دستگیری عده ای از فعالان محیط زیستی واکنش های بسیاری را در پی داشته است

به گزارش جماران، بازداشت فعالان محیط زیستی پس از رسانه ای شدن و خبر درگذشت کاووس سید امامی از اساتید دانشگاهی به یکی از اصلی ترین موضوعات فضای خبری تبدیل شده است. ابتدا می توانید گزارشی را در این خصوص {اینجا بخوانید} و در ادامه واکنش برخی مسولین به اتفاقات اخیر را  می توانید از نظر بگذرانید: 

 

روایت نماینده اصولگرا از جلسه ی پخش فیلم خودکشی سید امامی

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با فارس، درباره جزئیات خودکشی کاوسی سیدامامی اظهار داشت: آقای سیدامامی به جهت اینکه استاد دانشگاه بودند از لحاظ مکانی و رفاهی توجه ویژه‌ای به ایشان شده و اتاق مناسبی را در اختیارشان قرار داده بودند. بنابراین شرایط وی با بقیه زندانیان متفاوت بوده است.

 

وی با اشاره به فیلم خودکشی سیدامامی گفت: وی در فیلم تخت خود را به‌گونه‌ای با بالش و پتو آماده می‌کند که همه فکر کنند کسی روی تخت خوابیده است و مأموران وقتی اتاق وی را بررسی می‌کنند فکر می‌کنند وی در حال استراحت است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد:‌در جلسه‌ای که هیئت‌رئیسه با حضور نائب رئیس مجلس تشکیل داد همه به‌اتفاق خودکشی کاوسی سیدامامی را در زندان تائید کردند.

 

نقوی‌حسینی درباره عدم درخواست (بستگان) متوفی جهت کالبدشکافی گفت: مسئله کاملاً روشن است چراکه آقای سیدامامی پیراهن خود را به‌صورت حلقه آماده می‌کند و خودکشی را صورت می‌دهد و در فیلم همه‌چیز شفاف و گویا است. بنابراین عدم درخواست کالبدشکافی از سوی خانواده وی به دلیل شفاف و روشن بودن مسئله است.

 

لیست نمایندگانی که از وزاری اطلاعات و کشور خواستار توضیح در رابطه با پرونده سید امامی شدند

قاسم میرزایی نیکو در گفت و گو با ایلنا با اشاره به درگذشت چند نفر از زندانیان در یکی، دو ماه اخیر در زندان‌های مختلف کشور اعلام کرد: امروز بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان در تذکری کتبی به وزرای اطلاعات و دادگستری خواهان رسیدگی به این مسئله شدند.

وی با اشاره به متن این تذکر کتبی خاطرنشان کرد: باتوجه به مرگ برخی افراد در زندان‌های مختلف کشور از جمله درگشت آقای سیدامامی ضرورتی است طبق اصول ۳۲ و ۳۹ قانون اساسی نسبت به حقوق زندانیان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند در مجلس همچنین در تشریح این تذکر گفت: در آستانه جشن پیروزی انقلاب اسلامی، همدلی و همراهی همه آحاد جامعه از ضروری‌ترین واجبات است.

وی افزود: متاسفانه در روزهای اخیر، مرگ آقای سیدامامی در زندان، تشویش اذهان عمومی را سبب شده است و می‌تواند موجب سوءاستفاده دشمنان این آب و خاک شود. بنابر این شایسته است وزرای اطلاعات و دادگستری به‌صورت شفاف به جامعه و مجلس پاسخ دهند علت مرگ ایشان چه بوده و به چه دلیل شاهد موارد مشابه در زندان‌های مختلف کشور هستیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با بیان این‌که بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان این تذکر کتبی را امضاء کرده‌اند، اسامی این نمایندگان را به شرح زیر اعلام کرد: عبدالرضا هاشم‌زایی، محمدجواد فتحی، قاسم میرزایی نیکو، علی مطهری، مسعود پزشکیان، غلامرضا حیدری، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، بهرام پارسایی، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدرضا بادامچی، مصطفی کواکبیان، بهروز بنیادی، حمید گرمابی، شهاب‌الدین بیمدار، مهدی شیخ، علی مطهری، سهیلا جلودارزاده، سیده فاطمه حسینی، طیبه سیاووشی، پروانه سلحشوری، فریده اولادقباد، فاطمه سعیدی، سیده حمیده زرآبادی، سیده فاطمه ذوالقدر و پروانه مافی برخی از امضاءکنندگان هستند.

