پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

محمدرضا عارف:

شرمنده مردم هستیم

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان کسی که انقلاب را درک کرده و در سال‌های قبل از انقلاب حضور داشته و با شرایط کشور در دهه‌های گذشته مانوس بوده باید بگویم تا رسیدن به آن هدف نهایی انقلاب خیلی فاصله داریم؛ نمی‌گویم متوقف شده‌ایم اما فاصله ما زیاد است.

به گزارش جماران، محمدرضا عارف، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که تصویر امروز کشور تا چه میزان با آرمان‌های انقلابیون سال ۵۷ مطابقت دارد، گفت: این سوال خیلی اساسی و جدی است؛ حقیقتا سوالی است که در این روزها و ایام که به دهه پنجم انقلاب ورود می‌کنیم باید به آن پرداخته شود. نخبگان باید این سوال را بررسی و تحلیل کنند و جا دارد در دانشگاه‌ها و میزگردها بحث جدی صورت بگیرد که ما برای چه انقلاب کردیم. انقلاب چه آرمان‌ها و هدف‌هایی را دنبال می‌کرد و الان در چه وضعیتی هستیم. 

با هدف نهایی انقلاب فاصله داریم

وی ادامه داد: وقتی رهبری انقلاب یک مرجعیت گرانقدر اسلامی است طبیعتا انقلاب هم یک حرکت ارزشی و فرهنگی است به خصوص با جایگاهی که انسان در نظام الهی ما دارد و اعتقادی که به عدالت اجتماعی و به آزادی و حقوق انسان در مکتب اسلام وجود دارد، حقیقتا انقلاب ما یک انقلاب ارزشی و فرهنگی بود و ما در این مسیر هم حرکت کرده‌ایم. در چهاردهه گذشته تلاش شده و هر دولت و مسئولی از توان و ظرفیتش در این راستا مایه گذاشته است اما آنچه من می‌توانم اینجا به عنوان کسی که انقلاب را درک کرده و در سال‌های قبل از انقلاب حضور داشته و با شرایط کشور در دهه‌های گذشته مانوس بوده بگویم این است که تا رسیدن به آن هدف نهایی انقلاب خیلی فاصله داریم؛ نمی‌گویم متوقف شده‌ایم اما فاصله ما زیاد است. البته کارهای ارزشمند و خوبی انجام شده و روند مناسب و قابل قبولی را در خیلی از زمینه‌ها تاکنون داشته‌ایم. 

 

باورمان نمی‌شد انقلاب به زودی پیروز شود

وی افزود: دلایل توجیهی هم برای بررسی نارسایی‌ها و گرفتاری‌ها داریم و آن گرفتاری‌ها و مشغله‌هایی است که خصوصا در سال‌های اول انقلاب با آن مواجه بودیم. ما باورمان نمی‌شد که انقلاب به این زودی‌ها پیروز شود؛ به یک باره انقلاب پیروز می‌شود و شما می‌خواهید حکومت کنید. حکومت کردن سازوکار خودش را دارد و طبیعتا یک عده جوان انقلابی با انگیزه‌های معنوی اما تجربه حداقلی نمی‌توانند درست حکومت کنند. در عین حال این حکومت ارزشی بود که شعار آزادی و استقلال جزو شعارهای اصلی آن محسوب می‌شد و طبیعی بود که در این شرایط منافع غرب و شرق به خطر بیفتد.

عارف تاکید کرد: قابل پیش‌بینی بود که انقلاب با حملات و مخالفت‌ها و دشمنی‌های شرق و غرب از روز اول پیروزی مواجه شود. بسیاری هم تلاش کردند از داخل، انقلاب را با مشکل مواجه کنند. جنگی ۸ ساله به ما تحمیل شد و مشکلاتی نیز از سوی گروهک‌ها در سال‌های پس از پیروزی انقلاب ایجاد شد.

