آزادراه تهران-شمال از سه شنبه 11 آبان بازگشایی می شود

منطقه یک آزادراه تهران - شمال که به مدت دو هفته مسدود بوده، قرار است به زودی بازگشایی شود. تصمیم‌گیری درباره حذف یک صخره پنج هزار تنی که برای ایمنی مسافران این مسیر تهدیدی مهم محسوب می‌شد، انسداد دو هفته‌ای این مسیر را در پی داشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال از پایان پاکسازی این محور از مواد حاصل از انفجار صخره ۵ هزار تنی خبر داد و گفت: تردد در منطقه یک آزادراه تهران- شمال تا دو روز دیگر دوباره برقرار می‌شود.

منطقه یک آزادراه تهران - شمال که به مدت دو هفته مسدود بوده، قرار است به زودی بازگشایی شود. تصمیم‌گیری درباره حذف یک صخره پنج هزار تنی که برای ایمنی مسافران این مسیر تهدیدی مهم محسوب می‌شد، انسداد دو هفته‌ای این مسیر را در پی داشت.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال امروز درباره زمان بازگشایی این آزادراه گفت: بعد از مرحله آخر انفجار که روز پنج شنبه هفته گذشته انجام شد اکنون در حال انجام عملیات ریزش برداری‌های حاصل از انفجار هستیم و از شب گذشته حمل مواد حاصل از انفجار و پاکسازی محور انجام شده است و تا اواسط هفته محور، پاکسازی و پایه چراغ‌ها نصب خواهد شد.

سعید شهسواری افزود: بر این اساس تردد در منطقه یک آزادراه تا اواسط هفته دوباره برقرار می‌شود.

جزئیات انفجار در آزادراه تهران- شمال و زمان بازگشایی

وی درباره دلایل انفجار و انسداد آزادراه نیز گفت: عملیات نگهداری، راهداری و بهره‌برداری آزادراه تهران- شمال پس از دوران ساخت و راه اندازی بر اساس قرارداد مشارکت تا ۱۰ سال بر عهده شرکت آزادراه تهران شمال است و با توجه به ماهیت جغرافیایی منطقه و نوع سازه‌ها، از ابتدای افتتاح، این مسیر به صورت مستمر پایش و کنترل می‌شود تا اگر نیاز به اقدام پیشگیرانه وجود دارد، به موقع انجام شود.

شهسواری با توضیح اینکه خط قرمز ما امنیت مسافران است تا مشکلی ایجاد نشود، افزود: با توجه به کوهستانی بودن محور احتمال خطر وجود دارد و باید اقدام پیشگیرانه انجام شود و نباید اجازه دهیم تا حادثه رخ دهد و بعد محور را پاکسازی و دوباره تردد را برقرار کنیم.

وی ادامه داد: یکی از نقاطی که با هدف پایش مستمر در دستور قرار داشت ترانشه مشرف به دهانه جنوبی تونل ۱۱ بود.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال ادامه داد: در سال اول تغییراتی در این صخره دیده نشد، اما در تابستان امسال متوجه شدیم شکاف بین صخره و دیگر صخره‌ها در حال افزایش است و احتمال جدا شدن این صخره که وزن حدودی آن ۵ هزار تن بود وجود داشت.

وی گفت: یا باید این صخره را تثبیت می‌کردیم یعنی عملیات مقاوم سازی آن را در همان محلی که قرار گرفته بود انجام می‌دادیم که با توجه به ابعاد و وزن آن نمی‌توانستیم ریسک کنیم و احتمال داشت اقدامات تثبیتی در پی زلزله و بارندگی‌های شدید خطرساز شود. راه دیگر این بود که صخره را به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل کنیم و در نهایت بر اساس اجماعی که بین پیمانکاران و مهندسان برای برداشتن این صخره انجام شد به این نتیجه رسیدیم که این صخره بزرگ باید به تکه سنگ و قطعات کوچک‌تری تبدیل و از این مسیر برداشته شود. اما مخاطراتی در این زمینه وجود داشت و درباره آن نیز بحث و بررسی‌های فراوانی انجام دادیم.

شهسواری گفت: انفجار باید طوری طراحی می‌شد که به روسازی جاده و سازه‌ها و همچنین به راه دسترسی روستای سنگان و باغ‌های کشاورزی روستایی‌ها آسیبی وارد نشود و باید انفجار کنترل شده و در سه مرحله انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال ادامه داد: بر این اساس بلدر (صخره) ۵ هزار تنی در سه مرحله خرد و محور قبل از انجام عملیات مسدود شد.

به گفته شهسواری پنج شنبه هفته گذشته آخرین مرحله از انفجار با موفقیت و بدون خسارت انجام شد.

وی افزود: البته برای جلوگیری از بروز خسارت به آزادراه و سازه‌های آن، روی مسیر را با خاک نرم قطور پوشاندیم سازه‌های حائلی را نیز برای جلوگیری سقوط تکه‌های خرد شده صخره در پایین دست تعبیه کردیم.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال درباره هزینه‌های نگهداری آزادراه نیز گفت: به صورت میانگین ماهانه ۶ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه‌های نگهداری آزادراه است که این رقم در برخی ماه‌ها از جمله در شش ماه دوم سال که راهداری زمستانی نیز به فهرست خدمات اضافه می‌شود بیشتر و در برخی ماه‌ها کمتر است.

 

منبع:  صدا و سیما

حجم ویدیو: 1.65M | مدت زمان ویدیو: 00:00:21 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید