پس از اعلام خبری مبتنی بر تصویب توافق نامه ایران با کشورهای گروه موسوم به 1+5 در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خروج پرونده ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد را قدم اول در اجرای توافق نامه دانستند و بر آن صحه گذاشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه اظهار کرد: این کار که جزو مراحل کاری طرفین بوده، قدم خوبی است که سازمان ملل و شورای امنیت برداشته و نشان دهنده عزمی است که در سطح جهانی برای اجرای این توافق ایجاد شده است.

شفیعی: لغو قطعنامه ها بیانگر عزم جدی 1+5 برای حل مسئله هسته ای است

نوذر شفیعی با اشاره به تصویب توافق هسته ای ایران و 1+5 توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: لغو قطعنامه ها بیانگر عزم جدی 1+5 و جامعه جهانی در حل مسئله هسته ای ایران است.

وی با اشاره به نخستین گام این توافق که خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قلمداد می شود، اظهار کرد: این قطعنامه مباحث مختلفی دارد و براساس منافع ملی ایران دارای نقاط قوت و ضعف متعددی است.

شفیعی افزود: باید توجه داشته باشیم که نخستین اقدام اجرایی پس از جمع بندی مذاکرات که گامی مهم تلقی می شود، خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است که در عین حال یک افق روشن را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ترسیم می کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ترسیم افق روشن به این معنا است که طرفین برای اجرای توافق از عزم راسخی برخوردار هستند و می توان امیدوار بود که برخلاف بدبینی های رایج، فرآیند اجرایی شدن توافق سریع تر از چیزی که پیش بینی می شد، حرکتی رو به جلو داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود همچنین درخصوص آثار و پیامدهای لغو 6 قطعنامه اخیری که ضد ایران به تصویب رسیده بود، عنوان کرد: تصور می کنم به تحریم ها باید از دو منظر نگاه کرد، یکی از منظر روانی و دیگر از منظر عینی یا فیزیکی.

شفیعی ادامه داد: برداشته شدن تحریم ها از نظر فیزیکی یک گام مثبت محسوب می شود، در عین حال برخی از تحریم های دیگر وجود دارد که مواردی که در ذیل قطعنامه های شورای امنیت آمده، آن ها را پوشش می دهد.

وی با اشاره به عزم 1+5 برای اجرایی شدن مذاکرات صورت گرفته، یاد آور شد: لغو این قطعنامه ها نشان می دهد که اراده 1+5 و جامعه جهانی برای حل مسئله هسته ای ایران جدی است. این لغو تحریم ها همچنین بیانگر عزم جدی 1+5 برای اجرایی کردن مذاکرات است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: اجرایی شدن مذاکرات از بعد روانی بهتر و مهم تر از بعد فیزیکی آن است. هم اکنون جامعه ایران، موقعیت منطقه ای ایران و همینطور فضای بین الملل دستخوش یک دگرگونی عمیق شده اند به نحوی که امید به آینده افزایش پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد از این فضای سیاسی امنیتی که در آن قرار داشتیم به سمت یک فضای متعادل روانی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی در حال حرکت هستیم که این اقدام می تواند برای کل جامعه سودمند باشد.

شوهانی: رویه مجلس حمایت از توافق هسته ای است

احمد شوهانی نیز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در واکنش به تصویب توافق نامه ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 و خارج شدن ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل گفت: بر اساس توافقات انجام شده این امر جزو مراحل کار بوده که امروز به انجام رسید.

وی افزود: بخشی از تحریم های کشور ما مربوط به شورای امنیت سازمان ملل بود که طبق توافق ایران با نمایندگان 6 کشور باید ملغا می شد. بعد از ملغا شدن این تحریم ها توافق نامه ایران و 1+5 برای کل کشورها الزام آور می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه 15 کشور عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل به این قطعنامه رأس مثبت دادند نیز بیان کرد: کشورهایی که در سازمان ملل حق وتو دارند جزو 5 کشوری بودند که با ما توافق کرده بودند و تصویب امروز از قبل قابل پیش بینی بود. کشورهای غیر دائم نیز با تأسی از کشورهای دائم و در همان راستا قطعنامه را تصویب کردند.