موظف هستیم روی مطالبات مردم کار کنیم

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌های ظالمانه‌ای در طول ۴ دهه گذشته با بهانه‌های واهی علیه ما اعمال شد؛ جالب است آمریکایی‌هایی که در دهه ۱۳۵۰ می‌گفتند بحث نفت را نباید با مسائل سیاسی قاطی کرد خلاف تحلیل‌های خود بیشترین فشارها را در چهار دهه گذشته در حوزه اقتصاد علیه ما اعمال کردند. ما در این فضا کار کردیم که اگر شرایط را بپذیریم دستاوردهایمان قابل قبول است ولی اگر بخواهیم با توجه به ظرفیت انقلاب، انگیزه و ظرفیت جوانان خود صحبت کنیم قطعا کوتاهی‌هایی کرده‌ایم.

وی افزود: امیدوار هستم با جمع‌بندی که در این ایام صورت می‌گیرد دهه پنجم را با یک جهت‌گیری بهتر مخصوصا روی مسائل معیشتی و اقتصادی که می‌دانیم مردم، امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، آغاز کنیم. البته صبر مردم بسیار بالا است و تحمل می‌کنند اما این وظیفه مسئولان را کاهش نمی‌دهد. موظف هستیم روی توسعه و پیشرفت و مطالبات مردم به صورت جدی کار کنیم و در عین حال فراموش نکنیم انقلاب ما یک انقلاب ارزشی و معنوی بود و ماباید این فضا را در جامعه تقویت کنیم.

بدون توجه به منابع و امکانات به مردم وعده می‌دهیم

عارف در پاسخ به این سوال که هر انقلابی انتظارات مردم را تا حدی بالا می‌برد و در آستانه آغاز پنجمین دهه انقلاب چقدر این مطالبات محقق شده است، گفت: مشکلی وجود دارد که این روزها بیشتر به آن فکر می‌کنم و آن این است که همانطور که گفتم انقلاب ما یک انقلاب آرمانی بود و تعالی جامعه و پاسخ به مطالبات مردم یک هدف اصلی و بدیهی در نظر گرفته شده بود؛ منتهی در اغلب مواقع قبل از اینکه یک اقدام عملی انجام دهیم، اقداماتی که بنا است انجام شود را مطرح می‌کنیم و به مردم وعده‌هایی می‌دهیم و در نتیجه مطالبات مردم بالا می‌رود و یا به عبارتی هزینه‌ها را بالا می بریم اما در عمل ممکن است آن پیشنهاد یا وعده‌ای که یک مسئول مطرح کرده تنها خواست آرمانی بوده و توجهی به منابع و امکانات کشور نداشته باشد در عمل اتفاق خاصی در کوتاه‌مدت نمی افتد؛ در نتیجه توقع مردم بالا می‌رود حالا اگر شما بعدا با تلاش‌تان به ۱۰ تا ۲۰ درصد و یا حتی ۷۰ درصد آن وعده هم برسید مردم احساس می‌کنند بخشی از حق خود را دریافت نکرده‌اند.

همیشه جامعه را در حالت طلبکار قرار می‌دهیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ما متاسفانه این مساله را تقریبا در همه برنامه‌ها داشته‌ایم و در وعده دولت‌ها و وزرا تبلور یافته است به عنوان مثال خواسته‌ای از سوی کارگران مطرح می‌شود که ما هم قبول داریم حالا مسئولی  می‌آید و این خواسته را در چارچوب برنامه‌های خود که بنا است اجرا شود مطرح می‌کند اما وقتی وارد بحث اجرا می‌شویم می‌بینیم منابع نداریم تلاش می‌شود و بخشی به مرحله عمل می‌رسد اما بقیه را کارگر ما به عنوان مطالبه تا آخر دنبال می‌کند این است که همیشه جامعه را در حالت طلبکار قرار می‌دهیم.

