با پیروزی ترامپ این سوال مطرح شده که آیا رئیس جمهور جدید به دخالت آمریکا در تجاوز ریاض به یمن پایان می دهد یا آن را ادامه می دهد؟

در نتیجه حمایت واشنگتن از بی رحمی های عربستان، یمن به شدت گرفتار فقر و گرسنگی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله فوربز در گزارشی نوشت: آخرین آتش بس در یمن بعید است مانع عربستان سعودی برای از سرگیری حمله وحشیانه به همسایه فقیرش شود. مردم یمن در حال تقاص پس دادن به خاطر تعهد ریاض برای بازگرداندن قدرت به یک دولت منفور هستند. این تعهد به حکومت و یا ویران کردن یمن ظاهرا از سوی شاهزاده «محمد بن سلمان» پسر پادشاه عربستان و معاون ولیعهد و به دلیل جاه طلبی هایش عنوان شده است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید باید به دخالت آمریکا در تجاوز ریاض به یمن پایان دهد.

دولت «باراک اوباما» بدون رای کنگره به ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ پیوسته است. ماه گذشته ناوشکن آمریکایی «میسون» به نظر می رسد مورد حمله موشکی از یمن قرار گرفت؛ هر چند که مقامات آمریکا پذیرفته اند که رادار کشتی ممکن است دچار نقص فنی شده باشد. این احتمالا تلافی همدستی آمریکا در قتل غیرنظامیان یمن بود. دولت اوباما دیگر نمی تواند وانمود کند که جنگ عربستان سعودی عواقبی نداشته است. واشنگتن بار دیگر آمریکا را به یک هدف خارجی تبدیل کرده است.

با این حال، دولت ریاض با کارت قربانی بازی می کند و مدعی است که در دفاع از خود ایستگاه های راداری حوثی ها را نابود کرده است. با این حال، آمریکا با حمایت چند کشور دیگر حوزه خلیج فارس اطلاعات، سوخت هواپیما، و خلبان آموزش دیده در کنار عرضه مهمات در اختیار عربستان قرار داده است. پنتاگون حتی برای جلوگیری از تردد کشتی های ایران در نزدیکی سواحل یمن ناومستقر کرده است.

واشنگتن با داشتن نقش فعال در جنگ داخلی یمن، آمریکایی ها را همچون سعودی ها در قتل عام در فقیرترین کشور جهان مقصر ساخته شده است. شاید رقمی در حدود چهار هزار غیرنظامی در این جنگ کشته شده باشند که آمریکا نیز در آنها دست دارد.

آمریکا در واقع اشتباه «رونالد ریگان» رئیس جمهور وقت را در دخالت در جنگ داخلی لبنان تکرار کرد.

باراک اوباما با تمایل خود برای کنار کشیدن از جنگ جدید در خاورمیانه شهرتی برای خود دست و پا کرد اما چه شد که او تصمیم گرفت یمنی هایی را که هیچ تهدیدی برای آمریکا نیستند، بکشد؟ به نظر می رسد این کار آمریکا برای پایان دادن به انتقاد ریاض از توافق هسته ای ایران صورت گرفت و آمریکا از این جنگ تهاجمی برای نفوذ در منطقه حمایت کرد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا توضیح داد: «ما از اتحاد و دوستی خود کنار نمی کشیم.». اما آمریکا نیاز به متحدان و دوستان بهتری دارد.

یمن کشوری جنگ زده است که از دهه 1960 درگیر آن شده است. انصار الله سال ها با دولت مرکزی، از جمله «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور تحت حمایت آمریکا جنگیده اند. این در حالی است که عربستان به دلیل حمایت از «دولت فراری یمن» اقدام خود را تحت قوانین بین المللی می داند. در عین حال برعکس این کار را در سوریه انجام می دهد.

دولت آمریکا برای توجیه سیاست خود از ارتقای ثبات دم می زند. به عنوان مثال، «آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه این کشور ادعا کرد که ریاض «در حال ارسال یک پیام قوی به حوثی ها و متحدان آنها است که نمی توانند با زور یمن را اداره کنند.» اما واشنگتن قبلا هرگز توجهی نداشت که چه کسی برای کنترل یمن با چه گروه دیگری مبارزه می کند. در واقع اینکه چه کسی یمن را اداره کند برای کسی در خارج از کشور مهم نبود.

با این حال جان کری اعلام کرد که آمریکا در برابر بی ثباتی منطقه ساکت نخواهد نشست. ظاهرا او حمله آمریکا به عراق را که همزمان بر خلاف قوانین بین المللی بود و در منطقه هرج و مرج ایجاد کرد، فراموش کرده است. مداخله آمریکا در لیبی هم نتایج مشابهی داشت.

از قضا، این حمله عربستان بود که درگیری داخلی یمن را به یک جنگ نیابتی تبدیل کرد؛ گرچه میزان حمایت ایران محدود است. انصار الله پس از سال ها مبارزه به مقدار زیادی سلاح از ارتش یمن دست یافته است. فیلم های مستند منتشر شده نشان می دهد که این جنبش سلاح های زیادی دارد و اصلا به سلاح ایران نیازی ندارد.

