رییس مجلس شورای اسلامی از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد انتقاد کرد و گفت: این رفتارها باعث اختلاف در کشور و انشقاق در جامعه می شود.

به گزارش جماران، علی لاریجانی در ابتدای جلسه روز سه شنبه اظهار داشت: قانونگذار، شورای تامین را برای بررسی همین امور در نظر گرفته است.

لاریجانی درباره اقدام دادستان مشهد درخصوص سخنرانی نایب رییس مجلس گفت: این کار موجب این همه بحث شده که تاسف آور است.
وی افزود: قانونگذار، شورای تامین را برای بررسی همین امور در نظر گرفته است. فرضا اطلاعاتی به دادستان مشهد رسیده است که این سخنرانی با مشکل امنیتی مواجه می شود، ‌راهکار آن طرح موضوع در شورای تامین و تصمیم جمعی است.
عضو شورای عالی امنیت ملی خاظر نشان کرد: بنده نمی خواهم فعلا قضاوت نهایی داشته باشم چون سخنان دادستان محترم را نشنیده ام.
وی تصریح کرد: از روز قبل از اربعین که درجریان قرار گرفتم و موضوع را با رییس محترم قوه قضاییه درمیان گذاشتم، ایشان هم بحث را در شورای تامین و تصمیم گیری در آن می دانستند.
لاریجانی خاطر نشان کرد: آقای استاندار خراسان رضوی در تماس با اینجانب نیز گفتند ما از نظر شورای تامین استان هیچ مشکل امنیتی پیش بینی نمی کنیم.
وی اظهار داشت: وزیر محترم کشور در روز اربعین همین معنا را بیان داشتند. شورای تامین برای بررسی همه جانبه همین امور است که هر نهاد عضو، اطلاعات دست یافته را مطرح کند تا در حکومت با نظر صائب و قاطع عمل شود.
رییس قوه مقننه گفت: اینگونه رفتارهای تکرارگونه در مستندترین وجه آن، خود عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهای کشور و اختلاف می شود که به هیچ وجه مصلحت کشور، آن هم در شرایط حساس فعلی درست نیست.
وی ادامه داد: البته به نظر می رسد استانداران در اینگونه موارد به عنوان رییس شورای تامین و مسوول امنیت استان باید دستور صریح به نیروهای امنیتی بدهند و قبل از بروز حادثه جلوی این اقدامات را بگیرند.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است کمیسیون شوراها و امور داخلی این مورد و همچنین موارد مشابه که در خبرها آمده است را رسیدگی و نتیجه نهایی را به مجلس گزارش کنند و البته نظر مسوولین مربوطه در این زمینه و دولت نیز اخذ شود و گزارشی جامع تهیه شود تا از تکرار این اقدامات در کشور جلوگیری شود.
اظهارات عجیب رییس مجلس نمایندگان آمریکا
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره سخنان رییس مجلس نمایندگان آمریکا درباره عمل نکردن ایران به تعهدات خود در برجام گفت: همانگونه نمایندگان محترم استحضار دارند پس از توافق هسته ای غیر از چند کشور معاند و برخی از جریان های داخلی آمریکا، عموم دولت ها و ملت ها با نگاه مثبت، ابراز تمایل برای همکاری با ایران دارند.
لاریجانی ادامه داد: اما از طرف دیگر حدود 50 طرح در مجلس نمایندگان امریکا در تقابل با این توافق مطرح شد که در هفته گذشته نیز دو طرح از تصویب آنها گذشت.
وی اظهار داشت: نکته عجیب، اظهارات رییس مجلس نمایندگان امریکا در این ماجرا بود که مدعی شد ایران نقض برجام کرده است.به تصور اینکه با این بهانه اقدامات غیرمعقول و غیر مسوولانه خود را توجیه کند.
رییس مجلس گفت: حال باید دید که آیا ادعای رییس مجلس نمایندگان امریکا حتی در بین مسوولان آمریکایی قابل تایید است. در طول یک سال اندی که از توافق هسته ای می گذرد حداقل 40 بار مقامات آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا و نهادهای بین المللی در این باره درباره رفتار ایران اظهار نظر کردند.
وی تصریح کرد:‌رییس جمهور، وزیر امورخارجه، وزیر انرژی آمریکا، نماینده آمریکا در سازمان ملل و حتی رییس سرویس اطلاعات و تحقیقاتی کنگره، دبیر کل سازمان ملل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی چند بار درمورد پایبندی ایران به تعهداتش بیانمیه و یا گزارش و یا اظهار نظر کرده اند.
وی گفت: حتی رییس جمهوری آمریکا در پنجمین اظهار نظر تاییدی خود، پس از انتخابات اخیر آمریکا اعلام کرد، استدلال اصلی مخالفان علیه توافق هسته ای این بود که ایران تقلب خواهد و به تعهدات خود عمل نخواهد کرد اما یک سال است که دلیل و مدرک داریم ایران به تعهدات خود عمل کرده است و این فقط نظر من یا مشاورانم نیست، سازمان اطلاعاتی ارتش هم این حرف را می زند.
