گزارش جی پلاس از جدال ایران و کره جنوبی

تقابل سنتی مدرن های فوتبال آسیا/ یوزها به دنبال ادامه رکورد صددرصدی+ برنامه و جدول

تیم ملی فوتبال ایران در حالی در ورزشگاه آزادی به مصاف کره جنوبی می رود که می تواند با کسب چهارمین پیروزی پیاپی خیال خودش را بابت یکی از دو سهمیه گروه تا حد زیادی راحت کند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ ایران - کره جنوبی دیداری که در ادوار اخیر مقدماتی جام جهانی، بیش از هر نام دیگری به چشم خورده است. شاگردان اسکوچیچ که با پیروزی های پیاپی یکی پس از دیگری رکوردها را می شکنند، حالا به دنبال سه امتیاز بازی با کره جنوبی هستند. سه امتیازی که اگر به دست آید دیگر بدبین ترین پیش بینی کننده هم نمی تواند رای به عدم صعود ایران بدهد. ایران در هر سه بازی قبلی پیروز شده و دروازه اش را هم بسته نگه داشته است. 

کره جنوبی با بنتو اوضاع مناسبی دارد اما نه به اندازه ایران. البته کره ای ها می توانستند هفته گذشته لقب یک تیم ناکام را به خود اختصاص دهند، اما فوق ستاره تاتنهامی شان در واپسین دقایق به کمک آمد و گل برتری را مقابل سوریه به ثمر رساند. حالا روی کاغذ کره جنوبی با 7 امتیاز از سه بازی وضعیت خوبی دارد، اما اگر از آزادی بدون تماشاگر دست خالی خارج شود، بیش از ایران تیم هایی مانند عراق و امارات را خوشحال می کند.

اسکوچیچ که تمام حضورهایش روی نیمکت تیم ملی با پیروزی همراه بوده، توانسته بر سیل مخالفان و منتقدان حضورش در راس کادر فنی تیم ملی غلبه کند و حالا اگر بتواند کره جنوبی را هم شکست دهد آن یکی دو مخالف و منتقد معدود باقی مانده که همچنان سرسختانه حضورش را بر نمی تابند را هم ساکت خواهد کرد. 

تقابل ایران و کره جنوبی را می توان یکی از رویارویی های سنتی فوتبال آسیا دانست اما این رویارویی فقط نام سنتی دارد و هر دو تیم در حال حاضر صاحب فوتبال مدرنی هستند. لژیونرهای پرتعداد دو تیم گواه این مدعاست. اگر بنا به جنگ لژیونرها باشد این پیکار را می توان دوئل طارمی - سون هم تلقی کرد. دو بازیکنی که برای تیمشان در دیدارهای گذشته بسیار موثر بوده اند و هر دو در تیم های اروپایی خود عملکرد قابل قبولی دارند. 

طارمی یکی از ستاره های پورتو است و سون هم در تاتنهام به چهره ای بی جایگزین تبدیل شده است. با این حال به اعتقاد کارشناسان عملکرد سون در کره جنوبی با سون در تاتنهام تفاوت آشکاری دارد. بر خلاف طارمی که در تیم ملی هم همانند تیم باشگاهی اش بسیار موثر است. البته که از حضور موثر سردار آزمون و زوجی که با طارمی تشکیل داده هم نباید ساده عبور کرد. 

گزارش های متعددی رسیده که کره ای ها از مصاف با ایران هراس دارند. البته کارنامه ای که شاگردان اسکوچیچ از خود بر جای گذاشته اند نشان می دهد که ترس کره ای ها بی دلیل هم نیست. ایران پس از شروع بد در مرحله اول مقدماتی، چهار پیروزی پیاپی برابر هنگ کنگ، کامبوج، بحرین و عراق به دست آورد و به مرحله بعد رسید. در این مرحله هم سه پیروزی برابر سوریه، عراق و امارات به دست آمده است و این مساله نشان می دهد که ایران در حال حاضر آماده ترین تیم آسیاست. چه نتیجه ای جز پیروزی توسط آماده ترین تیم آسیا در ورزشگاه خانگی اش می تواند هواداران را راضی کند.

ایران در سه دوره قبل مقدماتی جام جهانی نیز با کره جنوبی هم گروه بوده است. در سال 2010 تیم افشین قطبی پس از تساوی یک بر یک در ایران در خاک کره نیز با همین نتیجه متوقف شد و ایران از صعود به مرحله بعد بازماند. چهار سال بعد با کی روش توانستیم رفت و برگشت کره را یک بر صفر ببریم و صعود کنیم. گل قوچان نژاد در دیدار برگشت تا مدتها در اذهان فوتبال دوستان خواهد ماند. در 2018 باز هم با کره جنوبی هم گروه بودیم و این بار هم با یک برد و یک تساوی صعود کردیم. 

نکته منفی دیدار روز سه شنبه دو تیم ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی است. ورزشگاهی که می توانست در صورت مدیریت صحیح حداقل چند هزار تماشاگر به خود ببیند با بی تدبیری و سهل انگاری مسئولان فدراسیون فوتبال سرد و بی روح و خالی است. مساله ای که خوشحالی کره ای ها را نیز به دنبال داشته است.

در حال حاضر ایران با 9 امتیاز و کره جنوبی با 7 امتیاز در رده های اول و دوم هستند. نتیجه تساوی هر دو تیم را به مرحله بعد کاملا امیدوار می کند، اما باخت یکی از دو تیم خصوصا کره جنوبی به تیم هایی مانند عراق و امارات و حتی سوریه امید می بخشد. قضاوت این دیدار را الکاف عمانی بر عهده دارد.

 

برنامه و نتایج کامل انتخابی جام جهانی 2022 قطر +جدول و بازی های ایران

 

دیدگاه تان را بنویسید