمندان و محققان افزود: بیشتر شهاب سنگ ها بازمانده ماده اولیه ای هستند که منظومه شمسی از آن پدید آمده است و بررسی این شهاب سنگهای آغازین در آزمایشگاه، دانشمندان را قادر می کند با بخشی از غبار اختری که منظومه شمسی از جمله خورشید، زمین و غیره از آن پدید آمده فعالیت علمی انجام دهند.
وی با بیان اینکه این اجرام نمونه ای از بخش های دست نیافتنی منظومه شمسی هستند تاکید کرد: شهاب سنگ هایی که به زمین سقوط می کند دارای مقادیر بسیار ناچیزی از این مواد معدنی هستند که این مواد اطلاعات بسیار زیادی را از منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می دهد.
این کارشناس ارشد زمین شناسی و سنگ ادامه داد: به همین دلیل مراکز خرید و فروش شهاب سنگ ها در برخی از کشورها دایر شده است که مشتریان اصلی این مراکز بیشتر اوقات موزه ها و مراکز پژوهشی هستند که نمونه های مهم تازه یافت شده را خریداری می کنند.
وی اظهار کرد: با ثبت تمام شهاب سنگ های ثبت شده ایران و کرمان و با همکاری میراث فرهنگی کرمان و هماهنگی های انجام شده بزودی بزرگترین موزه شهاب سنگی ایران در کرمان با تعداد بالای ١٥٠ شهاب سنگ متفاوت راه اندازی خواهد شد.
کمالی بیان کرد: در کنار فعالیت های کشف و بررسی و ثبت شهاب سنگ ها، مشغول جمع آوری اطلاعات برای نوشتن نخستین کتاب در مورد شهاب سنگ های ایران هستم و بزودی با همکاری و حمایت میراث فرهنگی کرمان به مرحله چاپ خواهد رسید.
وی تصریح کرد: تاکنون هیچ حمایتی از طریق هیچ مرجع دولتی یا علمی یا دانشگاهی از من به عنوان یک محقق سنگ شناسی نشده است و تمام هزینه های جستجو، پیدا کردن و ارسال نمونه به خارج از کشور برای ثبت جهانی به نام ایران را به صورت شخصی تأمین کرده ام و صرفا به خاطر عشق و علاقه وافری که به کارم داشتم پیگیر این پدیده بزرگ علمی بوده ام.
کمالی از ادارات دولتی مرتبط و مراکز دانشگاهی به منظور حمایت از این حرکت علمی بی نظیر درخواست کمک کرد و افزود: باید شهاب سنگ های با ارزش و کمیاب قبل از اینکه بر اثر فرسایش از بین برود یا به دست غارتگران و دلالان از ایران خارج شود را کشف و ثبت کنیم.
اجرام سرگردان جدا شده از سیارکها در منظومه شمسی بر اثر ورود به جو زمین و تاثیر جاذبه به شدت گرم شده و می سوزند و اگر تکه هایی از این اجرام که وزنشان از چندین گرم تا چندین تن هم می رسد به زمین سقوط کنند، شهاب سنگ نامیده می شود.
حدود 80 هزار سال قبل بزرگترین شهاب سنگ دنیا با وزن بیش از 60 تن در مزرعه هوبا نامیبیا در آفریقا به زمین برخورد کرد که امروزه آن را بزرگ ترین شهاب سنگ شناخته شده دنیا می دانند.
تاریخچه نخستین شهاب سنگ ایران به سال ١٨٨٠ میلادی در ورامین برمی گردد که ٥٤ کیلوگرم وزن دارد و هم اکنون در موزه کاخ گلستان نگهداری می شود.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
7437/3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.