پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش جماران از حاشیه و متن جشن 90 سالگی روزنامه اطلاعات؛

از بغض دعایی تا صحبت های یادگار امام درباره ادب کهن ترین روزنامه کشور

امروز روزنامه اطلاعات میزبان کسانی بود که برای جشن تولد نودمین سال حیاتش در آنجا حضور داشتند تا 90 سالگی قدیمی ترین روزنامه ایران را جشن بگیرند. روزنامه ای که با گذرندان نزدیک به یک قرن از سال 1304 هجری شمسی در ایران مشغول به فعالیت بوده و تاکنون بی وقفه در اختیار مردم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، جشن 90 سالگی روزنامه اطلاعات با حضور بزرگانی از این روزنامه که از زمان تشکیل در کارهای این روزنامه تاثیر داشته اند، برگزار شد. در این مراسم حجت السلام و المسلمین سید حسن خمینی، آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی، احمد مسجد جامعی، حجت السلام و المسلمین محمد مقدم، حمید انصاری، حجت الاسلام علی کمساری، سید رضا صالحی امیری، حمید انصاری، هادی خانیکی و شخصیت های دیگری برگزار شد.

اجرای جشن نودمین سالروز تاسیس روزنامه اطلاعات را حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول این روزنامه برگزار کرد و به عنوان مجری در مراسم حضور داشت و شروع کرد به نام بردن بزرگانی که از تاسیس این روزنامه آن را همراهی کرده اند.

برنامه مورد نظر به خاطر نقص فنی و عدم تمرین اجرا نشد

دعایی در ابتدای سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که به خاطر نقص فنی نتوانستند برنامه اصلی را که برای مراسم تدارک دیده بودند اجرا کنند. مسئولان این روزنامه بنا داشتند تا یکی از مراسم هایی از سالروز تاسیس این روزنامه که سال های قبل برگزار شده بود را پخش کنند که در آن سرود ملی و قرائت قرآن به شکل زنده انجام شده بود؛ اما به خاطر نقص فنی و عدم انجام تمرین لازم برای اجرا، موفق به انجام آن شدند و تنها به پخش صوت آن اکتفا کردند.

دعایی در ادامه درباره روند روزنامه اطلاعات توضیح داد: ما امروز می خواهیم چند ویژگی را عرضه کنیم. یکی از ویژگی هایی ارزشمندی که فکر می کنم ارزش بیان داشته باشد این است که شاید عملی نبود که ما از همه مدیران اطلاعات از بدو تأسیس تا الآن دعوت می کردیم. ولی به صورت سمبلیک حرکتی را انجام دادم. ما نماد مدیریت قبل از انقلاب اسلامی یعنی یادگار و فرزند بنیانگذار مؤسسه اطلاعات - آقای بهرام مسعودی - را دعوت کردیم که در این مراسم حضور داشته باشد. همچنین ما افرادی مثل محمد جواد مظفر اولین مدیر روزنامه اطلاعات، حسین نیری که جانشین وی شد و همچنین دکتر علیرضا شیروانی را نیز به این مراسم دعوت کردیم. علاوه بر اینها بازوی راست من ایرج جاوید که بزرگترین کمک من در این روزنامه هست نیز به این مراسم دعوت شده است.

دعوت از فرزند بنیانگذار موسسه اطلاعات/ کسانی که نتواسنتد به مراسم روزنامه اطلاعات بیایند

وی در مورد شخصیت بهرام مسعودی توضیح داد: بهرام مسعودی از نوادری بود که در جریانات انقلاب با موج و حرکت انقلاب همیاری کردند. پس از هجرت مسئولان مؤسسه اطلاعات وفادارانه به مردم و انقلاب در کشور ماند و همراهی و اعتصاب مطبوعات را مدیریت کرده و به عنوان یک مدیر همراه با انقلاب روزنامه اطلاعات را تحویل انقلاب داد. تا اینکه مسئولان قضایی درآن زمان تصمیم گرفتند مؤسسه های کیهان و اطلاعات را به دلایلی مصادره کنند. ایشان این حرکت را نیز تأیید کرد. همچنین گفت که آماده هستم اگر به تخصص من نیاز باشد به عنوان یک کارمند در خدمت مؤسسه پدری ام باشم. در آن زمان سرپرست وقت بنیاد مستضعفان نماینده‌ای را به کنار ایشان فرستاد و خواست که در مؤسسه بماند.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: ما دوست داشتیم که افرادی مثل آقای قالیباف و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در این برنامه حضور داشته باشند، به همین خاطر هم از آنها دعوت کردیم تا به جشن کوچک ما بیایند، ولی به خاطر مشغولیت هایشان نتوانستند در این مراسم حضور یابند.