در بحث معیشتی شرمنده مردم هستیم

وی ادامه داد: کاش به جای اینکه با مطالبات کار کنیم، دنبال افزایش درآمد ملی بودیم. ابتدا چاه را می‌کندیم و بعد منار را جابجا می‌کردیم این گرفتاری ما در برنامه‌های توسعه‌ای است. توجه نمی‌شود با چه منابعی می‌خواهیم این برنامه را اجرا کنیم یا به عبارتی در طول ۴ دهه گذشته بیش از این که ثروت ملی و امکانات را افزایش دهیم، مطالبات را بالا برده‌ایم در نتیجه شرایط امروز، ما در بحث معیشتی شرمنده مردم هستیم. همه دلشان می خواهد کمک کنند اما به این علت که نتوانستیم ثروت تولید کنیم و رشد اقتصادی برجسته‌ای داشته باشیم و منابع ملی را بالا ببریم نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.

عارف خاطرنشان کرد: امیدوار هستم به طور جدی در دهه آغاز دهه پنجم به اینگونه مسائل رسیدگی شود و تلاش کنیم شاخص‌های کمی و کیفی توسعه را بالا ببریم. البته باید هدف ما این باشد که ابتدا منابع را ایجاد کنیم و سپس به آن طبقه‌ای که مد نظر ما است بگوییم می‌خواهیم این اقدام را برای شما انجام دهیم.

با تورم قانون روبرو هستیم

تشکیلات نظارتی وظیفه خود را به خوبی انجام نمی‌دهند

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم تحقق مطالبه شفافیت و مبارزه با فساد در جامعه نیز گفت: متاسفانه ما با تورم قانون روبرو هستیم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برای هر مساله قوانین مختلفی وجود دارد و تفسیرهای گوناگون از قوانین زمینه برخورد سلیقه‌ای و فساد را ایجاد می‌کند. ما تشکیلات نظارتی فراوانی داریم اما متاسفانه این تشکیلات نظارتی وظیفه قانونی و اصلی خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و این یا به دلیل محدودیت‌ها و یا در رودربایستی‌هایی است که در فرهنگ ما وجود دارد.

 

 عمده گرفتاری‌های ما ناشی از  پرداختن به امور حاشیه‌ای است

وی تاکید کرد: البته این ملاحظه‌ها صرفا سیاسی نیست و مسائل دیگری از جمله فرهنگی و قومیتی منطقه را در بر می‌گیرد من پیشتر گفتم که انقلاب ما فرهنگی بود اما متاسفانه روی فرهنگ مردم و جوان‌ها آنطور که باید کار نکردیم یا گرفتاری‌هایی زیادی داشتیم و یا عموما آنهایی که ذاتا وظیفه فرهنگی داشتند خود را در امور حاکمیتی و اجرایی قرار دادند و امروز می‌بینیم که عمده گرفتاری‌های ما ناشی از فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل اسلامی و پرداختن به امور حاشیه‌ای است.

عارف گفت: امیدوار هستم در دهه جدید اجرایی شدن برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلی در بخش‌های مختلف با شتاب بیشتر و با استفاده از توان ارزشمند کارشناسی و نخبگی کشور با هدف پیشرفت و پاسخ به مطالبات مردم عملی شود. 

راهبر انقلاب ما همه مردم هستند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به این مساله که دشمنان انقلاب بارها از پایان عمر انقلاب در چهل سالگی سخن گفتند مبارزه و خصومت با انقلاب را در آغاز دهه پنجم چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ما به این سخنان عادت کرده‌ایم مهمترین ریشه آن هم در فرمایش امام زین‌العابدین است که می‌فرماید خداوند دشمنان ما را از احمق‌ها خلق کرده است و این یک واقعیت است دشمنان انقلاب هیچ‌گاه انقلاب اسلامی و ظرفیت آن را درک نکردند و حداکثر آن را با انقلاب‌های دیگری مقایسه کردند که انقلابیون بعد از مدتی انگیزه‌های اصلی خود را از دست داده و انقلاب از اهداف اولیه خود دور می شود.

