در حالی که بسیاری از کشورها ترجیح می دهند «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، رقیب وی نیز گزینه مطلوب برخی دیگر از کشورها است.

تنها حدود یک هفته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز هشتم نوامبر باقی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه گاردین به نقل از روزنامه نگاران خود در سراسر جهان در گزارشی در این خصوص در مورد نظر کشورهای جهان و برخی رژیم ها در مورد دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا گزارش داده است.

روسیه

روسیه به طور غیر منتظره ای نقش برجسته ای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری بازی کرده است؛ اگر چه به میزان دخالت کرملین در هک کردن سرورهای دموکرات ها و افشاگری های ویکی لیکس احتمالا هرگز پرداخته نخواهد شد.

آنچه روشن است این است که مسکو از مشکل به وجود آمده نهایت استفاده را می برد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از «هیلاری کلینتون» در زمانی که وزیر خارجه آمریکا بود دل خوشی ندارد، در حالی که ترامپ کاملا متناسب با نامزدهایی است که روسیه در دیگر کشورهای غربی از آنها حمایت کرده است.

با این حال برخی در روسیه معتقدند که ریاست جمهوری ترامپ در واقع می تواند احتمال درگیری های بالقوه را در مقایسه با کلینتون افزایش دهد.

در صورت رئیس جمهور شدن کلینتون بعید است روابط گل و بلبل باشد اما احتمالا بی اعتمادی متقابل و همکاری های محدود در مورد مسائل خاص باقی می ماند.

نظرسنجی در فصل تابستان نشان داد که 22 درصد از روس ها به ترامپ نظر مساعد دارند، که این رقم در مورد کلینتون تنها 8 درصد است.

مکزیک

نامزدی ترامپ به نظر می رسد بیش از همه به ناراحتی و خشم بیشتر در مکزیک در مقایسه با هر کشور دیگری منتهی شده باشد. او مبارزات انتخاباتی خود را با توصیف مهاجران مکزیکی به عنوان متجاوزان به عنف و سارق مسلح آغاز کرد و قول داد که یک دیوار مرزی با مکزیک بسازد.

دیوار پیشنهادی ترامپ و تعهد وی برای پاره کردن توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) باعث شده است تا چرخه های تجاری در مکزیک که بیش از 25 سال است بر روی روابط نزدیک تر با آمریکا سرمایه گذاری کرده اند، سرخورده شوند.

مکزیکی ها با الگوهای رفتاری خود ترامپ را به سخره می گیرند، در مورد او لطیفه می سازند و عروسک او را می سوزانند و این نامزد ممکن است به عنوان منفورترین شخصیت سیاسی این کشور شناخته شود. این در حالی است که «انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهوری مکزیک به دلیل استقبال از ترامپ در کاخ ریاست جمهوری خود در ماه اوت و عدم به چالش کشیدن نظرات ضد مکزیکی وی مورد سرزنش قرار گرفته است.

در همین حال، ترامپ بارها با «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» - یک پوپولیست چپ گرا که دو بار از پذیرش نتایج انتخاباتی که به نفع او نبود، سر باز زد - مقایسه شده است.

ایران

در تهران، یک چیز قطعی است: مهم نیست که کدام نامزد برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود. ایران دوره سخت تری را پیش رو خواهد داشت. حتی هیلاری کلینتون هم در ایران جنگ طلب تر از «باراک اوباما» رئیس جمهور کنونی در نظر گرفته می شود.

اما مردم ایران رقابت تنگاتنگ کلینتون و ترامپ را از نزدیک دنبال می کنند و در یک اقدام بی سابقه، تلویزیون این کشور آخرین مناظره ریاست جمهوری آمریکا را پخش کرد.

اگرچه کلینتون به عنوان وزیر خارجه در دوران اوباما خدمت کرده است، او به طور عمده به جای اینکه مسئول پیگیری مذاکرات با ایران در نظر گرفته شود، به عنوان معمار تحریم های اقتصادی علیه ایران شناخته می شود. «جان کری» جانشین او بیشتر به عنوان معمار توافق هسته ای شناخته می شود.