از اولین مدیر روزنامه اطلاعات تا سید محمود دعایی

دعایی همچنین گفت: حسین بنکدار اولین مدیری بود که از طرف نظام برای مؤسسه انتخاب شده بود. ایشان از مبارزین انقلاب، انسان وارسته و از اعضای هیئت موتلفه اسلامی بود. در آن زمان تحت تأثیر فضاهای اول انقلاب که فرصت طلبان فضا را آشفته کرده بودند او قدر فرزند بنیانگذار مؤسسه اطلاعات را ندانست. پس از چندی حضور بنکدار را نیز برنتابیدند و امام(س) تصمیم گرفت که برای حل مسأله مدیریت مؤسسات کیهان و اطلاعات برنامه ریزی کنند، لذا برای مؤسسه اطلاعات من را انتخاب کردند.

بغض دیرپا ترین مسئول کشور

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد : من دیرپاترین مسئولی هستم که در این نظام تحمل شدم. بعد از آیت الله واعظ طبسی که اولین مسئولی بود که توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی منسوب شد، شاید من دومین مسئولی هستم که از سال 159 تا الآن دوام آورده ام. جد و پدر بزرگوار شما به من اعتماد کردند.

دعایی به این بخش از سخنان خود که رسید بغض کرد و خطاب به یادگار امام گفت: می‌خواهم شهادت بدهید که من تا به امروز به عهدم وفادار ماندم. من به لباسم خیانت نکردم. من آبروی روحانیت را نبردم. من آنچه را که امام (س) و پدر شما از من خواسته بودند را انجام دادم و سعی کردم به عنوان یک مسلمان به اسلام خیانت نکنم و چهره اسلام را مخدوش نکردم.

هدف روزنامه اطلاعات بعد از انقلاب

دعایی خاطرنشان کرد: ما روزنامه اطلاعات را در مسیر هدایت کردیم که چهره رحمانی، مقبول و پذیرفتنی اسلام را عرضه کنیم و به عنوان یک روحانی مسئول کسی نباشیم که مردم را از روحانیت، اسلام و دین منزجر کنیم. سعی کردیم با صرفه جویی تمام و دقت کامل در بیت المال طوری عمل کنیم که در سخت ترین شرایط هم بتوانیم خودمان را به عنوان یک مدیر موفق معرفی کنیم.

وی افزود: ما کار را از زیر صفر آغاز کردیم. یعنی وقتی مؤسسه اطلاعات را تحویل گرفتیم به دلیل اینکه تمام اموال مصادره شده شود این مؤسسه 250 میلیون تومان مقروض و ماشین‌آلات آن نیز فرسوده شده بودند. اما در پرتو مدیریت امین، کاردان و دلسوز توانستیم همه بدهی ها را بپردازیم و در حال حاضر نیز پیشرفته ترین امکانات چاپ را در اختیار داریم.

تمبر نماد من نیست نماد روزنامه است

دعایی درباره تمبر تهیه شده به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس روزنامه اطلاعات توضیح داد: در این تمبر هیچ نمادی از من و یا افرادی که این روزنامه را اداره کرده اند نیست و چهره هایی که در این تمبر ارائه شده است چهره هایی خاص است.

وی ادامه داد: تنها چهره این تمبر چهره مشهدی علی است، کس که اولین بار روزنامه را به شکل دتستی با چرخاندن دستگاه چاپ در می آورد. همچنین از نماد های زیاد دیگری در این تمبر استفاده شده است و نماد هایی از جمله الهه پیام که برخی آن را به نام صور اسرافیل می دانند و برای ما در روزنامه اطلاعات و آشنایان این روزنامه ارزش زیادی دارد.

رونمایی از تمبری با نماد روزنامه اطلاعات

در ادامه برنامه با حضور یادگار امام، آیت الله بجنوردی، خانیکی، صالحی امیری، مسجد جامعی، دعایی، بعضی از سردبیران پیشین این روزنامه مثل محمد جواد مظفر، علیرضاشیرانی و برخی دیگر از تمبری که به مناسبت 90 سالگی قدیمی ترین روزنامه ایران تهیه شده بود رونمایی کردند و مهر این تمبر را یادگار امام بر روی آن زد.

بعد از رونمایی از تمبر یادبود، این نماد با امضای افرادی که بر روی سن برای رونمایی حضور داشتند مزین شد و جملات گرانباری چون " هزار سال بزی صد هزار سال بزی" و آروز برای پایداری این نشریه بر روی این یادبود نگاشته شد.

سید حسن خمینی: رسانه‌ای که اعتماد مخاطب را ندارد، صرفا یک بوق تبلیغاتی است

در ادامه برنامه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با تبریک به مناسبت پایداری این روزنامه ملی، گفت: رسانه‌ای که اعتماد مخاطب را ندارد، صرفا یک بوق تبلیغاتی است که ممکن است دیده و شنیده شود، اما به عنوان یک رسانه و منبع امین برای کسب اطلاعات و اخبار محسوب نمی‌شود.

