گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

فاضل میبدی در واکنش به نحوه برخورد یکی از ماموران نیروی انتظامی با دختری جوان گفت: نهایت اقدامی که پلیس می تواند انجام دهد تذکر است/ تا منکرهای اصلی از بین نروند، منکرهای فرعی نیز از میان نخواهند رفت

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ضمن انتقاد از نحوه برخورد یکی از ماموران نیروی انتظامی با دختری جوان گفت: کسی حق ندارد دختری را که با حجاب بد به خیابان آمده، ضرب و شتم کند و نهایت اقدامی که می تواند انجام دهد تذکر است. برخورد فیزیکی با یک انسان در خیابان به ویژه با یک دختر، بسیار منکرتر از منکر بدحجابی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی ضمن انتقاد از نحوه برخورد یکی از ماموران نیروی انتظامی با دختری جوان گفت: آنچه در این ویدئو مشاهده شد، به شدت با سیره ائمه(ع) و تعالیم قرآن در تضاد است. اگر قرار است چنین گشت هایی در کشور وجود داشته باشد، باید کلاس هایی برای آنها برگزار و برای چنین کاری تربیت شوند. این طور نمی شود که به هر ماموری یک شلاق دهند و به او بگویند با هر منکری برخورد کن! این کار پیامدهای منفی زیادی دارد. یعنی بدبینی ای که نسبت به دین اسلام ایجاد می کند، بسیار بیشتر از عوارض آن منکر برای جامعه اسلامی است.

وی افزود: من نمی دانم که برخورد با دختران و زنان در خیابان ها از کجا نشأت می گیرد، لذا این مسأله جای تأمل دارد. حتی گاهی شک می کنم که پشت این داستان ها جریانی است که می خواهد مردم را نسبت به اسلام و تشیع در جامعه بدبین کند و نظام را در چشم جهانیان بسیار منفی جلوه دهد. و گرنه کسی حق ندارد دختری را که با حجاب بد به خیابان آمده، ضرب و شتم کند و نهایت اقدامی که می تواند انجام دهد تذکر است. برخورد فیزیکی با یک انسان در خیابان به ویژه با یک دختر، بسیار منکرتر از منکر بدحجابی در جامعه است.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: گاهی منکرهایی در جامعه هست که قباحت بیشتری دارند. بدون شک این برخوردهای خشونت بار به نام دین، تبعات منفی بسیاری برای نظام و اسلام دارد. اگر نظام جمهوری اسلامی در نظر دارد که با بدحجابی مبارزه کند، راه حل آن چنین برخوردهایی نیست. بلکه باید با گفت و گو کاری کند که مردم و جوانان به حرف هایی که از پایگاه نظام زده می شود، اعتماد کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه امروز به دلیل برخی عملکردها،  مبلّغین ما در جامعه از اعتبار ساقط شدند و دیگر کسی به حرف های آنها توجه نمی کند. لذا به همان دلیلی که حرف های آنها در جامعه موثر واقع نمی شود، با زور شلاق وارد می شوند. در صورتی که باید علل چنین منکری در جامعه را ریشه یابی کنند. ما هیچ گاه به شکلی علمی و ریشه ای با منکرها برخورد نکردیم. بلکه یک عده مأمور گذاشته اند که منتظرند منکری در خیابان ها پیدا شود تا آنها بتوانند بر سروکله اش بزنند یا او را راهی دادسرا کنند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: من معتقدم هر کسی این کار را انجام داده باید مجازات شود. حمله کردن به انسانی دیگر بدون دلیلی موجه قابل قبول نیست. مگر اینکه آن فرد به سمت این مامور حمله ور شده باشد که در این حالت وی تنها می تواند مجوز دفاع مشروع را برای خود فراهم کند. امر به معروف و نهی از منکری که در قرآن آمده به این شکل نیست که یک جوانی استخدام شود تا با هرکس که بی حجاب بود، دعوا کرده یا او را به بازداشت گاه معرفی کند.