«تام کوپر» تحلیلگر نظامی در مورد حمایت نظامی می گوید: «شواهد اندکی از حمایت مستقیم ایران از حوثی ها وجود دارد. نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد که «مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که برخلاف اتهامات مطرح شده، حوثی ها به طور قابل توجهی پشتیبانی کمتری از ایران در مقایسه با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس دریافت می کنند.» به هر حال، به سختی می توان اتهام ورود ایران به جنگی که ریاض به راه انداخته را مطرح کرد.

به خصوص ظالمانه است که حمله به کشتی های آمریکایی را به تهران نسبت دهیم. به عنوان مثال وال استریت ژورنال که به طور خستگی ناپذیری علیه جنگ با عراق و توافق با ایران متمرکز شده بود، مقاله ای تحت عنوان «جنگ موشکی اوباما با ایران» نوشت. این روزنامه در این مقاله تنها به کمک های واشنگتن به ریاض اذعان کرد و بمباران یمن توسط سعودی ها را نادیده گرفت. این روزنامه هرگز دخالت واشنگتن در کشتار یمنی ها را به رسمیت نشناخت.

در واقع دولت اوباما که روسیه را به ادعای کشتار غیرنظامیان در سوریه سرزنش می کند، به بمباران های کلینیک ها، خانه ها، بیمارستان ها، زیرساخت ها، بازارها، مساجد، مدارس، مراسم عروسی، و به تازگی مراسم تشییع هیچ واکنشی نشان نمی دهد. شاید یک سوم از حملات هوایی عربستان اهداف غیر نظامی باشند.

عربستان سعودی با آخرین مورد از حمله هوایی خود به یمن بیش از پیش احترام عمومی خود را از دست داد. در میان کشته شدگان تعدادی از رهبران با نفوذ قبیله ای حضور داشتند و بعید است که خانواده های قربانیان به سادگی از این موضوع بگذرند. خانواده سلطنتی عربستان نشان داده است که دشمن همه است.

ظاهرا واشنگتن در تلاش برای کاهش تلفات غیرنظامیان، کمک های خود را به عربستان سعودی کاهش داده است. «ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا توضیح داد که ما آماده شده ایم تا حمایت خود از عربستان را بیشتر بر مبنای اصول، ارزش ها و منافع آمریکا تنظیم کنیم.

جان کری تلاش کرد تا برای انجام مذاکرات به پایان دادن به جنگ، آخرین اتش بس را برقرار کند. اما بهتر آن است که به سادگی دست از حمایت از جنگ بردارد. متاسفانه، واشنگتن نمی تواند پشتیبانی های گذشته خود را لغو کند.

در واقع، تمایل عربستان سعودی برای تجاوز - ارسال نیروهای خود به کشور همسایه بحرین برای سرکوب تظاهرات طرفداران دموکراسی با اکثریت جمعیت شیعه، کمک به داعش و دیگر گروه های تروریستی در تلاش برای براندازی نظام سوریه، و در حال حاضر بمباران یمن - باید کنگره را وادارد تا در فروش سلاح به این پادشاهی تجدید نظر کند. قطعا این انتقال باید متوقف شود تا مبادا آمریکا سرکوب و کشتار بیشتری را تسهیل بخشد.

دولت امریکا با حمایت از جنگ یمن یک پیمان با «شیطان» بسته است. هیچ تهدیدی علیه امریکا وجود نداشت و هیچ چیزی اقدام تجاوزگرانه علیه این کشور فقیر را توجیه نمی کند.

بنابراین در نتیجه حمایت واشنگتن از بی رحمی های عربستان، یمن به شدت گرفتار فقر و گرسنگی شده است. 10 هزار نفر از جمله 4100 غیر نظامی، جان خود را از دست داده اند، 3.2 میلیون نفر (12 درصد از جمعیت این کشور) آواره شده اند، طاعون (در قالب وبا) وارد پایتخت شده، و نیمی از جمعیت این کشور از «ناامنی غذایی» رنج می برند. از هر ده نفر هشت نفر به کمک های خارجی نیاز دارند. یمن با یکی از وحشتناک ترین بحران های انسانی در خاورمیانه مواجه است. با این حال اعضای خانواده سلطنتی عربستان، در خانه های لوکس خود در امنیت به سر می برند و توسط آمریکا حمایت می شوند.

جنگ یمن می تواند سال ها ادامه یابد. اوباما باید به مشارکت امریکا پایان دهد. اگر جان مردم بی گناه برای او اهمیتی ندارد دستکم باید به میراث خود بیاندیشد. و در صورتی که تفاوتی نمی کند، دونالد ترامپ به عنوان یکی از اولویت های خود به عنوان رئیس جمهور جدید باید حمایت آمریکا از این جنگ را متوقف کند. هیچ توجیهی برای امریکا برای بازی خونین در کنار عربستان سعودی در یمن وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.