ایرانیان نظرات گذشته کلینتون در مورد ایران و به ویژه مصاحبه سال 2008 وی با شبکه ای بی سی که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بود را فراموش نکرده اند. در این کلیپ او می گوید: «من می خواهم ایرانیان بدانند که اگر من رئیس جمهور شوم، ما به ایران حمله خواهیم کرد...» این اظهارات پس از طرح سوالی در مورد یک حمله فرضی از سوی ایران علیه اسرائیل مطرح شد اما اخیرا منتشر شده است.

چین

حاکمان تک حزبی چین در مورد به خاطر پرسش در مورد نظرشان در خصوص سیاستمداران معروف نیستند و هیچ نظرسنجی رسمی در مورد انتخابات آمریکا در این کشور صورت نگرفته است.

اما حزب کمونیست هیچ تلاشی برای پنهان لذت خود از آشفتگی های سیاسی آشکار در طرف دیگر اقیانوس آرام نکرده است.

یکی از محققان برجسته در روزنامه «گلوبال تایمز» نوشته است: «برای مدت زمان طولانی، بسیاری از آمریکایی ها «دموکراسی آمریکایی» را به عنوان استاندارد طلایی در نظر می گرفتند اما آمریکایی های بیشتر و بیشتری در مورد این نوع دموکراسی و انتخابات امسال احساس شرم می کنند.»

او نوشت: «مردم چین می توانند نظام دموکراسی آمریکا را در هنگام تماشای انتخابات آن ارزیابی کنند.»

تحقیقات ماه گذشته مرکز تحقیقات «پیو» نشان داد که اگر چینی ها بتوانند رای دهند، هیلاری کلینتون پیروز انتخابات خواهد شد.

بر این اساس، 37 درصد از چینی ها به کلینتون و 22 درصد به رقیب جمهوری خواه او نظر مساعد داشتند.

کانادا

انتخابات آمریکا از نزدیک در مرزهای شمالی زیر ذره بین قرار دارد و بسیاری در کانادا با نگرانی منتظر هستند تا ببینند چه کسی انتخاب خواهد شد.

آمریکا 60 درصد از تجارت جهانی کانادا در سال 2014 را به خود اختصاص داده بود؛ روابطی که به واسطه نفتا تضعیف شد. ترامپ که این قرارداد را «بدترین معامله تجاری در تاریخ» توصیف کرده، تعهد کرده است در مورد شرایط آن مجددا مذاکره کند و در صورت مخالفت کانادا و مکزیک، آمریکا را از این توافق خارج کند.

نظرسنجی ها حاکی از حمایت شدید کانادایی ها از هیلاری کلینتون با 80 درصد است. اما ترامپ گروه کوچکی از طرفداران وفادار را نیز در اختیار دارد که می گویند چراغ سبز ترامپ برای خط لوله «کیستون» نشان می دهد که انتخاب ترامپ می تواند برای کانادا بهره داشته باشد.

سیاستمداران کانادایی چه راست گرا و چه چپ گرا در مورد نامزد جمهوری خواهان ابراز نگرانی کرده اند اما «جاستین ترودو» نخست وزیر این کشور به کرات از اظهار نظر در خصوص وی طفره رفته است. او در همایشی در اوایل مارس گفت: «من نمی خواهم اکنون با ترامپ وارد جنگ شوم. همان طور که نمی خواهم آشکارا از او حمایت کنم.»

رژیم صهیونیستی

هیچ ارتباط خارجی برای اسرائیل از رابطه با آمریکا مهم تر نیست.

پس از سال ها رابطه سرد و بحث برانگیز میان اوباما و نتانیاهو، سوال این است که آیا هیلاری بهتر از اوباما است و اینکه آیا ترامپ، با وجود سر و صداهای حمایتی اش از اسرائیل، توسط یهودستیزی برخی از هواداران خود آلوده خواهد شد.