وی گفت: امروز برای مبارزه با منکر، دو کار باید انجام شود. اول اینکه یکسری منکرات فرعی و یکسری ریشه ای و اصلی هستند. منکرهای اصلی باعث منکرات بدتری می شوند. در همین باره، حضرت علی (ع) می فرماید: «چهار چیز حکومت ها را از پا در می آورد، که یکی از آنها «تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ» به معنای ضایع کردن مسائل مهم و سرگرم شدن به فروع است و دیگری به کار گماردن انسان های بی سواد و کنارگذاشتن انسان های فاضل است. امروز نیز اگر خواسته باشیم منکر را در جامعه از بین بریم، باید ببینیم که منکر اصلی چیست؟

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: متأسفانه در یک چهارراه که یک خانم محجبه ایستاده و گدایی می کند و کمی آنطرف تر از وی، خانمی حجابش را برداشته و بی حجابی اش را به رخ مردم می کشاند. از نگاه متولیان امر، خانمی که با حجاب کامل دست به گدایی می زند، منکر نیست و بدون شک آن فردی که حجابش را برداشته، منکر است. اما از نگاه اسلام، آن کسی که گدایی می کند ولو با حجاب باشد، منکر است. زیرا نباید در یک جامعه علوی کسی پیدا شود که با چنین شرایطی گدایی می کند.

وی افزود: خانمی که گدایی می کند، یا راست می گوید یا دروغ. اگر دروغ می گوید چرا ما آدمی دروغگو در جامعه تربیت کردیم که آبروی خود را به خاطر 10 تومان پول می ریزد؟ اگر هم راست می گوید، چرا ما این اندازه فقیر در جامعه تربیت کرده ایم؟ اینکه گفته می شود فقر، یکی از ریشه های فساد ممتد در جامعه است، مهم است. چرا با کسانی که مرتکب اختلاس شدند، برخورد فیزیکی نشد؟ یا ده ها منکر دیگر.

میبدی با بیان اینکه وقتی ما در خیابان کسی را با عنوان بدحجابی می بینیم، اگر هم منکر باشد منکر بسیار فرعی است، گفت: تا منکرهای اصلی از بین نروند، منکرهای فرعی نیز از میان نخواهند رفت. بالاخره تا زمانی که ایجاد شغل، برقراری امنیت، امید به آینده، حفظ حیثیت افراد در جامعه و اعتماد مردم به حاکمیت درست نمی شود. هر مقدار هم که دختران بدحجاب را چوب بزنید، مشکل برطرف نخواهد شد. همچنان که تا امروز جواب نداده است.

وی بیان کرد: بنابر نظر فقها، ما در نهی از منکر باید به دنبال نتیجه باشیم. لذا اگر مطمئن باشیم که نهی از منکر نتیجه نمی دهد باید آن را رها کنیم. برای مثال اگر 10 قاچاقچی را بازداشت و اعدام کردید و بازهم بر تعداد آنها افزوده شد، معلوم است که اعدام نتیجه نمی دهد. اگر مجازات ها، برخوردها و نهی از منکرهای ما جواب ندهد، باید بدانیم که مشکل از جای دیگر است. از این رو باید به شکلی علمی و ریشه ای برخورد کنیم تا منکرات فرعی نیز از بین رود. متاسفانه این روزها روز به روز بر تعداد منکرات در جامعه اضافه می شود و به زیر پوست جامعه می رود. از «می گساری و مشروب خواری» گرفته تا «دزدی و اعتیاد و ده ها جرم دیگر».

وی در پایان تصریح کرد: معلوم نیست در چنین شرایطی، برخورد با یک دختر و یا کشاندن او به دادسرا به جرم بدحجابی چه نوع مبارزه با منکری تلقی می شود؟ اما هیچ گاه اسلام که یک دین عقلانی، عاطفی و رحمانی است، این گونه با منکرات برخورد نکرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.