روش جدید محقق ایرانی برای درمان سرطان پستان

محقق ایرانی دانشگاه مک مستر، روش جدیدی را برای نابودی تومورهای سرطان پستان با استفاده از یک روش تازه ایمنی درمانی موسوم به کار – ان کی ابداع کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نیواطلس، ایمنی درمانی یکی از روش‌های نوظهور برای مقابله با انواع سرطان است. اما از بین بردن تومورهای سرطانی بدین شیوه ممکن است اثرات سو جانبی بر روی بدن داشته باشد. دکتر علی آشکار، پژوهشگر ایرانی دانشگاه مک مستر، شکل جدیدی از روش درمانی مبتنی بر ایمنی درمانی را ابداع کرده که مبتنی بر تقویت نوع متفاوتی از سلول‌های ایمنی بدن است.

مهر نوشت؛ تومورهای سرطانی معمولاً با فریب سیستم ایمنی بدن جلوی شناسایی خود را می‌گیرند، اما در روش جدید ایمنی درمانی از خطای سیستم ایمنی بدن جلوگیری می‌شود. تا پیش از این از روش ایمنی درمانی کار تی برای تقویت سلول‌های ایمنی به منظور حمله به تومورها استفاده می‌شد. این روش برای درمان سرطان خون مفید است، اما قابلیت نابودی تومورها را ندارد.

روش جدید ایمنی درمانی موسوم به Car NK از سلول‌های ایمنی موسوم به ان کی برای هدف قراردادن تومورها استفاده می‌کند. به گفته دکتر آشکار سلول‌های ان کی هوشمندتر هستند و تنها به سلول‌های تومورهای سرطانی حمله می‌کنند. آنها می‌توانند سلول‌های سالم بدن را با دقت بالاتری شناسایی کرده و از حمله به آنها خودداری کنند.

کارایی این روش ایمنی درمانی در آزمایشگاه برای نابودی تومورهای سرطان پستان با موفقیت به اثبات رسیده و عدم آسیب دیدن سلول‌های سالم در این فرایند موجب امیدواری پزشکان شده است. البته هنوز باید این روش درمانی بر روی حیوانات و سپس انسان‌ها آزمایش شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید