پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مردم نپال عکس عزیزانشان را که در زلزله امسال از دست دادند در دست دارند.
دولت نپال چهارماه پس از وقوع زلزله موفق به بازسازی و خرج کمک مالی ۵.۹ میلیارد دلاری نشده است.
دو ماه پس از آنکه کشورهای خارجی و آژانس‌های بین المللی مبلغ ۴.۱ میلیارد دلاری‌ برای کمک به بهبود وضعیت نپال از یک فاجعه طبیعی پرداخت کردند، دولت این کشور هنوز موفق به کسب دریافت این پول برای بازسازی نشده است.
سازمان ملل متحد تخمین زده است که حدود ۵ میلیون بازمانده دو زلزله نپال در ماه‌های آوریل و می سال جاری که حدود ۱۰ درصد آنان از جمعیت ‌ناحیه هیمالیا بودند، نیازمند سرپناه، غذا، مراقبت‌های اولیه پزشکی و ...هستند، که با قرار داشتن در مناطق کوهستانی درسترسی به آنها دشوار است.
«گوویند راج پوخارل» مدیر اجرایی سازمان بازسازی ملی نپال که به تازگی بر سر کار آمده است، اظهار کرد: به دلیل تاخیر در تصویب طرح‌ها و نگرانی‌ها درباره شروع ساخت و سازها در فصل زمستان، دولت بعید است تا ماه اکتبر بتواند این پول را هزینه ساخت و ساز کند.
وی گفت: قبول دارم که پاسخ دهی و رسیدگی دولت کُند بوده است.
دولت نپال به خاطر هرج و مرج و بی برنامگی در ‌رسیدگی ‌به زمین لرزه‌ای که حدود ۹ هزار کشته بر جای گذاشت، مورد انتقاد قرار گرفته است.
این کشور با وجود آنکه کارشناسان وقوع زلزله را پیش بینی کرده بودند، حتی در آمادگی اولیه هم با شکست مواجه شد.

همچنین دولت نپال پس از زلزله در رویارویی با کمک‎های جهانی هم با مشکلاتی مواجه شده است.
با وجود گذشت چهار ماه از این زلزله هنوز بخش‌های عظیمی از ساختمان‌ها در «کاتماندو» ویران و هم‌چنان آوارها و پاره سنگ‌ها در سراسر پارک‌های عمومی پراکنده هستند. ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور در چادرهای پلاستیکی که با پشه‌ها و مگس‌ها احاطه و در راه‌های گل آلود واقع شده اند، زندگی می کنند.

زن نپالی در نزدیکی عکس قربانیان زلزله ایستاده است.


«مایلی پاری یار» ۵۰ ساله که خارج از چادرش در حال بافتن کیفی است که با فروش آن بتواند امرار معاش کند، گفت: تنها از آژانس‌های امداد، غذا و چادر دریافت کرده‌ایم. هنوز هیچ امکاناتی از سوی دولت به ما داده نشده است.
وی افزود: ما همه چیزمان را از دست داده‌ایم. ما از جان‌مان دیگر گذشته‎ایم و هیچ امیدی به زندگی نداریم. ما نا امید هستیم. دیگر چقدر برای کمک منتظر بمانیم؟
دکتر «پوخارل» اظهار کرد: دولت به دلیل اینکه وزرا برنامه ای برای بازسازی و توزیع کمک‌ها را امضا نکرده بودند در صرف این پول ناکام مانده است.
وی تاکید کرد: دولت در تلاش‌هایش برای تصویب یک قانون اساسی جدید که به ایجاد یک سیستم سیاسی نو و تقسیم کشور به مناطق جدید می پرداخت که منجر به درگیری‌های مرگبار شد، اشتباه کرد.

پورخال گفت: امیدواریم تصمیمات اساسی برای بازسازی بعد از این مدت طولانی، باعث ایجاد ثبات بیشتر و مفید واقع شود.
وی افزود: ما تمایل داریم که دولت ابتدا بر بازسازی متمرکز شود.
«جیمی مک گولدریک» هماهنگ کننده کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل در نپال ابراز کرد که دولت کم کاری کرده است.
وی گفت: دولت نیازمند ادامه راه است. چالش مهم بعدی ‌اطمینان یافتن از آمادگی دولت برای کسانی است که در چادر زندگی می کنند. زمستان در پیش است و افراد زیادی در چادر زندگی می کنند.
پس از دو ماه انتظار دکتر پوخارل دو هفته پیش به عنوان رئیس کمیته بازسازی برگزیده شد.

وی اکنون به دلیل ویران شدن ساختمان‌ها توسط زلزله در ساختمان دولت مستقر شده است.
وی گفت: ما زمان را از دست داده‎ایم و حال باید دست به کار شویم.
عکس: آسوشیتدپرس
مترجم: گلناز سادات غفاری


انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.