وی افزود: در زندگی خودمان یا در طول عمر بشریت همواره دیده ایم و خوانده‌ایم که رسانه‌های مختلف سخن گفته‌اند؛ از روزهایی که شعرا بزرگترین رسانه‌های عصر خود بوده و در دربار شاهان قصیده می‌سرودند تا روزی که رسانه‌های مکتوب، حقیقی و مجازی پیدا شده‌اند؛ اما گاهی انسان از مطالب برخی رسانه‌ها برای کسب آگاهی بهره نمی برد، بلکه از آنها استفاده می‌کند تا بر خلاف سخن و پیام آن‌ها عمل کند یا اینکه صرفا از نظرات آن‌ها مطلع شود.

یادگار امام در تبیین شرایط ایجاد اعتماد مخاطبان نسبت به رسانه‌ها، «صداقت» را به عنوان اولین عامل در این راستا ذکر کرد و افزود: دروغ دشمن اعتماد است؛ اعتماد در طول یک عمر به دست می‌آید و به شبی از دست می‌رود. بنابراین، با گفتن یک دروغ، رسانه‌ در چشم مخاطب فرو می‌ریزد. بنابراین به هیچ قیمتی یک رسانه نباید دروغ بگوید جز وقتی که قصد انتحار دارد.

یادگار امام «دلسوزی» برای مخاطب را دیگر عامل جلب اعتماد از سوی رسانه عنوان کرد و گفت: یکی از شروط تبلیغ این است که مخاطب حس نکند قرار است چیزی گیر مبلّغ بیاید؛ همان گونه که به فرموده قرآن در آیات متعدد، پیامبر(ص) از مردم اجری برای خود نخواستند.

وی با بیان این که شجاعت وجه امتیاز کسانی است که توانسته‌اند تاریخ را تکان دهند، افزود: سال‌ها پیش در کنگره‌ای طی بحثی گفتم که امام قدرت را شرط «تنجز» می‌دانستند و بر همین اساس وارد انقلاب شدند اما دیگران قدرت را شرط «فعلیت» می‌دانستند و به همین دلیل وارد گود نشدند؛ پس از آن سخنرانی وقتی از تریبون پایین آمدم مرحوم آیت‌الله توسلی به بنده گفت همه این سخنان درست است اما علت واقعی در پیروزی انقلاب این بود که امام نمی‌ترسید و بقیه می‌ترسیدند. این سخن برای من تلنگری بود که شجاعت نقطه تمایز دهنده انسان‌ها از یکدیگر است.

ادب از ویژگی های روزنامه اطلاعات است

یادگار امام با تأکید مجدد بر اعتماد به عنوان بزرگترین سرمایه یک رسانه گفت: متأسفانه دروغ‌گویی به مقدار زیادی در جامعه ما شایع شده است و فکر می‌کنیم العیاذ بالله هدف وسیله را توجیه می‌کند در حالی که هیچ هدفی نشر اکاذیب و فرهنگ دروغ‌گویی را توجیه نمی‌کند.

سیدحسن خمینی یادآور شد: ملت ایران در طول تاریخ ملت مؤدبی بوده است تا جایی که متهم بوده که ادب زیاد او را به تملّق کشانده است. این امر نشانگر آن است که ادب از ویژگی‌های مهم ملت ما بوده است. همان گونه که متون ادبی اندکی وجود دارد که ادبیات پرخاش‌گونه داشته‌اند و آن‌ها نیز عمدتاً شامل مطایبات بوده است. اما امروز متأسفانه بی‌ادبی مقداری در جامعه ما رایج شده است و هنگام سخن گفتن زبر و گزنده صبحت می‌گوییم.

یادگار امام با بیان این که ادب از ویژگی‌های روزنامه اطلاعات است، گفت: هم شخص جناب آقای دعایی که مظهر تواضع است و هم مجموعه مؤسسه اطلاعات دارای این ویژگی هستند. البته این مجموعه نود ساله را نمی‌توان یک دست دانست زیرا در طول چندین دهه فراز و نشیب‌های زیادی داشته اما به جرأت می‌توان گفت اطلاعات در جای‌جای تاریخ ما حضور دارد.

سیدحسن خمینی ادامه داد: تورق روزنامه اطلاعات در این نود سال اطلاعات را به عنوان خط روزنامه‌ای تاریخی که در کنار مردم جلو آمده است نشان می‌دهد.

بازدید از روزنامه اطلاعات

در ادامه این مراسم یادگار امام و سایر شرکت کنندگان در مراسم سالروز نود سالگی روزنامه اطلاعات از موزه چاپ و نشر روزنامه اطلاعات شامل دستگاههای قدیم و جدید چاپ روزنامه بازدید کردند و توضیحات مسئولان آن را شنیدند.

در پایان، نماز شهر و عصر نیز به امامت یادگار امام و با حضور مدیران، کارکنان و اعضای تحریریه اطلاعات اقامه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.