عارف ادامه داد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و اگر بخواهیم بپرسیم مسئول راهبری انقلاب کیست پاسخ این است که راهبر انقلاب ما همه مردم هستند و این مردم حتی امروز که در آستانه پنجمین دهه انقلاب با همه اعتراض‌ها، گله‌ها و شکایت‌هایی که در زمینه ‌ای مختلف به خصوص مسائل اقتصادی و معیشتی دارند؛ انقلاب را از خودشان می‌دانند و به همین دلیل هم ما عموما تهدیدها را با لبخند پاسخ می‌دهیم.

فاصله گرفتن مردم از انقلاب و ارزش‌های آن، شروع شکست و اضمحلال انقلاب است

وی افزود: این انقلاب در درون همه مسلمان‌های جهان ریشه دارد. شما می‌توانید این را در نگاه مردم کشورهای مسلمان به انقلاب اسلامی ببینید که علیرغم تبلیغات منفی چهار دهه گذشته این انقلاب جایگاه ویژه‌ای در قلب مردم منطقه و مسلمان دارد.  به همین دلیل است که ما به هیچ عنوان نگران دشمن خارجی نیستیم اما از درون نگرانی جدی داریم. دشمن هیچ وقت نمی‌تواند به ما آسیب بزند اما اگر دقت نکنیم با غرور کاذب، برخوردهای شعارگونه و گسترش فساد از درون آسیب خواهیم دید فاصله گرفتن مردم از انقلاب و ارزش‌های آن، شروع شکست و اضمحلال انقلاب است.

سرمایه اجتماعی خود را تا حدودی از دست داده‌ایم

عارف در خصوص عدم اعتماد مردم به مسئولان که ماهیت دشمن را در خصوص انقلاب تغییر داده است، گفت: مشکلی ما امروز این است که حقیقتا سرمایه اجتماعی خود را تا حدودی از دست داده‌ایم البته من این سرمایه اجتماعی را سرمایه اجتماعی نظام نمی‌دانم و در حد دولت‌ها و مسئولان قلمداد می‌کنم. پیشتر اشاره کردم که مردم انقلاب را از خودشان می‌دانند و ما برای این که حضور مردم را داشته باشیم باید مطالبات آنها را پیگیری کنیم و پاسخگو باشیم.

وی افزود: در این مسیر کند حرکت می‌کنیم. نمی‌خواهم بگویم عقبگرد داشته‌ایم که البته گاهی هم داشته‌ایم که بخشی از آن ناشی از فاصله گرفتن مسئولان از مردم است. گاهی یک مسئول باور می‌کند که صاحب انقلاب است و اوست که باید حرف آخر را بزند و خود را کارگزار مردم نمی‌داند. یعنی شایسته‌سالاری که جزو شعارهای انقلاب بود باید حاکم شود. بخشی هم البته واقعیت تبلیغات دشمن است فضای مجازی در این زمینه بسیار مهم است چراکه گاهی یک خبر جعلی ظرف یک ساعت کاملا پوشش داده شده که اگر بعد از آن هزار نفر هم بر کذب بودن آن قسم بخورند کسی باور نمی‌کند ما باید بپذیریم که در این فضا کار می‌کنیم یعنی همه هجمه‌های دشمن رقبا و مخالفین ما برای کند کردن حرکت انقلاب است.

دولتی‌ها اجازه نداده‌اند رسانه‌ها در فضای آزاد کار خود را انجام دهند

عارف تاکید کرد: دشمنان می‌دانند که نمی‌توانند انقلاب را به شکست برسانند اما می‌خواهند این حرکت را کند کنند و بخشی هم همین هجمه‌های رسانه‌ای است به این علت که ما در داخل کشور رسانه‌هایی با اقتدار بالا نداریم که بخشی هم البته به دلیل رفتارهای دولتی‌ها است که اجازه نداده‌اند رسانه‌ها براساس تشخیص خود در یک فضای آزاد و رسانه‌ای کار خود را انجام دهند.