میرزایی نیکو همچنین گفت: محمدعلی وکیلی، سیدفرید موسوی، احمد مازنی، مسعود رضایی، علیرضا رحیمی، محمدرضا تابش، محمدنعیم امینی‎فر، محمدباسط دورازهی، علیم یارمحمدی، محمد قمی، علی اکبری (شیراز)، حیدرعلی عابدی، داود محمدی، محمد بیرانوندی، سیدابوالفضل موسوی بیوکی، احمدعلی کیخا و فرج‌الله رجبی نیز دیگر امضاءکنندگان این نامه هستند.

 

روایت نحوه خودکشی کاووس سید امامی از زبان رییس کمیسیون امنیت ملی و علی مطهری

بروجردی در خصوص مرگ کاووس سیدامامی در زندان اوین، گفت: امروز صبح (دوشنبه 23 بهمن ماه) فراتر از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جلسه‌ای با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و با حضور نایب رئیس مجلس ،جناب آقای مطهری برگزار شد و فیلم وی در زندان اوین را مشاهده کردیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کاووس سیدامامی متاسفانه به هر دلیل شرایط زندان را نتوانسته تحمل کند، هرچند وی در سلول عادی نگهداری نشده است، در واقع کاووس سیدامامی با توجه به اینکه استاد دانشگاه بوده، در سلول مناسب نگهداری شده است.

وی افزود: در فیلم مذکور هم نشان می‌دهد که کاووس سیدامامی پیراهن خود را در آورده و برای خودکشی آماده می‌شود. خانواده وی نیز این اتفاق را پذیرفتند لذا درخواست کالبدشکافی هم نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین در این جلسه که با حضور تعدادی از نمایندگان و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد نیز تایید گردید.

 

همچنین 

علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز (دوشنبه) جلسه‌ای به درخواست اطلاعات سپاه با حضور تعدادی از نمایندگان از گرایش‌های مختلف سیاسی مجلس برگزار شد و توضیحاتی درباره فوت سید امامی به نمایندگان ارائه شد.

وی افزود: ‌در این جلسه همچنین فیلمی از داخل سلول آقای سید امامی نشان دادند. در این فیلم لحظه خودکشی مشهود نیست اما حدود هفت هشت دقیقه ایشان (سید امامی) مشغول اقداماتی است که نشان می‌دهد احتمالا قصد خودکشی دارد. در اینجا کوتاهی اپراتور روشن است که متوجه این اتفاق نشده در حالیکه باید زودتر متوجه می‌شده و از این اتفاق جلوگیری می‌کرده است. به نظر می‌رسد در این زمینه کوتاهی شده و خودشان هم قبول دارند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: توضیحاتی هم درباره فوت آقای سید امامی ارائه شد که به نظرم کافی نیست و نیاز است توضیحات بیشتری ارائه شود تا جوانب مختلف قضیه روشن شود.

نایب رییس مجلس با اشاره به اتهام وارده به سید امامی در خصوص جاسوسی، یادآور شد: مبارزه با جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است و بهتر است این دو نهاد در کار یکدیگر دخالت نکنند.

مطهری در پایان با بیان اینکه تمام کسانی از نزدیک سیدامامی را می‌شناختند نظر مثبتی درباره شخصیت وی داشتند، گفت که مجلس منتظر تکمیل اطلاعات خود در این زمینه و ارائه توضیحات کافی درباره فوت آقای سید امامی در زندان است.