وی این کار را قدم خوب و مثبتی از طرف سازمان ملل و شورای امنیت ارزیابی کرد و آن را نشان دهنده عزم جهانی برای اجرای این توافق دانست و ادامه داد: ما نیز باید اقداماتی را انجام دهیم و طرف های مقابل از جمله امریکا نیز باید اقداماتی را انجام دهد که یکی از آنها لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران است. یک قسمت کار شورای امنیت است که انجام شد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصویب توافق هسته ای در شورای امنیت را نشانه حمایت جهانی از این توافق ارزیابی کرد و در مورد فضای مجلس در حمایت از توافق انجام شده، تأکید کرد: رویه مجلس از ابتدا بر حمایت و تعامل بود و علی رغم اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس انتقاد می کردند یا سؤالاتی مطرح می کردند، عموم نمایندگان مجلس حامی بودند و با توجه به حمایت هایی که مقام معظم رهبری داشتند و وقتی که نمایندگان ببینند که مذکره کنندگان ما به این موفقیت رسیدند، منافع ملی حفظ شده و خطوط قرمز لحاظ شده است، دلیلی بر مخالفت نیست.

وی در پایان گفت: توافقی که شده در چارچوب منافع ملی است و با توجه به اینکه قاطبه مردم از این توافق نامه خوشحال هستند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نمایندگان مردم هستند نیز قطعا باید خوشحال باشند و حمایت کنند تا این اتفاق به سامان برسد.

در همین رابطه، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم نیز با بیان اینکه اگر 1+5 به آنچه در توافقنامه آمده است عمل کند، ما توافق خوبی داشته ایم، گفت: امیدوارم نتایج خوبی از این توافق حاصل شود.

حجت الاسلام ابراهیمی: لغو 6 قطعنامه قبلی علیه ایران اقدامی ارزشمند است

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران درباره قطعنامه ای که امروز شورای امنیت سازمان ملل در تائید توافق هسته ای (برجام) با رای قاطع صادر کرد، افزود: بخشی از توافق انجام شده ایران با 1+5 مربوط به سازمان ملل و شورای امنیت می شود. به واسطه تصمیم امروز شورای امنیت 6 قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو شد که اقدامی ارزشمند است.

وی با اشاره به تصمیم امروز شورای امنیت اظهار کرد: تصویب توافق هسته ای در شورای امنیت سازمان ملل دست آمریکایی ها را در تجدید تحریم ها علیه ایران کوتاه می کند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اگر 1+5 به آنچه در توافقنامه آمده است عمل کند، ما توافق خوبی را داشته ایم افزود: امیدوارم نتایج خوبی از این توافق حاصل شود. تنها دغدغه ای که وجود دارد احیانا عهد شکنی و پیمان شکنی از سوی آنان است. آنچه توافق شده است اقدام خوب و موفقیت بزرگی است که در آن ایران توانسته احقاق حق کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی تصریح کرد: به جهت اینکه کشورهای عضو شورای امنیت همان طرف های مذاکره کننده هستند که به نوعی ارکان شورای امنیت را تشکیل می دهند، اگر مفاد مصوب شده توافق را عمل کنند ما هرگر نباید ناراحت باشیم که اقدام بدی شده است و کار پرزحمتی توسط دولت و تیم مذاکره کننده انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: به واسطه رفع تحریم ها از رنج های ملت کاسته شود و بانک های ما بتوانند در خارج و داخل کار کنند و پول های بلوکه شده را آزاد کنند. البته به نتیجه رسیدن همه اقدامات مستلزم صرف زمان است، ولی تا اینجا اقدامات خوبی انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.