با توجه به سابقه رابطه اوباما با نخست وزیر اسرائیل و سخنرانی جنجال برانگیز بنیامین نتانیاهو در کنگره در مخالفت با توافق ایران، نتانیاهو به طور غیر منتظره ای در قبال انتخابات آمریکا محتاط بوده است.

نگرانی نتانیاهو و متحدان او در هفته های اخیر این بوده است که آیا در زمان بین روز انتخابات و مراسم تحلیف، اوباما ممکن است ابتکار جدیدی را در روند صلح اسرائیلی ها و فلسطینی ها به خرج دهد.

نتانیاهو در طول سفر خود به شهر «نیویورک» برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با هر دو نامزد ملاقات کرد اما برای اظهارنظر در مورد نامزدها جانب احتیاط را رعایت کرد؛ اگر چه «اسرائیل هیوم» روزنامه تحت حمایت نتانیاهو، به نظر می رسد به ترامپ متمایل تر باشد.

ترامپ اگر چه گفته است در قبال اسرائیل رئوف خواهد بود و به «جارد کوشنر» داماد یهودی خود اشاره کرده است.

واقعیت این است که ترامپ با وجود اینکه گاهی اوقات به شدت طرفدار اسرائیل است، برای بسیاری از اسرائیلی ها زنگ خطرهایی دارد.

در حالی که کلینتون تجارب زیادی در منطقه دارد، رویکرد ترامپ در قبال سیاست خارجی اغلب متمرد، مبهم و در بهترین حالت متناقض دیده می شود.

خاورمیانه

در خاورمیانه بسیاری محتاطانه منتظر هستند تا ببینند چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد. متحدان سنتی واشنگتن مشتاق هستند تا رهبری تندروتر از اوباما انتخاب شود تا موضع سختگیرانه تری در قبال برنامه هسته ای ایران و نظام «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه اتخاذ کند.

در حالی که کلینتون اغلب در منطقه خوب شناخته شده است، ترامپ فردی ناشناخته و غیر قابل پیش بینی است که می تواند منطقه را بی ثبات تر کند.

ادعاهای تند و آتشین ترامپ در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا به سوژه ای برای طنز تبدیل شده است؛ اما کاربران رسانه های اجتماعی اغلب اشاره می کنند که عوامفریبی پوپولیستی ترامپ برای جلب نظر حاکمان مستبد عرب صورت می گیرد.

دیگران در منطقه نامزدی ترامپ را به عنوان نمادی از دموکراسی و ارزش های از دست رفته غرب تلقی می کنند.

کره شمالی

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی امیدوار است دونالد ترامپ ساکن بعدی کاخ سفید باشد. رهبر کره شمالی علنا در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار نظر نکرده است، اما ترامپ نشان دهنده بهترین امید وی برای تعامل با غرب محسوب می شود.

روزنامه کره شمالی از ترامپ به عنوان یک «سیاستمدار عاقل» و «نامزد آگاه ریاست جمهوری» یاد می کند.

ساکنان شهر «پیونگ یانگ» پایتخت کره شمالی بر این باورند که ترامپ برای باز کردن باب گفتگو بهتر است.

با وجود افزایش انزوای کره شمالی، هشت سال ریاست جمهوری اوباما برای این کشور تا آن حد بد نبوده است. انتظار می رود رویکرد کلینتون تا آن حد با سیاست اوباما تفاوتی نداشته باشد.

ژاپن و کره جنوبی

شور و شوق آشکار کره شمالی برای ریاست جمهوری ترامپ می تواند با تمایل آن برای از بین بردن تدارکات پس از جنگ که بسیاری بر این باورند امنیت مهم ترین متحدان آمریکا در آسیا و اقیانوس آرام، ژاپن و کره جنوبی را تضمین کرده اند، در ارتباط است.

در سخنرانی انتخاباتی در اواخر سال گذشته، ترامپ ژاپن را جایی توصیف کرد که 47 هزار سرباز آمریکایی مستقر هستند. او گفت: «اگر کسی به ژاپن حمله کند، ما باید فورا برویم و جنگ جهانی سوم را آغاز کنیم. بله؟ اگر به ما حمله کردند، ژاپن نباید به ما کمک کند. این منصفانه نیست.»