وی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن در 13 مورد با صراحت پایبندی ایران به توافق هسته ای را اعلام کرده و آژانس در اکتبر 2016 اینگونه نظر داد که نمی توانم تایید کنم که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است و ایران در حال انجام تعهداتی است که به جامعه بین الملل داده است.
لاریجانی گفت: دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که من جمهوری اسلامی ایران را برای اجرای تعهدات هسته ای آنگونه که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد، تحسین می کنم.
وی ادامه داد: موضوع پاییندی به تعهدات از جانب ایران در حدی تکرار شد که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چندماه پیش در نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا روند هماهنگی و همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را بسیار عالی عنوان کرد.
رییس مجلس گفت: باید از رییس مجلس نمایندگان آمریکا سوال شود که آیا این همه اظهارنظر در تایید انجام تعهدات توسط ایران کافی نیست؟ و آیا با این همه حجم اظهارنظر تایید اقدامات ایران که انجام شده از آن بی اطلاع هستید؟ که تاسف آور است و بعید است که مطلع نباشید.
وی گفت: اگر با علم به این اظهارات چنین حرف های خلاف واقعی را سرداده باشید باید دید که چه هدفی را دنبال می کنید. این رفتار نمونه ای از رفتار غیرصادقانه آنها است که رهبر معظم انقلاب آن را به حق بارها متذکر شده اند که به آنها و قولشان نمی توان اعتماد کرد.
لاریجانی خاطر نشان کرد: البته شاید هدف آقای پاول ریان که در انتخابات اخیر آمریکا که با الفاظ موهنی درباره ترامپ موضع گیری کرد، این است که شرایطی فراهم آورد تا رییس جمهوری جدید امریکا از ابتدا با دردسر جدی مواجه شود. چرا که روشن است ایران با اقدام متقابل آمریکا را سرعقل خواهد آورد.
وی اظهار داشت: مطلب دیگر این است که در دنیای اخیر، ملت مسلمان با فاجعه تروریست، زیان های جبران ناپذیری را تحمل کرده زیرا آنچه در سوریه، یمن، عراق، بحرین و لیبی رخ داد از آن جمله بود.
رییس مجلس ادامه داد: اقدامات اخیر در عراق و سوریه توسط تروریست ها با توفیقاتی همراه بود که جنبه راهبردی دارد، اما انفجارات کوری از سنخ اقدام تروریستی در مسجد مسلمان افغانستان نشانه استیصال آنهاست.
وی افزود:‌ جمهوری اسلامی در بحران اخیر بارها همه طرف ها را به توافق سیاسی دعوت کرد تا مجال از تروریست ها گرفته شود اما ظاهرا تروریست ها برای کشورهای منطقه نقطه امید بودند و امروز این تصور واهی رنگ باخته ولی به قیمت جان هزاران نفر و خسارت مادی فراوان بوده است.
لاریجانی گفت: مجلس شورای اسلامی با مسلمانان افغانستان و نیجریه درباره اقدامات روزهای اخیر همدردی می کند.
وی همچنین با گرامیداشت ایام اربعین حسینی (ع) و برگزاری باشکوه راهپیمایی گفت: مسلمانان اراده قوی خود را در پیمودن راه حسین (ع) به جهانیان نشان دادند؛ گرچه برخی رسانه‌های بین المللی و منطقه‌ای در واکنشی غیرحرفه‌ای در مقابل سیل خروشان عاشقان حسین (ع) لب فرو بستند اما چنین بغض رسانه‌ای از ارزش حرکت توفنده اربعین نمی‌کاهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اربعین حسینی علاوه بر اینکه قلوب مومنین را متحول نمود، در مقابل انحطاط با آشفتگی اخلاقی و سیاسی دنیای غرب بار دیگر راهی نو در مسیر همبستگی اجتماعی بر مبنای معنویت و اخلاق نشان داد.
وی افزود: همچنین اربعین حسینی سبب شد با دل های دور افتاده از یکدیگر و مایوس از آینده بشریت، با دیدن اوج فداکاری و ایثار مکتب حسینی خودآگاهی فطری خود را بازیابند. ضمن آرزوی قبولی طاعات و عزاداری‌های همه مسلمانان به خصوص ملت عزیز لازم می‌دانم از همت عالی حکومت و ملت عراق سپاسگذاری نمایم که با دقت و نظم سلامت و آرامش راهپیمایان را فراهم نمودند.
لاریجانی همچنین از وزارت کشور و استانداران مرزهای غربی و جنوبی کشور، سازمان حج و زیارت، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران، وزارت خارجه و سیاست خارجی، وزارت اطلاعات، جمعیت هلال احمر و صدا وسیما و رسانه‌ها و سایر دستگاه‌هایی که در این عزم ملی شورآفرین انجام وظیفه نموده‌اند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: لازم است تمهیدات لازم به هنگام بازگشت عزاداران نیز تدارک دیده شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.