وی افزود: باید این‌ها ریشه‌یابی شود ما نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی و ارزیابی عملکرد داریم که کجا نگاه‌های قیم مآبانه داشتیم حتی در مسائل فرهنگی باور من این است که نباید برخورد قیم مآبانه کنیم یادمان باشد و بدانیم مردم صاحب انقلاب هستند ما کارگزار مردم هستیم رییس مردم نیستیم ما منویات آنها را کارگزاری می‌کنیم اگر این نگاه در مسئولان ایجاد شود در دهه پنجم راحت‌تر در مسیر پیشرفت حرکت خواهیم کرد.

به رشد فرهنگی نیاز اساسی داریم

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این است که مسئولان از مردم فاصله گرفته‌اند و معمولا کار و مشغله‌های شغلی را بهانه می‌کنند ولی این به هر صورت قابل توجیه نیست. مردم باید احساس کنند مسئولان از خودشان هستند که البته واقعیت هم همین است، یک مسئول در بالاترین سطح کار می‌کند و روزی که دوران مسئولیتش تمام می‌شود، مثل مردم است و در میان آنها زندگی می‌کند. این نشانه مردمی بودن انقلاب است البته.

عارف گفت: آنچه مهم است این است که ما چاره‌اندیشی کنیم چرا بین مردم و مسئولان فاصله افتاده است که بخشی توجیهات کاری دارد و بخشی هم به مسائل شخصیتی افراد برمی‌گردد. به علت مشغله کاری مسئولان فرصت نمی‌کنند روی خود کار فرهنگی انجام دهند ما به رشد فرهنگی نیاز اساسی داریم چراکه کم کم ممکن است باورمان شود قدرت داریم و این خصلت انسان را فاسد می‌کند.

در مجلس دهم از روز اول بحث جدی گفت‌و‌گو را در دستور کار قرار دادیم

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در خصوص لزوم آغاز گفت‌وگوی ملی در کشور گفت: در سال‌های اول دهه ۹۰ بحث جدی در خصوص حضور جریان اصلاحات در صحنه سیاسی داشتیم که خیلی زود به این نتیجه رسیدیم که راهی جز حضور فعال و مستمر در همه رویدادهای سیاسی کشور  وجود ندارد. اختیار ما نیست انتخاب هم نیست، تکلیف و وظیفه است که حضور داشته باشیم. حالا اینکه حضور ما به چه صورت باشد نسبت به رویدادهای مختلف متفاوت است.

وی ادامه داد: من در طول ۳ الی ۴ سال اول این دهه خصوصا سال‌های ۹۰ تا ۹۴ خلاء گفتمانی را درک کردم احساس من این بود که جریان‌های داخل نظام در مسائل ریشه‌ای اختلافی با هم ندارند اما طبیعتا در مسائل تاکتیکی اختلاف‌نظر داریم، اختلاف‌نظر فی نفسه یک امر ارزشمند است و باعث تعالی می‌شود نمی‌گوییم جامعه‌ای می‌خواهیم که هیچ اختلاف نظری نداشته باشد، پذیرفتن این اصل مشترک مهم است به همین دلیل در چند انتخابات اخیر واقعا در نگاه و صحبت‌های مردم می‌دیدم که می‌پرسیدند شما چرا با هم دعوا می‌کنید.

عارف تاکید کرد: من نمی‌خواهم وارد مصداق ها شوم اما مردم مصداق ارائه می‌کردند که تو با فلان شخص در همه جا هستی ولی وقتی وارد صحنه سیاسی می‌شوی مثل دو دشمن با هم برخورد می‌کنید که این حرف درستی است. به همین دلیل در مجلس دهم از روز اول بحث جدی گفت‌و‌گو را در دستور کار قرار دادیم چراکه نظام ما نظام گفت‌وگو است.