 

نظرات کارشناسان سپاه 

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های این فراکسیون در مورد بازداشت فعالان محیط زیست و همچنین خبر خودکشی دکترسید امامی در زندان، از توضیحات کارشناسان اطلاعات سپاه در این باره خبر داد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:  در ادامه پیگیری‌های فراکسیون محیط زیست امروز هم با خانواده‌های فعالان بازداشت شده محیط زیست و برخی کارکنان موسسه حیات وحش میراث پارسیان بنا به درخواست آنها دیدار کردیم و نظرات کارشناسان اطلاعات سپاه را در این باره استماع کردیم.

وی افزود: اظهارات خانواده‌های زندانیان و کارکنان این موسسه مبنی بر چارچوب‌دار بودن فعالیت‌ها و هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در همه مراحل انجام کار حتی ارتباطات بین‌المللی بود و این‌که تلاش‌های آنها معطوف به حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب بیشتر آنها و صیانت از گونه‌های جانوری و گیاهی نادر بوده است.  

تابش یادآور شد: کارشناسان اطلاعات سپاه نیز با ارائه توضیحاتی ادعای نفوذ سرویس‌های خارجی در برخی عرصه‌های فعالیت این موسسه را مطرح کردند و به اظهارات برخی متهمین علیه متوفی استناد می‌کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع اعلام خودکشی آقای دکتر سید امامی نیز در دست بررسی است و این سوال مطرح است چرا مسئولان ذیربط در زندان علیرغم آن‌که آن‌جا به دوربین مدار بسته مجهز بوده متوجه این حادثه نشده‌اند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان گفت که این فراکسیون ظرف یکی دو روز آینده با تمامی مسئولان امر جلساتی را برای پیگیری این موضوع برگزار خواهد کرد.

 

 

سلحشوری: دستگاه قضایی  مسئول مستقیم مرگ پروفسور کاووس سیدامامی است

نماینده تهران در مجلس شورذای اسلامی گفت:   رییس قوه‌قضائیه باید در مورد مرگ‌های مشکوک اخیر در زندان‌ها با عنوان خودکشی پاسخ دهند که در زندانها چه میگذرد. از دستگاه قضایی بعنوان مسئول مستقیم مرگ پروفسور کاووس سیدامامی انتظار میرود تا هر چه سریعتر نسبت به بررسی ابعاد این «مرگ مشکوک» اقدام نماید.

 

محمد رضا بادامچی:  افکارعمومی نگران است

نماینده تهران نیز در این باره گفت: دو مرگ تلخ به فاصله کوتاه در زندان اوین حیرت انگیز و پرازسوال است. افکارعمومی نگران این اخبار در سکوت مسئولین هستند. ضروری است براساس فصل سوم قانون اساسی، دستگاه محترم قضا درباره مرگ مبهم دکتر  کاووس سیدامامی شفاف سازی کند. به عنوان نماینده مردم، موضوع را پیگیری می کنم.

 

حسام الدین آشنا: یک مرتضوی برای یک کشور کافی بود

مشاور رییس جمهور از ابتدای ماجرای تا کنون به صورت مداوم نسبت به قضایای اخیر واکنش نشان داد و در تازه ترین توییت خود نوشت: قاضی ها و دادستان ها و ضابط ها و بازپرس ها و بازجوها نه معصومند ، نه بی خطا و نه خالی از حب و بغض. همانگونه که نظارت بر قوه مجریه ضروری است اعمال نظارت بر رفتار با متهمان ومحکومان هم ضروری است. مصیبت یک مرتضوی برای یک کشور کافی بود؛ او را تکثیر نکنیم.

 

کاوه مدنی: امیدوار برای روشن شدن هر چه سریع تر حقایق 

کاوه مدنی که پیشتر محمود صادقی از بازداشت وی نیز خبر داده بود و این خبر توسط روابط عمومی سازمان محیط زیست تکذیب شده بود در توییتی نوشت: امیدوار به از بین رفتن تنگ نظری ها، امیدوار به ایجاد آرامش خاطر فعالان و دغدغه مندان محیط زیست وطن،  امیدوار به رفع دغدغه چشم انتظاران امیدوار برای روشن شدن هر چه سریع تر حقایق 

 

رحیمی: پیش بینی می شود فضای صحن در جمع آوری امضا برای روشن شدن ابهامات این اتفاق تلخ به شدت فعال شود

 

 خبر خودکشی دکتر کاووس سید امامی در زندان علاوه بر دانشگاهیان و محققان حوزه های محیط زیست و جامعه شناسی، موجبات تحیر و نگرانی نمایندگان مجلس را نیز رقم زد.