در نتیجه واضح است که کره جنوبی و ژاپن نباید طرفدار ترامپ باشند. بسیاری از تحلیلگران موافقند که در صورت ریاست جمهوری ترامپ، مسابقه تسلیحاتی در آسیای حوزه اقیانوس آرام در خواهد گرفت که منطقه را بی ثبات خواهد کرد.

افغانستان

در حالی که افغانستان تقریبا از هر دو کارزار انتخاباتی حذف شده، انتخابات آمریکا هم به موضوع بحث در رسانه های افغانستان تبدیل نشده است.

مردم عادی افغانستان زمانی که در مورد انتخابات آمریکا بحث می کنند، محور مکالمات حول ترامپ و اظهارات وی در مورد مسلمانان می چرخد.

افغان ها به طور کلی به نظر می رسد مطمئن نیستند که کدام نامزد بیشتر مطلوب آنها است. آنها تنها دو نشانه از مبارزات انتخاباتی ترامپ دریافت کرده اند: ممنوعیت پیشنهادی وی برای ورود مسلمانان به خاک آمریکا؛ و درخواست های وی برای بازگرداندن نیروهای آمریکایی به خانه و یا دستکم کاهش نقش آنها در افغانستان.

برخی پیشنهاد کرده اند که شاید لازم باشد «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان برای میانجیگری دولت وحدت ملی به واشنگتن سفر کند، همانطور که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا پس از تفرقه در انتخابات 2014 افغانستان این کار کرد.

آلمان

تازه ترین نظرسنجی نشان داده است 86 درصد از آلمانی ها وزیر خارجه سابق آمریکا را ترجیح می دهند. نظرسنجی پیشین نشان داده بود تنها یک چهارم آلمانی ها می توانند پیروزی ترامپ را تصور کنند.

دیدگاه رایج این است که ریاست جمهوری ترامپ می تواند به ناآرامی ها در اقتصاد جهانی به طور فزاینده ای بیافزاید؛ تحولی که به آلمان به عنوان یک کشور صادرکننده به خصوص به شدت آسیب خواهد زد. روزنامه دی ولت آلمان نوشت: «دونالد ترامپ می تواند موفقیت ما را به خطر اندازد.»

اما اشپیگل هم اشاره می کند که در میان مردم آلمان شور و اشتیاقی برای ریاست جمهوری کلینتون دیده نمی شود.

صدراعظم آلمان خودش به سختی در مورد انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظر می کند. مرکل اکه از سوی ترامپ با اتهام «خراب کردن آلمان» مواجه شده است، همواره از کنار فرصت های مقابله به مثل گذشته است زیرا همه می دانند که او دوست ندارد به سیاست خودنمایی متوسل شود.

از سوی دیگر وزیر خارجه آلمان صریح تر بود و پروتکل های دیپلماتیک را کنار گذاشت زمانی که در ماه اوت ترامپ را یک «واعظ نفرت انگیز» توصیف کرد.

ایتالیا

در ایتالیا - کشوری که به طور سنتی طرفدار آمریکا است - حمایت از هیلاری کلینتون بالا است و نظر سنجی ها نشان می دهد حدود 63 درصد از رای دهندگان ایتالیایی از وزیر خارجه سابق بیش از دونالد ترامپ پشتیبانی می کنند.

«ماتئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا عموما حامی هیلاری کلینتون است حتی قبل از اینکه او موفق به کسب نامزدی حزب دموکرات شود.

انگلیس

انگلیس ارتباط خود را با آمریکا برای مقابله با این برداشت که برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) به انزوای بیشتر سیاست خارجی این کشور منتهی خواهد شد، ضروری می بیند.

بنابراین وزارت خارجه انگلیس زمانی نفس راحت خواهد کشید که هیلاری کلینتون به عنوان نامزد مطلوبش وارد کاخ سفید شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.