از نتیجه پیگیری گفت‌وگوی ملی راضی هستم

وی ادامه داد: شما می‌بینید تاکید و توصیه‌های ائمه هم همین است «صله رحم» در عالم سیاست یعنی شخصیت‌ها با هم صحبت کنند و تعاول و مراوده داشته باشند. به همین دلیل ما در مهرماه ۹۵ بحث گفت‌وگوی ملی را در مجلس مطرح و دنبال کردیم. نمی‌خواهم کارنامه گفت‌وگوی ملی را در اینجا اعلام کنم اما راضی هستم. ما الان در سطح ملی در حال پیگیری این مساله در بین نخبگان هستیم. جلساتی داریم که روی مشترکات کار می‌کنیم و  از روز اول نخواستیم اختلافات را مطرح کنیم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: واضح است که ما اصلاح‌طلبان با اصولگراها روی برخی مسائل فرهنگی و سیاسی اختلاف‌نظرهایی جدی داریم نگاه ما به سازوکارهای حکومتی و حقوق افراد ممکن است متفاوت باشد. بحث ما از اول هم این بود که روی مشترکات کار کنیم و فرض را بر این بگیریم که مشترکات فراوانی داریم. خوشبختانه در سطح ملی بحث را آغاز کردیم البته در حدی نیست که بخواهیم فعلا گزارش عملکرد بدهیم. قرار است جلو برویم تا به تدریج مسیرمان مشخص شود.

وی گفت: در مجلس تقریبا موفق بودیم و امروز یک کارگروه ۲۴، ۲۵ نفره بین جریانات سیاسی داخل مجلس تشکیل شده است. جلساتی داریم تا این بحث گفت‌و‌گو را به تدریج از بخش نهادهای حاکمیت به سطح نخبگی بیاوریم برنامه‌هایی نیز برای برگزاری سمینارها در دانشگاه‌ها داریم تا به طور جدی این مساله را دنبال کنیم چرا که گفت‌وگو یک مساله حیاتی در دهه پنجم انقلاب است. باید روی منافع ملی صحبت کنیم و ببینیم در کجا همکاری و در کجا رقابت لازم است ما اصل رقابت را می‌پذیریم اما باور و شعارمان این است که فردای رقابت باید وارد رفاقت شده و برای هدف مشترک تلاش کنیم.

تحزب تا امروز یک گعده سیاسی بوده است

حکومت نباید منویات خود را به احزاب تحمیل کند

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص نقش گروه‌ها و جناح‌های سیاسی برای حفظ امید مردم به آرمان‌های انقلاب گفت: تحزب بحث جدی امروز جامعه است و اگر بگویم در فرهنگ ما تحزب یا جایگاهی نداشته و یا در باور مسئولان تحزب نقشی ندارد، سخن اشتباهی نیست. واقعیت این است که ما تحزب را نپذیرفته‌ایم اگرچه در قانون اساسی نگاه خوبی به تحزب وجود دارد و این نگاهی مترقی است اما رفتن به سمت تحزب یک کار ارزشی و ضروری تلقی نمی‌شود.

 وی افزود: البته ما امروز چند صد حزب داریم و خوشبختانه احساس می‌کنم نیاز به وجود احزاب و ضرورت آن در حال شکل‌گیری است. دیگر مخالفت‌هایی که در گذشته وجود داشت را نمی‌بینیم. با این وجود من در کنگره یکی از احزاب برای اینکه نشان دهم هنوز بحث تحزب جا نیفتاده در ساعت اولیه کنگره گفتم می‌توانم به شما بگویم امروز چه کسی را به عنوان دبیرکل انتخاب می‌کنید، حرف من پیام داشت اگر تحزب واقعی باشد و رای تک تک افراد ارزش داشته باشد، این طور نیست که همیشه یک نفر دبیرکل باقی بماند.