همزمانی حدودی این خبر تلخ و رازآلود با دیدار هیات نمایندگان مجلس از زندان اوین و بررسی مرگ سینا قنبری  و نیز تاخیر غیرقابل قبول مسئولین ذیربط برای بازدید اخیر نمایندگان از اوین، و از سوی دیگر خبر رسانی توسط خانواده آن فقید بجای اطلاع رسانی توسط دستگاه مسئول، موضوع این حادثه را حساستر کرده است.

قابل پیش بینی است که فضای صحن در جمع آوری امضا برای روشن شدن ابهامات این اتفاق تلخ و پاسخگو بودن نهادهای ذیربط توسط نمایندگان به شدت فعال شود.

  نمایندگانی از فراکسیون امید بویژه بدنبال ارائه تذکر، طرح سئوال از وزیر دادگستری و مکاتبه با روسای قوا هستند.

  در این حین موضوع تحقیق و تفحص از سازمان زندانها در گروههای تلگرامی نیز از روز گذشته بین بعضی نمایندگان مطرح شده است که نشان از نگرانی جدی انها دارد.

نکته قابل توجه اینجاست که اگر چه زندانها فی نفسه ظرفیت لازم برای ورود نظارتی مجلس و نمایندگان را دارد اما چرا باید مرگی در زندان رخ دهد و موجی از نگرانی و سئوال در افکار عمومی ایجاد شود بعد نمایندگان تحقیق و تفحص را کلید را بزنند؟

 موارد مشابه را در همین مجلس دهم داشته ایم که فاجعه ای عیان شده بعد تحقیق و تفحصی آغاز شده و در نهایت نیز بجز قرائت گزارش آن در صحن تحولی اصلاحی در بیرون اتفاق نیافتاده است.

  به همین دلیل شخصا معتقدم دستگاههای مسئول باید پاسخگوی افکار عمومی و مجلس در مرگ این استاد فقید باشند و علت عدم اطلاع رسانی مستقیم خود باشند مجلس نیز توان نظارتی خود را باید فعال کند و از مقامات ذیربط مطالبه گر باشد. 

اما اساسا توازن اقدامات نظارتی مجلس با اثر بخشی در اصلاح رویه ها و عملکردها موضوعی است که قبل از هر اقدامی لازم است مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد.

  دو آفت مهم تحقیق و تفحصهای مجلس خصوصا در فضاهای احساسی، نداشتن استراتژی و برنامه عمل و همچنین ضعف مدیریت در طول اقدامات است که کارآمدی تحقیق و تفحص ها را با ابهام جدی مواجه میکند. مصادیق زیادی برای تاثیر این عوامل ضعف در نتایج تحقیق و تفحصهای پر هزینه و کم ثمر وجود دارد.

 جا دارد رییس محترم مجلس در خصوص واقعه تلخ مرگ استاد فقید سید امامی در اقدامات نظارتی نمایندگان همراهی موثری داشته باشد.

فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه بررسی دستگیری عده‌ای از فعالان محیط زیست و مرگ دکتر سیدامامی در زندان، با خانواده این افراد دیدار خواهد داشت.

اعلام آمادگی سپاه برای پاسخگویی

محمدرضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین، ضمن اعلام این خبر افزود: در نظر داریم ظرف روزهای آینده، جلسه‌ای نیز با مسئولین قضایی، سازمان‎زندان‎ها، سپاه، وزارت اطلاعات و سازمان محیط زیست داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه اتهامات این افراد باید در محاکم قضایی اثبات شود ادامه داد: درباره نحوه مرگ دکتر سیدامامی نیز ابهاماتی مطرح است که باید مرتفع شود. سپاه اعلام آمادگی کرده است که مستندات و مدارک خود را در این باره به مجلس ارائه دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.