عارف با بیان اینکه تحزب تا امروز تا حدودی یک گعده سیاسی بوده که باید کم کم در چارچوب درست خود قرار بگیرد، گفت: باید بپذیریم بنا نیست در رویکرد حزبی همواره یک نفر خاص مطرح شود حکومت هم نباید منویات خود را به احزاب تحمیل کند ما اگر به آن سمت حرکت کنیم اصلا نیازی به حرکت جبهه‌ای وجود ندارد.

شورای عالی سیاست‌گذاری را پاسخگو می‌دانیم

وی ادامه داد: من بارها در خصوص جبهه‌هایی که تشکیل شده صحبت کرده‌ام. این جبهه‌ها برای یک رویداد خاص تشکیل می‌شود اما بعد از بین رفته و دیگر تعصبی به آن حرکت یا رویداد ندارد و مسئولیتی هم نمی‌پذیرد. در طول چند دهه اخیر ببینید جبهه‌هایی تشکیل شد و فردای انتخابات هم اثری از آنها باقی نمانده است. اما به این علت که ما به تحزب نگاه ویژه‌ای داشته‌ایم و می‌خواهیم به چند حزب فراگیر برسیم، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را به عنوان یک واسطه و نقش آفرین تشکیل دادیم.

عارف یادآور شد: واقعیت این است که می‌خواهیم در نهایت جریان اصلاحات به یک یا چند حزب فراگیر برسیم که همه را در بر بگیرد به همین دلیل هم به سمت یک شورای مسئولیت‌پذیر حرکت کردیم تا بعد از آن که وعده‌هایی را در انتخابات مطرح کرد، کنار نکشد و نقش نظارتی خود را اجرا کند. با همین نگاه و بحث‌هایی که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شکل گرفت، خود احزاب پیشنهاددهنده تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری شدند که در دو انتخابات قبلی هم دستاورهای فراوانی داشت.

این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی افزود: در این مسیر با بحث‌های چالشی فراوانی روبرو شدیم اما گذاشتیم این بحث‌های چالشی به تدریجی به نتیجه برسد و این نتیجه نیز در یک فضای کاملا دموکراتیک و چالشی در رسانه‌ها مطرح شود، می‌خواستیم این مسیر به صورت طبیعی طی شده و راهی را که در دهه ۹۰ آغاز کردیم دنبال شود ما شورای عالی سیاست گذاری را پاسخگو می‌دانیم.

فراگیر نیستیم

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز باورمان این است که باید در خصوص فراکسیون امید مجلس و شورای شهر پاسخگو باشیم. امیدوار هستیم این رویکرد ادامه پیدا کند تا به مفهوم واقعی به چند حزب فراگیر برسیم. یا سازوکاری قانونی برای اجماع اصلاح‌طلبان ایجاد شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: ما در شورای عالی سعی کردیم اجماع اصلاح‌طلبان را داشته باشیم اما واقعیت این است که فراگیر نیستیم. خیلی از احزاب اصلاح‌طلب فعالیت می‌کنند که ما متاسفانه به دلیل محدودیت امکانات و سازوکار نمی‌توانیم از حضور رسمی آنها بهره‌مند شویم اما تلاشمان همواره این بوده که از نقطه و نظراتشان استفاده کنیم. امیدوار هستم با این احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب هم رابطه برادرانه و نزدیکی داشته باشیم و از نکته نظرات و پیشنهاد های آنها در همه زمینه‌ها استفاده کنیم. 

نهادینه شدن برخوردهای حذفی، دامن خواص را هم گرفته است

عارف در خصوص اینکه در طول این چهل سال گاهی با بداخلاقی‌های زیادی نسبت به بزرگان و فرزندان انقلاب روبرو بوده‌ایم که می‌توان آیت الله هاشمی رفسنجانی را مصداق بارز این مورد نامید، گفت: با کمال تاسف در چهار دهه گذشته با برخوردهایی مواجه بودیم که حذف افراد را در دستور کار قرار داده بودند. هیچکس معصوم نیست. هرکسی ظرفیتی دارد، ویژگی انقلاب و هنر ما باید این باشد که عقبه خود را حفظ کنیم. متاسفانه بعضا در مقاطع مختلف برخوردهایی حذفی کرده‌ایم که فکر می‌کنم باید جدی به آنها پرداخته شود و با ریشه‌یابی و حذف علل و عوامل آنها برخورد حذفی و غیراخلاقی از میان ما برداشته شود.

وی افزود: نتیجه اینکه برخوردهای حذفی نهادینه شد و دامن خواص را هم گرفت، این بحث کلی است اما در مورد آیت الله هاشمی باید بگویم که اگر بپذیریم دشمن‌های انقلاب از ابتدا سعی داشتند استوانه‌های نظام را حذف کنند و به دنبال سرنگونی انقلاب بودند، یکی از راه‌های آن تخریب نخبگان است انقلاب ما نشان داد حذف فیزیکی هیچ تاثیری ندارد و حتی انقلاب را تقویت می‌کند.

مردم از جوسازی‌ها تاثیر نمی‌گیرند

عارف ادامه داد: شما فکر می‌کنید حادثه ۷ تیر و ۸ شهریور حوادثی نبود که بتواند حکومت را دگرگون کند؟ همه این حوادث البته آسیب‌های جدی وارد کرد اما انقلاب را هم تقویت کرد. همین مساله هم باعث شد دشمنان از ترور فیزیکی به ترور شخصیتی تغییر رویکرد دادند. آقای هاشمی در رابطه با همه هجمه‌ها هیچ‌گاه جوابی نداد و خیلی راحت از کنار مسائل عبور کرد. این مساله نشان داد ایشان به معنای واقعی خودش را یکی از ستون‌های انقلاب می‌دانست و بنا نداشت به دلیل هجمه‌ها از انقلاب فاصله گرفته و یا نقش خود را کمرنگ کند؛ اما گاهی اتهام‌ها فردی نیست و نظام را هدف گرفته است که باید پاسخ بدهیم رفتار آقای هاشمی به تحلیل و بررسی جامع نیاز دارد با این حال اما اگر شما تشییع آقای هاشمی را دیده باشید متوجه می‌شوید مردم از جوسازی‌ها تاثیر نمی‌گیرند.

آمریکایی‌ها چه گناهی کرده‌اند که یک فرد بی‌تدبیر زمام امور کشورشان را به دست می‌گیرد؟

عارف در پاسخ به این سوال که در برهه‌های حساس همواره دشمنان انقلاب از وجود گزینه نظامی برای نابودی آن سخن گفته‌اند امروز تا چه میزان سایه جنگ بر سر کشور احساس می‌شود، گفت: اولا باید بگویم آمریکایی‌ها چه گناهی کرده‌اند که یک فرد بی‌تدبیر در کشوری که مدعی رهبری دنیا است زمام امور را به دست می‌گیرد؟ این وضعیت امروز ما است و البته آنها به خوبی قدرت معنوی و اقتدار ایران را درک کرده‌اند و می‌دانند نمی‌توان در منطقه خاورمیانه اتفاقی جدی را بدون نقش ایران رقم زد.

وی گفت: شما حوادث افغانستان، عراق و سوریه را مرور کنید که نمی‌توان بدون نقش‌آفرینی و مشارکت ایران تغییری را در این کشورها رقم زد، اما اگر زمانی آمریکا به این حماقت برسد، اولین ضربه را به خودش وارد کرده است. آمریکا می‌تواند شروع‌کننده باشد اما قطعا پایان‌دهنده نخواهد بود .امروز آسیب‌پذیری آمریکا نه تنها در خاورمیانه بلکه در دنیا بالا رفته است و عقلای این کشور نیز می‌دانند علیرغم همه شعارها، هیچ‌گاه گزینه نظامی با جمهوری اسلامی نباید در دستور کارشان قرار بگیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی محمدرضا عارف

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.